Gecertificeerde 3D geprinte scheepschroef in ontwikkeling

0
679

Een consortium bestaande uit Damen Shipyards Group, RAMLAB, Promarin, Autodesk en  Bureau Veritas is bezig met het ontwikkelen van ’s werelds eerste geclassificeerde 3D geprinte scheepsschroef. Het consortium verwachte de eerste WAAMpeller deze zomer te printen, waarna deze in de herfst zal worden getest.

Damen spreekt van een belangrijke stap voorwaarts in de toepassing van 3D print technieken in de maritieme sector. De betrokkenheid van Damen in dit project begon iets meer dan een jaar geleden als het resultaat van een onderzoeksprogramma in eigen huis door studenten. “Drie studenten van de Technische Universiteit Delft onderzochten voor ons het potentieel van 3D printen. Zij brachten ons in contact met de andere leden van het consortium”, verklaart Kees Custers, project engineer op de Research & Development afdeling van Damen. “Het bijzondere aan dit consortium is dat alle partijen dezelfde interesse delen, maar tevens hun eigen doelstellingen hebben. Dit leidt tot een productieve en coöperatieve sfeer in dit opwindende project.”

De schroef zal worden gebaseerd op een Promarin ontwerp dat typisch is voor de Damen sleepboot Stan Tug 1606. Deze schroef heeft een diameter van 1300 mm en weegt ongeveer 180 kilo. Gebruik makend van Autodesk software in het constructieproces, zal het RAMLAB van de haven van Rotterdam de WAAMpeller produceren uit een brons legering, gebruik makend van het Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM) proces. Bureau Veritas zal betrokken zijn bij de certificering van het complete product. Het zal de eerste keer zijn dat een 3D metaal geprint maritiem component wordt geclassificeerd.

Grootschalige tests
Zodra de schroef is geproduceerd gaat Damen deze onderwerpen aan grootschalige tests. “We willen bewijzen dat de onderzoeksfase voor 3D printen in de maritieme sector voorbij is en dat deze techniek nu echt kan worden toegepast.”

Damen investeert stevig in verschillende Research & Development programma’s. “Ons doel is effectievere, meer kosten-efficiënte en meer duurzame schepen te bouwen”, zegt Damens hoofd Research Engineer Don Hoogendoorn. “Dit WAAMpeller project draagt bij aan dit doel omdat het niet alleen de belangrijke voordelen van 3D printen aantoont, maar ook veel potentieel biedt voor het optimaliseren van de scheepsontwerpen van de toekomst. 3D printen biedt kansen om zowel de prestaties als het brandstofverbruik van schepen te verbeteren.”

GEEN REACTIES