Dormer Pramet leidt spoorwegexploitanten in goede banen

Metaalbewerking is van belangrijke waarde voor het onderhoud, de reparatie en de productie van diverse spoorwegonderdelen, zoals rails, treinwielen en wagons. Dormet Pramet ondersteunt de spoorwegindustrie met een breed assortiment van verspaningsgereedschap voor productie- en onderhoudstoepassingen.

Met een jaarlijkse groei van 2,6 procent groeit de spoorwegindustrie gestaag. Naar verwachting zal er in deze markt in 2020 meer dan 180 miljard euro omgaan. De toenemende vraag naar passagiers- en goederenvervoer over het spoor draagt bij aan een snelle groei van de wereldwijde investeringen in spoorweginfrastructuren. Tomáš Hantek is international application manager bij de Railway-divisie van Dormer Pramet, die zowel staatsbedrijven als private spoorwegexploitanten bedient. Hantek doet onderzoek naar verschillende toepassingen waarvoor verspanende gereedschappen ondersteuning kunnen bieden, zoals het bewerken van spoorwissels, railprofielen, wielstellen, bodemplaten en koppelmechanismen.

Wissels en railprofielen
Een belangrijk aspect bij elke spoorweginfrastructuur is het bewerken van wissels. Dit zijn de bewegende onderdelen die treinen van het ene naar het andere spoor overzetten. Wissels hebben een sterk beperkte levensduur, die afhankelijk is van allerhande factoren, zoals de gebruiksfrequentie en de omgeving. Wissels die op basis van nieuwe materiaal zijn vervaardigd, worden met een standaardgarantie van vijf jaar geleverd. Voor wissels die zijn vervaardigd op basis van gebruikt materiaal of een speciale behandeling hebben ondergaan (schuren, vervangen van onderdelen enzovoort) wordt een garantie van slechts twee jaar geboden.

Dormer Pramet, spoorwissels

Een belangrijk aspect bij elke spoorweginfrastructuur is het bewerken van wissels.

Om de betrouwbaarheid en veiligheid van de wissels te waarborgen moeten ze regelmatig worden gerenoveerd om volledig functioneel te blijven. Alleen dit al is een enorme opgave. Zeker in een land als Tsjechië, dat eigenaar is van het grootste spoorwegnetwerk van Europa. Dit omspant 9.000 kilometer aan spooroppervlak en ruim 25.000 spoorwissels. Dormer Pramet werkt samen met toonaangevende fabrikanten om zowel standaard als op maat ontwikkeld gereedschap aan te kunnen bieden voor de productie van nieuwe spoorwissels en de renovatie van bestaande wissels.

Speciale gereedschappen voor andere onderdelen van wissels (zoals wisselstangen en wisselstellers) bieden diverse voordelen, zoals een lange standtijd, een stabiele snijkant, vormvastheid en stijfheid. Het assortiment van Dormer Pramet biedt ondersteuning voor trein- en tramwissels voor de meest gebruikte railprofielen. De railprofielen 60E1 en 60E2 worden het meest gebruikt, zeker in Europa. vignoleprofiel (spoorstaven met een vlakke onderkant) zijn geschikt voor spoorwegverkeer met een middelzware tot zware belasting.

Dormer Switches_machining1

Dormer Pramet werkt samen met diverse toonaangevende fabrikanten om zowel standaard als maatgereedschap aan te kunnen bieden voor de productie van nieuwe spoorwissels en de renovatie van bestaande wissels.

Bewerking van wielstellen
Bij het bewerken van wielstellen wordt er meestal met gesmede stukken gewerkt. Dit vraagt om gereedschappen die optimale proceszekerheid combineren met een hoogwaardige afwerking. Het standaardassortiment van RCMX-wisselplaten van Dormer Pramet is geschikt voor de productie van nieuwe wielen, en met name voor- en nabewerkingen. Met tal van formaten hardmetaalsoorten en spaanbrekers biedt Dormer Pramet een oplossing voor alle mogelijke werkstukmaterialen en snijomstandigheden.
Naast de vraag naar nieuwe wielen is er sprake van een voortdurende noodzaak om wielen te herprofileren met een breed assortiment van bewerkingscentra van uiteenlopende fabrikanten.

Dormer Pramet wielen

Het standaardassortiment van RCMX-wisselplaten van Dormer Pramet biedt integrale ondersteuning voor de productie van nieuwe spoorwielen.

De gereedschapshouders van Dormer Pramet kunnen worden gebruikt in combinatie met de bewerkingscentra van fabrikanten zoals Hegenscheidt en Rafamet. Hegenscheidt-MFD heeft sinds 1950 wereldwijd meer dan 2.000 machines voor het herprofileren van wielstellen geïnstalleerd.
Zowel Hegenscheidt als Rafamet maken gebruik van speciale kuilwielenbanken voor spoorwegsystemen, metrosystemen, tramsystemen en andere systemen voor licht spoorvervoer, verticale draaibanken met enkele en dubbele kolommen voor zware toepassingen, grote brugfreesmachines, horizontale draaibanken en speciale machines.

