Controlesysteem voor dubbele platen van (edel)staal, en aluminium

0
273

F. Hoffmann in Zwijndrecht introduceert een nieuw systeem voor de controle op dubbele platen van staal, edelstaal en aluminium. Het systeem I100-S-WI van de Duitse firma Roland Electronic vormt een uitbreiding van de economische serie R100.

Omdat het dubbele-plaatcontrolesysteem blik en aluminium eenzijdig kan meten, is het bij uitstek geschikt voor de industrie van metalen verpakkingen. Daarnaast leent het systeem zich ook voor niet-magnetisch edelstaal tot een dikte van 3 mm.

Het nieuwe systeem van F. Hoffmann bestaat uit een sensor, een kabel en een analyse-eenheid. In het algemeen wordt de sensor voor de meting op het materiaal geplaatst. De sensor is voorzien van schroefdraad M42 en kan ook in het vacuümzuigapparaat van Roland worden geschroefd. Bij toepassing bij materiaaltoevoer is een compacte of verzonken montage mogelijk.

De dubbele-plaatcontrolemeting berust op het inductieprincipe, waarbij een plaat vóór de sensor het elektromagnetische veld verzwakt. Een tweede -dubbele- plaat leidt tot een verdere verzwakking. Deze demping van het ontvangersignaal wordt geanalyseerd, op display gepresenteerd en als schakelsignaal afgegeven.

Het systeem is zodanig ontworpen dat de set-up en bediening eenvoudig zijn. Via een extern schakelsignaal of PLC-ingang wordt de materiaalsoort ingesteld: blik, niet-magnetisch edelstaal of aluminium. De teach-in met een plaat wordt gerealiseerd door middel van een druk op een toets of een extern stuursignaal. Daarbij worden de onderste en bovenste schakeldrempel symmetrisch rond een ingangsspanning voor één plaat gegenereerd.

De relatieve schakeldrempels zijn door de fabriek vooraf ingesteld, maar kunnen individueel worden aangepast en blijven bij stroomuitval behouden. De voedingsspanning bedraagt 24 V DC.

Het systeem is geschikt voor blik met een dikte variërend van 0,15 tot 0,5 mm, aluminium met een dikte van 0,05 tot 0,4 mm en niet-magnetisch edelstaal met een dikte variërend van 0,50 tot 3,0 mm. De maximale luchtspleet is bij de drie materialen 2 mm.