MKB beschouwt digitalisering als topprioriteit

Bijna 30 procent van het MKB in Nederland denkt binnen 5 jaar failliet te gaan, wanneer zij hun bedrijfsmodel niet aanpassen. Bijna 15 procent denkt zelfs dat hiervoor een radicale omslag nodig is. Opvallend is dat slechts 3 procent hier daadwerkelijk al mee bezig is. Dat zijn de uitkomsten van de Exact MKB Barometer 2016, een jaarlijks onderzoek naar trends binnen het midden- en kleinbedrijf onder 2500 ondernemers in Europa en de VS.

Wat opvalt is dat bedrijven tot vijftig werknemers, een aanpassing van het bedrijfsmodel minder noodzakelijk vinden (22 procent) dan de middelgrote bedrijven met 50 tot 250 werknemers (bijna 30 procent). Verklaring hiervoor kan zijn dat middelgrote bedrijven meer impact verwachten door de komst van digitale nieuwkomers en meer bezig zijn met technologie, dan de kleinere bedrijven.

Nieuw bedrijfsmodel nodig
Hoewel slechts 3 procent van de Nederlandse bedrijven al actie onderneemt hun bedrijf aan te passen aan de markt, wordt hier wel degelijk over nagedacht. Meer dan 40 procent van de Nederlandse bedrijven is bezig met het onderzoeken van nieuwe bedrijfsmodellen om zich te weren tegen de concurrentie. Een percentage dat overeenkomt met de andere landen uit het onderzoek.

Digitale concurrentie
Ruim een derde van de Nederlandse respondenten ziet digitale nieuwkomers op het toneel verschijnen. Bijna de helft van de kleinere bedrijven geeft aan digitalisering als topprioriteit te beschouwen. Met 65 procent is die urgentie zelfs nog hoger bij middelgrote bedrijven, waarmee duidelijk is welke positie op de bedrijfsagenda het onderwerp bekleedt.

Groei door online sales
Alle bevraagde landen (UK, Duitsland, Frankrijk, België, Spanje, VS en Nederland) richten zich op groei. Bijna 80 procent van het Nederlandse MKB verwacht te groeien. Dat sentiment wordt gedeeld in Europa, met 73 procent van de Britse bedrijven en maar liefst 80 procent van de Franse en Spaanse respondenten die focussen op groei. Om te kunnen groeien richt het grootste deel van de Nederlandse bedrijven zich op online sales (32 procent) en op het aannemen van flexibel personeel (23 procent) of meer eigen personeel (22 procent). In de UK zijn online sales (30 procent) en channel sales van belang (26 procent). In de VS is het meeste vertrouwen in online sales (39 procent). Terwijl Duitsland denkt de groei te vergroten met het aangaan van nieuwe partnerships (31 procent).

Betere winstmarge door data
Bijna een derde (32 procent) van alle ondervraagde professionals gaf aan met een enkele druk op de knop een compleet overzicht van de prestaties van het bedrijf te kunnen krijgen. Deze verhoogde beschikbaarheid van informatie stimuleert winstgevendheid, waarbij data-gedreven bedrijven aangeven een gemiddelde winstmarge van 22 procent voor 2015 te hebben behaald, in vergelijking met 14 procent voor bedrijven die slechts beperkt gebruik maken van data in hun bedrijfsvoering.

Vernieuwen om mee te komen
“Het steeds slimmer inzetten van technologie kondigt een periode van snelle groei en efficiency aan”, aldus Erik van der Meijden, CEO bij Exact. “Meer dan een kwart van de respondenten geeft aan moeite te hebben mee te komen in alle technologische veranderingen.  Zonde want daarmee gaan kansen verloren. De wereld verandert razendsnel. De ene technologie is nog niet ingevoerd, of de volgende dient zich alweer aan. Als bedrijf moet je blijven vernieuwen om mee te komen. Dat geldt voor een accountant, bakker of transporteur, maar zeker ook voor ons. Daarom kijken we bijvoorbeeld naar de mogelijkheden van fintech in onze oplossingen en gaan we klanten digitaal verbinden om voor hen nieuwe business opportunities te creëren.”

Exact
Stand 446

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Invest International verdubbelt financiering voor MKB-export

17-01 De extra storting in het speciale MKB exportfonds is gedaan omdat de vraag van…

Automatisering

’Samenwerking nodig voor digitale transformatie’

19-12 De toekomst van machinebouw en installatietechniek ligt in digitale, op data gebaseerde bedrijfsmodellen en…

Automatisering

Zelfbediening als digitaliseringsstrategie

12-12 Wat is zelfbediening? Zelfbediening voor metaalbewerkers houdt in dat klanten zelf aanvragen kunnen indienen.…

Verspanen

Maximale kwaliteit en duurzaam succes met automatisering en digitalisering

23-11 Deze ontwikkeling heeft zijn weg gevonden naar de eigen productie van de Duitse fabrikant…

Bedrijf en Economie

Tegemoetkoming in energiekosten voor meer metaalbedrijven

10-11 Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) heeft dit meegedeeld aan de Tweede Kamer,…

Bedrijf en Economie

Onconventionele maatregelen in Aanvalsplan Techniek

07-11 In het plan worden suggesties gedaan om de arbeidsmarkt compleet anders in te richten…

Bedrijf en Economie

Metaalunie: kabinetsplannen zijn recept voor zware tijden voor MKB-maakbedrijven

21-09 “Het kabinet gaat de uitdagingen te lijf met een aanzienlijk pakket aan maatregelen om…

Materialen

Digitalisering arriveert in staalindustrie

31-08 Nieuwe digitaliseringsoplossingen zullen een centraal thema zijn op de komende metallurgiebeurzen GIFA, METEC, THERMPROCESS…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV