Aluminiumindustrie ziet volop kansen
Er zijn nog volop kansen voor aluminium in de markt. Dat constateerde voorzitter Frans Kurvers vorige week op de jaarbijeenkomst van het Aluminium Centrum, waar hij met de leden de marktontwikkelingen besprak.
“Het levende pessimisme over 2012 deel ik geenszins”, aldus Kurvers, die een lans brak voor het gezamenlijk optreden van de aluminiumindustrie in het algemeen en het Aluminium Centrum in het bijzonder, niet alleen op het gebied van de techniek, maar ook op het gebied van werkgeversbelangen.
Niels Sijpheer van EnergyGO schetste een perspectief op het gebied van energiebesparing en samenwerking in de keten. Hij riep de aanwezige ondernemers op om voorbereid te zijn en zich niet te laten verrassen door marktontwikkelingen, vooral niet op het gebied van energie. Zijn boodschap was voor te sorteren op de toekomst en te kijken naar het gebruik van energiebronnen die ons minder afhankelijk maken van fossiele brandstoffen.
De jaarbijeenkomst van het Aluminium Centrum, koepelorganisatie en kennis- en informatiecentrum van de aluminium producerende, verwerkende en toepassende industrie, is een belangrijk netwerkmoment voor de Nederlandse aluminiumindustrie. Directeur Jeroen van Dorp benadrukte in zijn openingstoespraak het belang van het Aluminium Centrum als keten van samenwerkende partijen. Het centrum moet zich efficiënt en proactief richten op de vragen vanuit de achterban. Nog meer luisteren naar de marktvraag. De kennis van het Aluminium Centrum moet gebaseerd zijn op relevante technische kennis; de kennis moet direct toepasbaar zijn voor de aangesloten leden. Activiteiten moeten worden geselecteerd op basis van schaalbaarheid en effectiviteit. Uitrollen van nieuwe technologieën moeten de aangesloten leden aantoonbaar helpen bij hun bedrijfsvoering. Een lastige, maar uitvoerbare route, aldus Van Dorp.