Dormer Pramet heeft op basis van zijn jarenlange samenwerking met machinefabrikanten en aanbieders van railreparatiediensten een breed assortiment van standaard en maatoplossingen ontwikkeld die de productiviteit bevorderen en de kosten reduceren die met deze processen gepaard gaan. Trein- en tramwielen kunnen worden gerenoveerd met behulp van zijn standaardassortiment van wisselplaten (LNMX, SNMX, CNMX), hardmetaalsoorten en spaanbrekers. Dormer Pramet biedt daarnaast een reeks van speciaal beschermde wisselplaten aan als uitgebreide en veelzijdige oplossing voor snededieptes van 1,0 tot 16,0 millimeter.

Een klant van Dormer Pramet in de Oekraïne had behoefte aan hulp bij het herprofileren van treinwielen van staal met een hoge hardheid van 450 – 615 HB. De wisselplaat LNMX30 met RF-spaanbreker en hardmetaalsoort T9315 zorgden voor een lange standtijd. Dit bleek een aanzienlijk productievere oplossing dan die van een vergelijkbare leverancier. Met het gereedschap van Dormer Pramet konden 12 wielen worden bewerkt. Het gereedschap van de concurrent kwam niet verder dan vijf wielen.

Een Poolse fabrikant van machines voor het herprofileren van wielstellen boekte eveneens succes met het gereedschap van Dormer Pramet. Deze klant was op zoek naar een oplossing voor een probleem met de spaanbreking tijdens het bewerken van gehard staal (800 – 900 MPa). Ook in dit geval werd een beroep gedaan op de wisselplaat LNMX30, dit keer in combinatie met de TF-spaanbreker en de hardmetaalsoort T5315. Deze combinatie zorgde voor een 50% langere spantijd ten opzichte van concurrerende producten en een sterk verbeterde spaanbreking loodrecht op het oppervlak.

De hardmetaalsoort T5315 van Dormer Pramet is een veelzijdige optie voor draaien in lamellair gietijzer, nodulair gietijzer en diverse staalsoorten, met inbegrip van gehard staal. Deze soort is geschikt voor voor- en nabewerkingen bij middelhoge tot hoge snijsnelheden en biedt ondersteuning voor zowel ononderbroken als onderbroken sneden. Dit maakt de T5315 tot een uiterst veelzijdige hardmetaalsoort voor zware bewerkingen.

Bewerking van bodemplaten en koppelingen
Een ander toepassingsgebied is het bewerken van bodemplaten (ook wel onderlegplaten genoemd). Een bodemplaat is het verbindingselement waarmee de rail aan de dwarsligger wordt bevestigd. Deze bewerking vraagt om het profielfrezen van dit onderdeel als klanten om hoge productiviteit vragen. Verder moet rekening worden gehouden met specifieke productbeperkingen en materialen. Frezen en boren zijn bij uitstek geschikt voor de productie van bodemplaten.

Ten slotte is er nog de koppeling, een mechanisme voor het verbinden van rollend materieel met een trein. Koppelingen hebben een standaardontwerp dat bijna net zo belangrijk is als de spoorwijdte. Ze moeten flexibiliteit en gebruiksgemak bieden bij het samenkoppelen van al het rollend materieel. De apparatuur die de koppelingen met het rollend materieel verbindt, wordt het trekwerk genoemd.

De verspanende gereedschappen voor de productie van koppelingen zijn een goed voorbeeld van de oplossingen die Dormer Pramet aanbiedt voor nichetoepassingen van fabrikanten van treinwagons. De jarenlange ervaring heeft geresulteerd in diverse oplossingen voor de productie van aspotten, middenplaten, draaistelframes en stootblokken. Dormer Pramet is dankzij intensieve samenwerking met fabrikanten van deze onderdelen in staat om zijn aanbod van verspanende gereedschappen verder te ontwikkelen en optimaliseren.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Personeel en Opleiding

Ruim baan voor verspanend talent in Drenthe

20-11 Na grondig vooronderzoek en vele gesprekken is besloten samen te werken met STODT, technische…

Verspanen

Spinner introduceert TC610L draaibank op EMO 2023

04-09 Speciaal voor lange werkstukken kan de TC610L worden voorzien van een NC-gestuurde bril. In…

Verspanen

Seco JS754 Stub-serie waardevol bij frezen moeilijkere materialen

07-06 De frees met vier snijtanden is ontworpen voor freesdraaimachines en multi-tasking-machines en bevat de…

Verspanen

MetaalNieuws thema/special Verspanen / Machineering 2023

20-02 Wilt u uw noviteiten in deze speciale editie delen in een oplage van bijna…

Verspanen

Minder vervorming van onderdelen tijdens het frezen

23-11 Het Fraunhofer Institute for Production Technology (IPT) in Aken heeft nu samen met partners…

Personeel en Opleiding

Maatwerk opleidingen voor elke verspaner

07-11 Deze opleidingen zijn speciaal ontwikkeld voor mensen die willen studeren waar en wanneer ze…

Verspanen

Seco Helical SN8-13 frezen met lagere kosten per snijkant

10-10 De frezen zijn gebouwd voor moeilijke toepassingen met ISO P-, M-, K- en S-materialen…

Verspanen

Personeelstekort en kleine series leiden bij Bos Verspaning tot automatiseren

29-09 Om de vraag naar zeer wisselende onderdelen in zowel kleine als grote series te…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV