Gesloopte armaturen gaan te vaak naar metaalrecyclingbedrijven

Ruim 900 ton aan verlichting komt er jaarlijks vrij uit sloopprojecten, zo blijkt uit onderzoek door Bureau Witteveen+Bos in opdracht van Wecycle en LightRec. Dit is veel meer dan in eerdere onderzoeken werd geschat. In 99% van de gevallen bieden sloopbedrijven armaturen niet apart aan bij Wecycle, maar aan metaalrecyclingbedrijven. LightRec en Wecycle willen de hoeveelheid ingezamelde armaturen sterk verhogen.

Oude armaturen bevatten vaak nog PCB-houdende condensatoren en zijn daarmee chemisch afval. Dat is een extra reden om ze in te leveren bij Wecycle. Op termijn, wanneer de nieuwe regelgeving op 1 juli 2015 in zijn geheel in werking is getreden, zou ook de afgifte aan gecertificeerde metaalrecyclers voldoen, omdat deze dan verplicht zijn de hoeveelheden armaturen te registreren en vast te leggen hoe ze zijn verwerkt. Het potentieel uit sloopprojecten zit vooral in professionele gebouwen, zoals kantoren, scholen en ziekenhuizen. Uit sloop van huizen komen nauwelijks armaturen vrij, omdat de armaturen uit huishoudens meestal meeverhuizen met de bewoner.

Op dit moment worden de hoeveelheden armaturen bij sloopprojecten gezien als onbelangrijk, blijkt uit het eerste deel van het onderzoek. Hierdoor belanden armaturen bij sloopprojecten nagenoeg altijd tussen de metalen of het gemengde afval. Geen van de sloopbedrijven uit het onderzoek van Witteveen+Bos geeft ingezamelde armaturen af aan Wecycle. Dit in tegenstelling tot energiezuinige lampen, die vaak wel apart worden gehouden. Armaturen worden tijdens de sloopfase meestal weggegooid als afval of tegen vergoeding aangeboden aan metaalrecyclingbedrijven.

Het vooraf demonteren en apart houden van armaturen betekent een extra handeling, wat sloopbedrijven moeten doorvertalen in kosten. Het Bouwbesluit schrijft echter al voor dat deze extra handeling verplicht is.

Vervolgonderzoek
Voor LightRec en Wecycle was het doel van de studie om gegevens te krijgen over de processen die bij sloop plaatsvinden om zo voorstellen te kunnen doen om de inzameling van afgedankte verlichting via de sloopbedrijven te verbeteren. “Waarschijnlijk leveren sloopbedrijven wel in via Wecycle als de opdrachtgever er om vraagt of ze andere prikkels krijgen. Hiertoe loopt nog een vervolgonderzoek,” zegt Jeroen Bartels, manager van LightRec. “Ook de opdrachtgever moet zich ervan bewust zijn dat armaturen apart moeten worden ingeleverd.”

LightRec en uitvoeringsorganisatie Wecycle beraden zich op verdere acties om de inzameling van armaturen uit sloop te stimuleren. “900 ton is ongeveer een kwart van wat we nu per jaar inzamelen. Het is dus van belang dat we verder onderzoeken hoe we sloopbedrijven kunnen motiveren en behulpzaam kunnen zijn om meer armaturen in te leveren. Hiermee gaan we aan de slag in 2015”, besluit Bartels.

Over het onderzoek
Het tweede deel van het onderzoek omvat een pilotstudie naar de knel- en verbeterpunten van het demonteren van armaturen bij sloop en wordt naar verwachting begin dit jaar afgerond.
Witteveen+Bos combineerde voor deze studie meerdere bronnen, afkomstig onder meer van adviesbureau MiSa Advies en van VERAS, de branchevereniging voor aannemers in de sloop.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Onderzoek toont aan: hergebruik loont

27-12 Tot op heden ontbrak een methode om de financiële restwaarde van bouwproducten en kapitaalgoederen…

Verspanen

Sandvik ondersteunt circulariteit met recyclinginitiatief

13-12 Sandvik Coromant heeft het recyclen van volhardmetaal al enkele decennia gestimuleerd. Sandvik kocht in…

MetaalNieuws Extra IM

Koper en oude metalen inleveren bij Schenk Recycling in Almere

29-06 Inmiddels heeft het bedrijf zijn 30-jarige bestaan in Almere mogen vieren en blijven zij…

MetaalNieuws Extra IM

Oud ijzer: wat is het en hoe te recyclen?

27-09 Wat wordt er allemaal verstaan onder oud ijzer? Het is goed om te weten…

Materialen

Jaguar Landrover gaat gerecycled aluminium uit blikjes toepassen in auto’s

24-08 Ingenieurs van Jaguar Land Rover zijn erin geslaagd een aluminiumlegering te ontwikkelen die van…

Materialen

Audi draagt bij aan milieu met hergebruik snijafval

05-07 Audi heeft dankzij haar recyclingprogramma ‘Aluminium Closed Loop’ in 2019 een vermindering van de…

Materialen

MCB pakt recyclen aan

29-01 Kansarmen op de arbeidsmarkt inzetten voor het recyclen van afvalstromen bij MCB: dat is…

Bedrijf en Economie

Purified Metal Company bouwt staalrecyclingsfabriek in Delfzijl

03-08 Het Nederlandse bedrijf Purified Metal Company heeft de financiering rond voor de bouw van…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV