Zamro: technisch MKB klaar voor e-commerce

0
162

Online technische groothandel Zamro zegt dat één van de meest traditionele sectoren klaar is voor e-commerce: de technische vakman zoekt en koopt massaal online.

“Net als veel andere markten gaat ook de technische MKB-markt verplaatsen naar online”, stelt CEO Floris Jan Cuypers. Tweederde van de doelgroep oriënteerde al online, maar slechts 25% kocht ook online. Zamro verwelkomde sinds de lancering eind 2016 ruim 4 miljoen bezoekers en de conversieratio is nu al gelijk aan die van de bekende, op consumenten gerichte, kleding- en elektronicawebshops.

Snelle internationale expansie
De markt biedt kansen: de Europese technische MKB-markt waarop Zamro – onderdeel van de Eriks groep binnen SHV Holdings – zich richt heeft een totale waarde van 125 miljard. De markt is bovendien gefragmenteerd; marktleiders hebben circa 2% van de markt. “Zamro had een flitsstart en verdubbelde het afgelopen jaar elk kwartaal haar omzet. De cijfers bevestigen dat er behoefte is aan een goede webshop die technische kwaliteitsproducten snel en makkelijk op de werkplaats aflevert”, aldus Cuijpers. Zamro lanceerde het eerste jaar in drie landen: Nederland (oktober 2016), België (november 2016) en Duitsland (maart 2017) en breidt binnenkort ook uit naar Oostenrijk.

Traditionele sector in verandering
De technische vakman bestelt van oudsher uit de traditionele papieren catalogi of bij de dichtstbijzijnde winkel, en dat leidt volgens Zamro – zoals in veel traditionele sectoren – tot een gebrek aan markttransparantie. Zamro biedt een volledig transparant aankoopproces, van machineonderdelen van € 0,01 tot een radiaalboormachine van € 100.000,-, en bovendien hebben bezoekers toegang zonder registratie.

Guided selling
Door snel op te schalen in meerdere landen kan Zamro in korte tijd veel data verzamelen en is daarmee in staat om met guided selling de klant snel te leiden naar het juiste product. “We hebben bijvoorbeeld 12.000 verschillende O-ringen, binnen 60 seconden vind je de O-ring die jij nodig hebt. Dat is onze missie”, aldus Cuypers, “het leven van de vakman makkelijker maken.”

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER