Amada keert terug op Techni-Show

0
551

Amada, leverancier van plaatbewerkingsmachines, doet mee aan de Techni-Show 2012. René Hazenberg, sales manager bij Amada en verantwoordelijk voor de organisatorische opbouw van de Nederlandse tak van het Japanse bedrijf, wil ‘het nieuwe Amada’ op de Techni-Show presenteren.

“We zullen noviteiten laten zien die aansluiten bij de huidige economie, marktontwikkeling en vraag”, zegt Hazenberg. Hij is per 1 april 2011 in dienst getreden van Amada, dat één van de grote afwezigen was op de vorige Techni-Show in 2010. De Japanse fabrikant werd toen nog vertegenwoordigd door Landré. Eerder dit jaar heeft Amada besloten om rechtstreeks op de Nederlandse markt actief te zijn. Met de verkoop van nieuwe machines en technische service is Amada vanaf 1 april met de eigen organisatie actief in Nederland, deze zal verder worden opgezet door Hazenberg.

René Hazenberg is bekend met Amada en Amada met hem. Hij werkte zelf van 1990 tot 2006 voor (Landré) Euromach. Daarna is hij een aantal jaren in een andere branche actief geweest en heeft daar de nodige kennis en expertise opgedaan, die zullen helpen bij de opbouw van de nieuwe organisatie. Amada GmbH heeft Hazenberg gevraagd een businessplan te schrijven en dat voert hij nu uit. De bedoeling is een Nederlands team van ongeveer acht personen op te zetten, waaronder vijf service-monteurs. Dit team zal dit èn volgend jaar worden opgebouwd. De eerste service-monteur is reeds begonnen en op de Techni-Show verwacht Hazenberg al gezelschap te hebben van onder andere twee sales-collega’s.

Amada kan op de Nederlandse markt rekenen op goede ondersteuning vanuit Duitsland, waar Amada vlak over de grens in Haan (bij Düsseldorf) beschikt over een Solution Center. Hazenberg en zijn toekomstige collega’s kunnen gebruik maken van alle faciliteiten die daar aanwezig zijn. Van 5 tot en met 13 juli is er een huisshow bij Amada in Haan. Uiteraard zijn daar de Nederlandse plaatbewerkers van harte welkom.

Wat zal de markt merken van de switch die Amada maakt? Hierover zegt Hazenberg: “De klant krijgt de informatie en kennis van producten uit de eerste hand en ook wat onderdelen en service aangaat, kan de klant direct profiteren. De grootste prioriteit van Amada is de verkoop van nieuwe machines, maar bij die verkoop hoort natuurlijk ook een goede service. De doelstelling die Amada heeft bij deze service; het moet goed en betaalbaar zijn voor onze klanten.”

Sinds 1 april heeft Amada al diverse machines verkocht waaronder kantbanken, ponsmachines en een lasersnijmachine. Begin juni was Hazenberg aanwezig op de stand van Amada op de vakbeurs Blechexpo in Stuttgart en de Nederlandse klanten die hij daar heeft gesproken waren enthousiast over de nieuwe strategie van Amada voor de Nederlandse markt.

Zoals Amada zich presenteerde in Stuttgart, zo wil Hazenberg straks ook op Techni-Show (13 tot en met 16 maart 2012) staan. Hij heeft op de beurs in Utrecht 250 vierkante meter gereserveerd. Hier zal Amada diverse technologieën presenteren. Hazenberg gaat er vanuit dat Amada ook de fiberlaser in Utrecht zal presenteren..