Hego Stainless Steel & Aluminium breidt service uit met lasersnijden

0
0

Hego Stainless Steel & Aluminium in Almere maakt al jaren een transitie door van een pure groothandel naar een full service leverancier van RVS en aluminium plaatmateriaal. In dat proces is onlangs een nieuwe stap gezet met de aanschaf van een Bystronic lasersnijmachine met volledige automatisering. Het betreft een gebruikte installatie, die is geleverd door Weber Laserservice. De laserspecialist uit Heteren heeft de installatie compleet gereviseerd, waardoor deze oogt als nieuw.

Hego (dertig medewerkers) is 40 jaar geleden begonnen als een groothandel in RVS. Het familiebedrijf is echter steeds meer services gaan aanbieden. Het beschikt bijvoorbeeld over een slijpmachine en een decoillijn, waarmee meer toegevoegde waarde aan de klanten kan worden geboden. Maar deze extra services zijn ook belangrijk voor een gezonde bedrijfsvoering in een markt waar prijsschommelingen aan de orde van de dag zijn en waar geconcurreerd moet worden met de fabrieken die het materiaal produceren. Zo kunnen de marges op peil worden gehouden. “In dat opzicht heeft de decoillijn die we enkele jaren geleden hebben geïnstalleerd zijn waarde al dubbel en dwars bewezen”, zegt commercieel directeur André van der Veen. Hij ziet in de huidige tijd, waar alles draait om just-in-time leveren goede kansen voor Hego. “Onze combinatie van een grote voorraad en meerdere bewerkingen onder één dak is voor veel klanten aantrekkelijk.”

Terugverdientijd
De bewerkingen zijn nu uitgebreid met lasersnijden. Toen Hego eenmaal had besloten hierin te gaan investeren, is eerst gekeken naar een nieuwe lasersnijmachine van een van de A-merken. “Maar daarbij zou de terugverdientijd te lang zijn”, zegt Van der Veen. “Daar hebben we het werk nog niet voor.” Vervolgens kwam Hego in contact met Weber Laserservice voor een gebruikte machine. “Dat zag er direct goed uit. Ze zijn officieel partner van Bystronic, reviseren de machines als nieuw en helpen van a tot z. Een gebruikte machine kunnen we binnen korte termijn terugverdienen omdat we daar wel werk voor hebben. We verwachten om te beginnen duizend uur per jaar te snijden.”
De machine die bij Hego is geplaatst, is een Bystronic BySpeed 3015 met een 4,4 kW CO2-laserbron en een ByTrans Cross installatie (met aanvoertafel en twee afruimtafels) voor het beladen en ontladen van de machine. Tevens is Bystronic’s nieuwste softwarepakket BySoft 7 aangeschaft. Met deze machine kan 25 mm staal, 20 mm RVS en 12 mm aluminium worden gesneden. Van der Veen: “Het meeste wat we doen is koudgewalst RVS van 0,5 tot 5 à 6 mm dik. Dikker warmgewalst materiaal kunnen we nu echter ook snijden en daar willen we ook naar toe groeien.”

Hego
De machine die bij Hego Stainless Steel & Aluminium is geplaatst, is een Bystronic BySpeed 3015 met een 4,4 kW CO2-laserbron.

Eerste winst
De snij-installatie staat er nog maar net. Drie medewerkers zijn opgeleid om met de software overweg te kunnen, drie andere medewerkers om de machine zelf te bedienen. Hego merkt direct het positieve effect: “We leveren veel platen van 350 x 350 mm. Daar hadden we vijftig dagen werk mee op onze knipbank. Door dit werk te verplaatsen naar de laser is dat gereduceerd tot twaalf dagen. Dat is de eerste winst. Daarnaast hebben we met de lasersnijmachine nu ook de mogelijkheid om gaten in het materiaal te maken. We kunnen andere producten maken en dus ook andere, nieuwe markten gaan bedienen.”
Van der Veen verwacht dat de nieuwe service ook interessant is voor nieuwe en bestaande klanten die zelf assembleren maar het laserwerk uitbesteden. “Materiaal bestellen en snijden kunnen ze nu bij ons onder hetzelfde dak laten doen. Zo ontzorgen we de klant.”

Goede ondersteuning
André van der Veen is zeer te spreken over de ondersteuning en de begeleiding door Weber Laserservice. “Maar daar besteden we dan ook veel aandacht aan”, zegt Jaap Wijnholds van Weber Laserservice. “De basis van ons bedrijf ligt niet in de handel maar in de service. En dat merken onze klanten. Zo hebben we bijvoorbeeld een gratis hotline waar klanten 24/7 een beroep op kunnen doen voor het oplossen van storingen. Met deze service kunnen we 70 procent van de storingen online of telefonisch oplossen. Ook geven we tips en tricks om snel en met een goede kwaliteit te snijden.”
Van die service profiteert nu ook Hego Stainless Steel & Aluminium. “Wij en onze klanten gaan hier veel plezier aan beleven”, is de overtuiging van André van der Veen.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Nieuw op MetaalPlein