Retrofit verbetert efficiency kantbank

0
439

In een relatief korte periode heeft Morris Solutions een goede naam opgebouwd in het retrofitten van kantbanken. Klopten de klanten aanvankelijk vooral aan omdat hun  kantbank niet meer functioneerde en ze bij de fabrikant niet terecht konden voor service en onderdelen, tegenwoordig wordt de retrofitspecialist ook steeds vaker gevraagd om de efficiency van kantbanken te verbeteren. Bijvoorbeeld met offline programmeren. “Ook dat kunnen we nu bieden”, zegt Morris Giaccone, die naast de hydraulische kantbanken inmiddels ook servo-elektrische machines retrofit.

Morris Solutions is in 2011 begonnen in Milaan als dienstverlener voor service en onderhoud aan kantbanken. De liefde bracht Morris Giaccone echter naar het Friese Joure, waar hij in 2013 samen met zijn partner Grytsje de Jong begon met activiteiten op de Nederlandse markt. Het concept van retrofitten bleek hier wonderwel te passen, beter dan in Italië. “Nederlanders hebben een andere mentaliteit”, is de ervaring van Morris. “Terwijl Italianen heel trots zijn op hun machines en het liefst werken met gloednieuwe kantbanken, geven Nederlanders veel meer om het imago van hun bedrijf en de organisatie. Ze proberen het maximale rendement te halen uit een kantbank waarin ze hebben geïnvesteerd. Als een opgeknapte kantbank goed functioneert en weer jaren mee kan, zijn ze daar heel tevreden mee. Dat past natuurlijk prima bij onze dienstverlening.”

Doorbraak
In het eerste jaar heeft Morris Solutions in Nederland zo’n 30 kantbanken geretrofit. De grote doorbraak kwam in 2014 na de deelname aan de TechniShow. Hier presenteerde Morris Solutions de Morris Anglecheck, een handschoen waarin een hoekmeetsensor is geïntegreerd die draadloos communiceert met de besturing van de afkantpers. Door de plaat vast te pakken, controleert de handschoen automatisch of de gebogen hoek correct is. Deze innovatie verschafte Morris flinke bekendheid en een goed imago: hij illustreerde hiermee zijn kennis van kantbanken. “Ze kennen me daar nu nog van en ik wordt er nog vaak aan herinnerd.” Sindsdien retrofit zijn bedrijf zo’n 50 à 60 kantbanken per jaar. “Dat zouden er meer kunnen zijn, want de vraag is veel groter. Maar meer kunnen we met ons team van vijf mensen niet aan.”

Specialisatie en capaciteit
Morris Solutions onderscheidt zich van andere technische dienstverleners voor machines door de pure specialisatie op kantbanken en de capaciteit die het bedrijf hierbij kan aanbieden. Andere kantbankspecialisten zijn vaak eenpitters.
Morris kan alle merken retrofitten. In het kantoor van zijn bedrijfspand in Joure toont hij een ladenblok dat werkelijk uitpuilt met technische informatie over allerlei kantbanken. “Deze informatie vormt de kern van ons bedrijf. Het is de basis waarmee we aan slag gaan.”
Morris en zijn collega’s zijn zelf vooral sterk op elektronisch gebied. Ze nemen de doorgaans nog solide metaalstructuur van een kantbank als uitgangspunt en voorzien deze van nieuwe besturingen van de Italiaanse fabrikant Esautomation. Daarnaast kunnen ze ook de veiligheid van een machine up to date brengen met bijvoorbeeld lichtschermen, Laser vingerbeveiliging, veiligheid plc’s, linialen en nieuwe voetpedalen. Ook voor mechanische zaken, zoals het aanbrengen van nieuwe achteraanslagen, bombeertafels, gereedschapsbevestigingen en tooling kan men bij Morris Solutions terecht. “Maar vaak wil de gebruiker van de kantbank dat ook wel zelf doen. Dat werkt goed. Zo maak je er een gezamenlijk retrofitproject van.”

Snelheid
Bij het retrofitten is snelheid belangrijk. De klant wil immers zo snel mogelijk weer met zijn machine kunnen werken. “We moeten snel en flexibel zijn. Daarom hebben we altijd besturingen, motoren en veiligheidssystemen op voorraad. Want levertijden kunnen killing zijn.” Daarnaast betekent snel handelen dat er lange dagen worden gemaakt, vaak buiten de reguliere werktijden om. “Een simpele retrofit duurt anderhalve dag, maar dat is dan wel echt doorwerken. Een machine met drie assen kunnen we doen in 16 uur;  vaak trekken we twee dagen uit voor het retrofitten en een derde dag om de mensen die ermee moeten werken te trainen. De meeste machines die we doen zijn 5-assige banken met bombering, maar we doen ook wel eens machines met 11 assen. Dan kan een retrofit wel een volle werkweek duren en gebruiken we de maandag daarna voor de training.”

Servo-elektrische kantbanken
Morris Solutions werkt praktisch altijd op locatie bij de klant. Maar de kantbankspecialist is inmiddels ook begonnen met het retrofitten van servo-elektrische kantbanken. Die worden naar de werkplaats in Joure gehaald. Het retrofitten van deze kantbanken stelt andere eisen dan hydraulische exemplaren. “Je moet de specifieke problemen hiervan begrijpen en hebt er speciale componenten voor nodig. Die hebben we samen met Pilz ontwikkeld.”
Morris heeft al drie servo-elektrische kantbanken gereviseerd. Hij wilde er één daarvan permanent in de showroom zetten, om te kunnen demonstreren welke middelen er allemaal zijn om een kantbank helemaal te reviseren, maar dat gaat niet door: alle drie machines waren in no time verkocht.

Offline programmeren
Door alle uitgevoerde retrofits en door de deelname aan vakbeurzen heeft Morris Solutions een groot netwerk opgebouwd als kantbankenspecialist. De klanten weten het bedrijf goed te vinden en vragen ook steeds meer. Bijvoorbeeld om een machine een update te geven, er een betere kantbank van te maken. Want niet iedereen kan zich een nieuwe kantbank veroorloven. Daarom is Morris ook begonnen met het aanbieden van een pakket voor offline programmeren, zodat de programma’s voor een of meer kantbanken in 3D kunnen worden klaargemaakt op kantoor. Dat gebeurt dan met het systeem Esabend 3D M. De M staat voor Morris, want hij heeft samen Esautomation aan de ontwikkeling hiervan gewerkt. “Het is een betaalbare oplossing die we aanbieden. De gebruiker betaalt één kleer een bedrag en dat is dan inclusief de installatie. Daarna is het systeem eigendom van de gebruiker en hoeft er niet jaarlijks voor een nieuwe licentie te worden betaald.”

Zo ontwikkelt Morris Solutions zich door en Morris Giaccone is van plan dat ook te blijven doen. Hij staat op het punt een nieuwe medewerker aan te nemen voor de verkoop en heeft een optie genomen op de grond naast het huidige pand voor de bouw van een tweede bedrijfsruimte. “We zijn technisch klaar om alles te kunnen doen met kantbanken. Maar we kunnen niet gaan stilzitten. We moeten ons voortdurend blijven verbeteren.”

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER