Mapal boort droog in koolstofvezel-aluminium vliegtuigdelen

Mapal heeft een boor ontwikkeld die zonder smering boringen kan verrichten inĀ  verschillende onderdelen van vliegtuigen die zijn vervaardigd uit koolstofvezel-aluminium stacks.

De romp, vleugel, flaps en de horizontale en verticale staart van de nieuwste generatie vliegtuigen zijn vervaardigd uit koolstofvezel-aluminium stacks. Voor de montage van vliegtuigen worden talloze boringen verricht in deze componenten voor de klinknagelverbindingen. De dimensionale nauwkeurigheid van de boringen is cruciaal. De boor moet in beide materialen precies dezelfde diameter hebben.Ā  Hiervoor heeft Mapal de nieuwe boor ontwikkeld.

Voorheen werd een minimale hoeveelheid smering toegepast voor het boren in koolstofvezel-aluminium stacks. Na het bewerken moesten de onderdelen gedemonteerd, gereinigd en hersteld worden. Bovendien werd bewerking vaak uitgevoerd in verscheidene opeenvolgende bewerkingsstappen. Verschillende gereedschappen werden gebruikt voor het boren, ruimen naar de einddiameter en de verzinking. Het volledige proces was dus tijdrovend, kostbaar en de vereiste afmetingen waren vaak niet betrouwbaar. De nieuwe boor van Mapal optimaliseert het proces. De boor kan namelijk ook verzinken en de speciale geometrie zorgt ervoor dat er geen smering nodig is. De geometrie voorkomt dat warmte die ontstaat tijdens het bewerken naar het component wordt overgebracht.

Voor aluminium en koolstofvezel
De hardmetalen boor is voorzien van twee snijkanten en combineert de eigenschappen van een boor voor het bewerken van aluminium met die van een boor voor koolstofvezel-bewerking. De dubbele punthoek zorgt voor een goede centrering van de boor en een minimale spaanvorming bij de booruitlaat. De verwijdering van de spanen wordt verzekerd door de ontworpen spaanruimtes. Omdat koolstofvezel een extreem schurend materiaal is, is de boor van een diamantcoating voorzien. Deze coating zorgt ervoor dat de standtijd acht keer langer is in vergelijking met een niet-gecoate boor. Het boor-verzinkgereedschap voor het droog bewerken van koolstofvezel-aluminium stacks wordt inmiddels succesvol gebruikt door producenten in de luchtvaartindustrie. De boor is verkrijgbaar in een diameter van 4,1 mm en 11,11 mm.

In Nederland heeft Laagland uit Capelle a/d IJssel de vertegenwoordiging van Mapal.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

TechnishowNieuws

Ruimer met negen levens

13-02 Het bijzondere aan de FixReam 700 ruimers is hun veelvuldige bruikbaarheid. Deze wordt bereikt…

Verspanen

Automatiseringspakket voor kleinere werkplaats

15-01 Met de DA300 voor 5-assige verticale bewerking heeft Makino een sterke positie verworven in…

Bedrijf en Economie

Laagland heeft flinke groeiambities

18-12 Cammeraat is benoemd tot algemeen directeur en heeft flinke groeiambities met beide bedrijven. Hij…

Verspanen

Mapal introduceert nieuwe gereedschappen

08-10 Een hoogtepunt op de stand van Mapal tijdens de EMO waren de MEGA-Deep-Drill-Steel diepgatboren.…

Verspanen

Diepboren voor staal en gietijzer

11-09 De volhardmetalen diepboren zijn optimaal beschermd door een innovatieve coating met HiPIMS-technologie in het…

Verspanen

Nieuwe machinelijn Soraluce gericht op betrouwbaar, precies en flexibel

21-06 De Performance Line is een nieuwe lijn van Soraluce met drie machinetypes die alle…

Verspanen

Index belooft veel innovaties tijdens open huis

13-03 Tot de hoogtepunten van het Index Open House 2023 behoort ongetwijfeld de universele draaibank…

Verspanen

Gereedschapsoplossingen Mapal voor e-mobiliteit

05-02 Met de indeling van bewerkingsopties in drie oplossingsniveaus ā€“ Basic, Performance en Expert ā€“…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV