‘Marketing werkt niet, maar we blijven het toch maar doen’

Het is het eind van de middag en we zijn al de hele dag bezig geweest een nieuwe strategie voor de groei van zijn bedrijf te kiezen. De ambitie is er, de grote lijnen staan op papier. Nu de uitvoering nog. De details. De eerste echte stappen. Waar gaan die nieuwe klanten vandaan komen?

80% werkt niet
“Marketing werkt niet, maar we blijven het toch maar doen”, verzucht hij dan. Het is niet de eerste keer dat een ondernemer zoiets tegen me zegt. En ik denk dat ik wel begrijp waarom. Zeker 80% van de marketingtips werken gewoon niet voor ondernemers met complexere producten dan een blikje cola of een pak wasmiddel.

Massamarketing
De meeste adviezen over marketing zijn bedoeld om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Massamarketing, in plaats van de precisiemarketing die nodig is om precies de juiste mensen te bereiken. Om klanten te bereiken in de juiste branche en dan ook nog eens degenen die de knopen doorhakken, is een heel andere aanpak nodig.

Multinationals
Artikelen die je leest over B2B marketing zijn vaak iets minder gericht op het bereiken van heel Nederland, maar nemen aan dat je beschikt over een marketingmanager, een salesdirecteur, een customer service afdeling en andere luxes van multinationals die je als MKB’er gewoon niet hebt. Laat staan genoeg tijd om al die uitgebreide en complexe stappen te doorlopen.

Twee zinnen
Marketingtips gaan er meestal vanuit dat je je product (en de voordelen ervan) in één of twee zinnen kunt uitleggen en dat je klanten in twee tellen kunnen besluiten om het te kopen. Voor de meeste technische producten is het helaas niet zo eenvoudig. Het is zo goed als onmogelijk om (bijvoorbeeld) een machine te verkopen met alleen maar goede marketing, daar is veel meer voor nodig.

Gelukstreffers
Als je de standaard marketingadviezen toch opvolgt, kom je in het beste geval tot een paar gelukstreffers. In het slechtste geval blijf je maar geld en tijd besteden aan marketing, zonder enig zichtbaar resultaat.

Marketing die wél werkt
Wat je dan wel moet doen? Eerst goed nadenken over de vragen en problemen van je (potentiële) klanten. Daarna kun je je marketing zo aanpakken dat je advertenties, artikelen, en andere marketingacties onweerstaanbaar zijn voor precies de juiste klanten.

Checklist
Gebruik de gratis checklist ‘Marketing die werkt’ om zeker te weten dat je marketing werkt, vóór je investeert. Je kunt hem hier downloaden: www.checklistmarketing.nl

Outdo op TIV Hardenberg
Outdo helpt ondernemers in de industrie, IT en techniek om hun omzet te vergroten bij bestaande klanten en om goede nieuwe klanten aan te trekken. Op TIV (6, 7 en 8 september in Evenementenhal Hardenberg) verzorgt Outdo presentaties in het Kennistheater. Ook zijn Karen van Riel en haar collega Martine Teeselink aanwezig op de beursvloer om middels een ‘prikbordenactie’ exposanten en bezoekers gericht met elkaar in contact te brengen.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Toeleveren

Technet bundelt alle disciplines voor OEM’s

19-10 Zes ontwikkel- en maakbedrijven in Oost-Nederland hebben hun kennis, kunde en capaciteit gebundeld in…

Automatisering

Altijd drang om te pionieren

25-09 De nieuwe SDV van Romias was de grote smaakmaker tijdens een bedrijfsrondleiding bij Itter.…

Featured

Dag TIV, welkom MIX Noordoost

23-09 In Evenementenhal Hardenberg is vorige week de laatste editie van de vakbeurs TIV gehouden.…

Featured

Nieuwe vakbeurs MIX Noordoost gelanceerd

18-09 Beursorganisator Easyfairs heeft de nieuwe beurstitel MIX Noordoost (Maakindustrie Expo) gelanceerd en gepresenteerd aan…

Toeleveren

Veilig, gezond en milieubewust

18-09 Duurzaam en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen zijn al geruime tijd een belangrijk deel van de…

3D

Continu produceren met een 3D printer?

18-09 3D printsystemen worden tegenwoordig niet alleen ingezet voor het maken van zichtmodellen of een…

Verbinden

Lasrobotautomatisering met hoge mate van flexibiliteit

17-09 Een nijpend tekort aan lassers heeft de vraag naar lasrobotautomatisering nog verder opgestuwd. Daarnaast…

Verbinden

Lassers kiezen voor veilige lasspray

17-09 Hagoort Groep meldt een toenemende vraag naar zijn veilige anti-lasspat product LB 100 Vloeibaar.…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV