3D geprinte koelschil voor Superbike

Om ervoor te zorgen dat de gloednieuwe elektromotor van Electric Superbike Twente op ideale temperatuur opereert, wordt hij voorzien van een metaal 3D geprinte koelschil.

Electric Superbike Twente, een 30-koppig studententeam van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool Enschede, heeft samen met K3D één van de eerste metaal 3D geprinte componenten voor de race-industrie ontwikkeld. De elektromotor van hun tweede elektrische superbike zal water gekoeld worden, net als de eerste superbike, die in 2018 is ontwikkeld. “De koelschil van onze eerste superbike bestaat uit meerdere onderdelen, die lastig te produceren waren met behulp van conventionele technieken, zoals draaien en frezen. Om de benodigde toleranties te halen, moest materiaal toegevoegd worden, waardoor het eindproduct zwaarder werd dan aanvankelijk berekend”, vertelt Feitse Krekt, Technisch Manager van het team van Electric Superbike Twente. “Daarnaast vielen de koelprestaties ook wat tegen. Om de maakbaarheid van de componenten te garanderen, moesten de wanddiktes van de schil groter gekozen worden dan gewenst, wat weer ten koste ging van de koelprestaties. Hierdoor konden we minder vermogen uit de elektromotor halen en moesten we soms flink inhouden om de elektromotor niet te oververhitten.”

Componenten optimaliseren
Omdat Electric Superbike Twente constant wil blijven innoveren en aan de top wil blijven van elektrisch racen, is het team volop bezig met de ontwikkeling van een tweede elektrische superbike. “Bij het ontwerpen van deze nieuwe superbike hebben we zoveel mogelijk componenten volledig herontworpen om ze te optimaliseren. We zagen dat we op het gebied van elektromotor koeling grote stappen konden maken als we gebruik zouden gaan maken van metaal 3D printen. De grote voordelen van metaal 3D printen zijn functie integratie en gewicht- en ruimtebesparende ontwerpvrijheid. In onze zoektocht naar een partner kwamen we terecht bij K3D”, vertelt Krekt. “We werden in september gecontacteerd door Electric Superbike Twente, toen ze nog in een vroeg stadium van hun ontwerp fase zaten. Dit gaf ons de kans om veel begeleiding te geven in het ontwerpen voor 3D printen”, zegt Jaap Bulsink, CTO van K3D. “We zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om onze ervaring met en kennis van metaal 3D printen te delen. Zeker als het gaat om zo’n gaaf project als het bouwen van een elektrische superbike.”

3D geprinte koelschil voor Superbike

Omdat de koelschil specifiek ontworpen is voor 3D printen, waren de opties eindeloos.

Ultieme ontwerpvrijheid
Omdat het onderdeel specifiek ontworpen is voor 3D printen, waren de opties eindeloos. Bulsink: “De koelschil heeft optimale koelprestaties door een dunwandig ontwerp met interne koelkanalen op exact de juiste plek. Dit kan alleen met metaal 3D printen, waarbij je ultieme ontwerpvrijheid hebt. Daarnaast is het onderdeel ook nog eens ontworpen om zo licht mogelijk te zijn. Het onderdeel is in één keer correct geprint en heeft een dusdanige nauwkeurigheid dat er geen nabewerking nodig is.” De uniciteit van dit metaal 3D geprinte onderdeel ligt tevens in de afmetingen. “We zijn meer koelschillen voor de race-industrie tegen gekomen die gemaakt zijn met behulp van metaal 3D printen, maar deze onderdelen waren minstens vier keer zo klein.” Naast de koelschil worden er op dit moment veel meer onderdelen voor de nieuwe elektrische superbike geproduceerd. Als alle onderdelen binnen zijn, wordt de superbike geassembleerd. Daarna zal het team de superbike, met onder andere dit high-end koelsysteem, gaan testen. “Met dergelijke innovaties is het altijd spannend om te ontdekken of alles werkt zoals het ontworpen is, maar we zijn er nu al van overtuigd dat deze metaal 3D geprinte koelschil een stukje van de hoogwaardigste technologie van dit moment is”, concludeert Krekt. De onthulling van de nieuwe superbike is op 24 mei in bioscoop Kinepolis in Enschede.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

3D

Sodick en Prima Additive gaan alliantie aan voor 3D metaalprinten

03-04 Hiertoe heeft Sodick een minderheidsbelang van 9,5% genomen in Prima Addditive, dat onderdeel is…

3D

Vroeg op voor ontbijtsessie Metaal 3D-printing

18-03 Bij additive manufacturing worden op basis van digitale modellen voorwerpen met behulp van een…

3D

Gibas benadrukt maatwerk en innovatie

06-03 “We organiseren onze dienstverlening altijd rond specifieke vraagstukken. Of een klant nu streeft naar…

3D

Nieuw TU Delft lab omvat gehele 3D-printproces

16-01 Op de TU Delft campus zijn wel meer labs voor additive manufacturing (3D-printen) te…

Verspanen

Manufacturing Technology Conference helpt hightech- en maakindustrie verder te groeien

14-06 Zowel ASML als Thermo Fisher Scientific wil groeien. Hiervoor moet de efficiency van de…

3D

Safran gaat grote aluminium onderdelen 3D-printen met SLM

11-04 Safran is een internationale hoogtechnologische groep die actief is in de luchtvaart-, defensie- en…

3D

3D-printing creëert nieuwe mogelijkheden voor Seco Tools

23-03 Het ontwikkelen en vervaardigen van prototypes door middel van additive manufacturing (AM) wordt steeds…

3D

SLS geeft Schneider Eletric nieuwe productiemogelijkheden

23-01 De Schneider Electric Group is met meer dan 160.000 werknemers wereldwijd een van de…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV