Genomineerden Maritime Designer Award 2018 bekend

0
0

De genomineerden voor de Maritime Designer Award 2018 zijn bekend. Uit de inzendingen heeft de jury de volgende drie ontwerpers genomineerd: Erik Snijders (SeaOwls) met het ontwerp van een wind turbine installatieschip SOUL, Gijsbert van Marrewijk (Berthan Research) met een studie naar toepassing van T-foils onder snelle schepen en Roy de Winter (C-Job Naval Architects & Engineers) met een methodiek om het scheepsontwerpproces te versnellen.

De Maritime Designer Award is in het leven geroepen zodat individuele ontwerpers, promovendi, recent afgestudeerden en startups hun werk onder de aandacht kunnen brengen. De Samenwerkende Maritieme Fondsen stellen aan de winnaar een bedrag van maximaal € 24.000 ter beschikking om verdere ontwikkeling van de betreffende ontwerpmethode of -oplossing financieel te stimuleren. Tijdens het Maritime Awards Gala in Amsterdam op 12 november dit jaar zal de uiteindelijke winnaar bekend worden gemaakt.

Installatieschip voor windturbines
Erik Snijders van SeaOwls heeft met zijn inzending ‘Design of a Wind Turbine Installation Ship SOUL’ een vernieuwend ontwerp geleverd voor een installatieschip dat 20% lichter is dan bestaande schepen en daarnaast in staat is om per week 6 windturbines van de volgende generatie te installeren. Het is geschikt voor installatie van windmolens tot 12 MW. Het ontwerp heeft een sterk verbeterde werkbaarheid tijdens installeren, met een soepele jack up op een ongelijkmatige zeebodem, en maakt kortere laadtijd in de haven mogelijk.

Nieuw systeem aansturing T-foils
Een tweede genomineerde is Gijsbert van Marrewijk van Berthan Research. Hij heeft in zijn onderzoek- en ontwikkeltraject voor de ‘Solar Boat Single Track Hydrofoil’ een nieuw systeem voor de aansturing van T-foils ontwikkeld en getest. Voor dit type foil zijn de weerstandsverliezen veel lager dan de gebruikelijke foil-configuraties. Bijzonder aan dit systeem is de stabilisatiemethode waardoor het systeem eenvoudig te bedienen is in vlak water en in golven. De veilige vaart is middels proeven aangetoond. Van Marrewijk onderzoekt momenteel samen met de Rotterdamse Watertaxi een eerste praktische toepassing van dit systeem.

Versnelling van ontwerptraject
De laatste genomineerde, Roy de Winter van C-Job Naval Architects & Engineers, heeft een aantoonbare versnelling van het ontwerptraject kunnen realiseren met de ‘Accelerated Concept Design’ methodiek. Vernieuwend daarin is met name de toepassing van inzichten uit wiskundige optimalisatietechnieken. Hierdoor zijn veel minder iteraties nodig waardoor het optimalisatieproces sneller gaat. Deze toepassing wordt ingezet in de ontwerpactiviteiten van C-Job om in de veelal korte beschikbare tijd voor het ontwerp beter optimale oplossingen te bepalen.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Nieuw op MetaalPlein