AWL maakt Europa’s eerste lasergelaste CCB mogelijk

AWL-Techniek bouwt in opdracht van Kirchhoff Automotive een productielijn, bestaande uit onder andere twee laserlasmachines, die garant staat voor de productie van 220.000 CCB’s (Cross Car Beam) per jaar.

Op het gebied van veiligheid en ergonomie, is de cockpit de belangrijkste interface tussen de auto en de bestuurder. Het onderdeel brengt de constructiedelen en de individuele systemen samen. Een belangrijk aspect van de cockpit is het frame waarop de meeste onderdelen zijn gemonteerd: de Cross Car Beam.

Ofschoon deze CCB in Amerika reeds met laser gelast wordt, is het laserlassen van een CCB voor Europese begrippen uniek. Om naast Amerika ook Europa te voorzien van lasergelaste CCB’s, heeft Kirchhoff, toeleverancier van metaalstructuren in de automobielindustrie, AWL in 2011 de opdracht gegeven tot het ontwikkelen en realiseren van een laserlasmachine. Gedurende het afgelopen jaar zijn vijf verschillende conceptkeuzes door AWL begeleid. Door nauwe samenwerking met Kirchhoff is het meest passende concept gevonden met betrekking tot onder andere investering, cyclustijd, logistiek en procesbetrouwbaarheid. Daarbij is uiteindelijk gekozen voor een concept dat aanzienlijk afwijkt van het reeds bestaande productieconcept in Hermosillo, Mexico.

4D technologie
Het project bestaat uit vier machines. De eerste machine is het projectielasportaal dat volledig geautomatiseerd moeren op de enkele onderdelen last op basis van weerstandlassen. Daarna vervolgt het product zijn weg naar twee laserlascellen. Tijdens het laserlasproces wordt de laserlaskwaliteit gecontroleerd door middel van 4D technologie. Deze informatie wordt gelogd in de PLC met behulp van een unieke scanbare QR-code op het onderdeel. Eventuele fouten worden op deze manier direct geconstateerd waarna het product uit het proces wordt gehaald en in het nabewerkingstation wordt hersteld. Tenslotte worden in de push-nut montage machine de ‘push-nuts’ automatisch gemonteerd.

Beam Switch
In het laserlasproces wordt gebruik gemaakt van het AWL Beam Switch systeem waarbij twee robots één laserbron delen. Hierbij wordt gelast met vaste optieken aan de robot. Met name het toepassen van deze AWL laserlasontwikkeling is de sleutel naar succes in dit project. Het systeem beschikt over een hoge mate van 3D flexibiliteit die voor het lassen van een CCB noodzakelijk is. Dit is uniek in de wereld en wijkt af van de gekozen configuratie die voor de productie wordt gebruikt van dezelfde CCB’s voor de Amerikaanse markt.

Voordelen
Begin 2013 is de machine gereed en kan Kirchhoff starten met de productie. Het laserproces brengt meerdere voordelen voor de productie met zich mee. De efficiëntie waarmee de logistiek wordt ingedeeld en de stabiliteit van proces, verkleinen de kans op lasfouten. Daarnaast wordt op een relatief klein oppervlak gezorgd voor een hoge output.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Plaatbewerking

Trumpf verlaagt drempel voor laserlassen

01-11 Veel bedrijven in de plaatwerksector vertrouwen nog steeds op handmatig lassen, dat zowel veel…

Verbinden

Handmatig laserlassen: neem veiligheid serieus

10-03 Het LAC wordt regelmatig gevraagd hoe om te gaan met hoogvermogen handmatige laserlassystemen in…

Featured

NTS Hermus tilt hele productie naar hoger niveau voor laserlassen

27-10 NTS Hermus is ruim 13 jaar geleden gestart met laserlassen. De eerste installatie, een…

Plaatbewerking

Verbeter het laserlassen van buizen en profielen

20-08 Tijd is geld – of het nu gaat om takt tijd, tijd die wordt…

Automatisering

Rimas bezorgt Atag een flexibele productielijn voor cv-ketels

08-04 Atag, producent van cv-ketels, heeft samen met Rimas uit Beringe een nieuwe efficiëntere en…

Verbinden

Een strakke laserlas uit de losse pols

29-01 Laserlasmachines, een onderdeel van de Tuwi groep, introduceert de LLM handlaserlasmachine in twee uitvoeringen…

Plaatbewerking

Lasergraaf groeit hard

01-11 Wie tijdens METAVAK zocht naar lasersnijmachines is ongetwijfeld op de stand van Lasergraaf terechtgekomen.…

Plaatbewerking

Dik staal en aluminium laserlassen in de scheepsbouw

08-07 Om zo licht mogelijk te kunnen bouwen worden in de automobielindustrie al veel gemengde…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X