Rösler laat zich uitdagen

0
195

‘Daag ons uit’. Dat was de oproep van Rösler Benelux in Oss aan de bezoekers van haar tweedaagse open huis ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum. De specialist in oppervlaktebehandeling heeft uitdagingen meer dan ooit nodig, omdat ze dit jaar is begonnen aan een groot veranderingstraject. “Over 25 jaar willen we ’s werelds beste klantgerichte onderneming zijn.”

Rösler is wereldwijd actief als specialist in de afwerking van zowel metallische als niet-metallische productoppervlakken. Het concern levert machines voor het voorbehandelen, bewerken, afwerken of nabehandelen van werkstukken en producten. Kernactiviteit is de productie van machines voor trommelen-ontbramen en stralen, respectievelijk glijslijptechniek en straaltechniek. Rösler levert niet alleen deze machines, maar ook alle toebehoren; zowel de procesmedia (chips, compounds en straalmiddelen) als transportsystemen.

Omslag in automobielindustrie
Daarmee is het van oorsprong Duitse bedrijf al ruim 80 jaar succesvol. Maar er is momenteel wel wat aan de hand. Een groot percentage van de omzet van Rösler is automobiel gerelateerd. En in die industrie is een omslag gaande naar elektrisch rijden. “Klanten geven aan dat ze over 10-20 jaar niet meer het werk zullen doen wat ze nu doen”, zegt marketing manager Peter Post Uiterweer. “Daar zullen we dus wat mee moeten. Daarom is de strategie gewijzigd. Meer dan ooit staat onze klantgerichtheid centraal. We willen onze klanten ondersteunen en samen met hen zoeken naar de beste oplossingen voor hun problemen.” Dit is een proces waar de oppervlaktebehandelingsspecialist 25 jaar de tijd voor neemt. Alle 1600 medewerkers in alle geledingen van het bedrijf zijn daarbij betrokken, ook de 50 medewerkers van Rösler Benelux.

Contact met de klant
De nieuwe koers betekent automatisch dat Rösler nadrukkelijker dan voorheen het contact met de klant zoekt. En dat was ook precies het doel van het open huis: twee leerrijke dagen over oppervlakte- en metaalbewerking ingevuld met workshops en innovatieve en gerobotiseerde machines. Rösler presenteerde dit evenement samen met relaties als Promatt, Renishaw, Trumpf en Kluthe, Vereniging-ION, Coating Advies Nederland, Eisenwerk Würth, Goudsmit Magnetics, Innomet, Sporer, Stichting Adviescentrum Metaal en Van Gansewinkel (Renewi). Samen stelden zij alle facetten van mechanische oppervlaktetechnieken aan de orde door middel van presentaties, demonstraties en workshops met actuele onderwerpen. Thema’s als plaatbewerking, additive manufacturing, automatisering en hygiëne passeerden de revue.
“Ons doel was om hier de hele bedrijfskolom bij elkaar te brengen”, aldus Post Uiterweer. “Klanten, studenten, leveranciers, onderzoeks- en kennisinstellingen en brancheverenigingen. Om elkaar te ontmoeten, persoonlijke contacten te leggen en te verbroederen. Hoe meer kennis wordt gedeeld, hoe meer innovaties er komen en hoe beter de keten functioneert.”

De bezoekers kregen een rondleiding door de vestiging in Oss en Rösler demonstreerde  diverse machines, waaronder ook specialistische machines die door collega’s van vestigingen in andere landen zijn ontwikkeld. Zo blinken de Franse collega’s uit in machines gericht op de luchtvaartindustrie, de Zwitserland in kunststoffen en zijn de Spanjaarden vooral sterk in het reinigen met sproeiwaterinstallaties.

Natstraalproces PureFinish
De Benelux-vestiging doet zelf ook een duit in het zakje met PureFinish. Dit is een natstraalproces waarbij een in water gesuspendeerd medium met kracht op een oppervlak wordt gestraald. Hiermee kan RVS worden voorzien van een oppervlak met een lage en reproduceerbare SRI-waarde beneden 0,010. Dit proces is oorspronkelijk ontwikkeld voor de luchtvaartindustrie en dus heel hoogwaardig: alles wordt nauwkeurig gecontroleerd: zowel de rondheid en de grootte van het straalmiddel als de juiste mix van water en medium.

Rosler-Open-Huis-MetaalNieuws
Met het natstraalproces PureFinish kan RVS worden voorzien van een oppervlak met een lage en reproduceerbare SRI-waarde beneden 0,010.

In de luchtvaart is dit een gerobotiseerd proces, maar Rösler Benelux heeft er een handmatige versie van  gemaakt, geschikt voor eveneens veeleisende marktsegmenten als de voedingsmiddelenindustrie en de farmaceutische industrie. Daarbij is samengewerkt met TNO dat PureFinish uitvoerig heeft getest. In de oppervlaktebehandeling wordt voor de bepaling van de ruwheid vaak gewerkt met de Ra-waarde, maar TNO heeft met name gekeken naar de SRI-waarde, de Soil Retention Index ofwel de Vuil Achterblijf Index omdat in de praktijk is aangetoond dat deze parameter het meest direct het verband beschrijft tussen oppervlaktestructuur, vervuiling en reinigbaarheid. Zo is deze index een betrouwbare meetwaarde voor gladheid, corrosiviteit, vuilaanhechting en reinigbaarheid.

Langer produceren
Juist dat is van belang in de farmacie en de voedingsmiddelenindustrie omdat optimale hygiëne daar de hoogste prioriteit heeft. PureFinish biedt door de extreem lage SRI-waarde die er mee wordt behaald bijzondere perspectieven aan deze sectoren: dankzij de optimale SRI waarde kan men langer produceren (omdat er minder vaak gereinigd hoeft te worden) en daalt de kans op contaminaties door achterblijvende microresiduen aanmerkelijk. PureFinish kent bovendien nauwelijks een milieubelasting omdat er niet met chemicaliën wordt gewerkt. De bezoekers van het open huis konden de PureFinish machines aanschouwen. Rösler toonde live een natstraalcabine waarin onderdelen voor de levensmiddelenindustrie (tot wel 4 meter lang) werden behandeld om ze extreem glad oppervlak te geven. Naast de natstraalvariant is er ook een trommeltoepassing ontwikkeld, met name voor kleinere componenten middels glijslijptechniek Daarbij kan zelfs een nog lagere SRI-waarde van 0,008 worden gehaald.

Peter Post Uiterweer en zijn collega’s blikken tevreden terug op het open huis. Op beide dagen mochten ruim 100 bezoekers, zowel bestaande klanten als nieuwe relaties, worden begroet. Hebben ze Rösler voldoende uitgedaagd?  “Zeker. We gaan door op de ingeslagen weg. We hebben tal van persoonlijke contacten gelegd en gaan daar nu verder mee in de vorm van bijvoorbeeld vrijblijvende adviezen, tests en processcans.”

GEEN REACTIES