Elmec klaart zware klus
Elmec heeft afgelopen zomer een 200 ton dubbelliggerbovenloopkraan geïnstalleerd bij de SIF Group in Roermond Het is de grootste niet-standaard bovenloopkraan die Elmec tot dusverre heeft geleverd.
Om staalconstructies met een gewicht tot 800.000 kilo te kunnen verplaatsen had de SIF Group behoefte aan een extra bovenloopkraan met een hijscapaciteit van 200 ton. Elmec in Belfeld, specialist in intern transport en aandrijftechniek (vooral voor het programma van Demag), kreeg de opdracht voor de engineering en de levering.
De SIF Group levert onder meer fundaties voor offshore windmolens, die vanuit de productiehal op een schip geladen kunnen worden. “De nieuwste fundaties hebben een eigengewicht van maximaal 800.000 kilogram. In combinatie met het gewicht van de hijsjukken voor het transporteren van de fundaties was de capaciteit van de bestaande vier kranen van ieder 200 ton te weinig. Reden om een vijfde 200 ton kraan te bestellen, zodat de capaciteit in de productiehal nu totaal 1.000 ton is”, vertelt projectleider Henk Ramaekers van Elmec.
Engineering
Hij vervolgt: “De vier reeds aanwezige kranen zijn in 2003 in gebruik genomen. De nieuwe kraan verplaatst samen met de bestaande kranen grote constructies. Belangrijk is dat de nieuwe kraan dezelfde snelheden heeft voor het hijsen, kraan- en katrijden, anders werkt het niet. De kraan is echter geen kopie van de aanwezige kranen geworden. Om te voldoen aan de laatste veiligheids- en constructienormen hebben we de kraan opnieuw geëngineerd. De staalbouw is op een aantal punten gewijzigd. Ook de gehele kraanbesturing is nu veel overzichtelijker geworden, onder andere dankzij een PLC. Het besturingsconcept is verbeterd zodat storingen makkelijker te lokaliseren en te verhelpen zijn.”
Een belangrijk verschil met bijna 10 jaar geleden, toen de eerste vier kranen zijn geïnstalleerd, is dat op dat moment de productiehal in aanbouw was. De nieuwe kraan is geplaatst in een productiehal die in bedrijf is met minimale ruimte om te manoeuvreren. In totaal zijn medewerkers van Elmec twee dagen met de voorbereiding bezig geweest en duurde het hijsen van de kraanliggers zelf een halve dag. Daarna kon de afbouw beginnen.”
Projectplanning
In verband met de productieplanning van de SIF Group was er een uiterste leverdatum afgesproken. Dat betekende voor Elmec een strakke projectplanning. De levering van alle componenten, het elektrisch ontwerp en de programmering van de kraanbesturing, het monteren van alle onderdelen en het las- en schilderwerk moesten binnen de gestelde tijd klaar zijn. “De grootste uitdaging van dit project was de gehele planning, om alles op tijd bij elkaar te hebben”, aldus Ramaekers. “Demag levert betrouwbare kwaliteitscomponenten die goed op elkaar zijn afgestemd, zowel technisch als functioneel. Onderdelen zijn minimaal 15 jaar leverbaar en de slijtageonderdelen liggen bij ons op voorraad. Dat zorgt voor een hoge beschikbaarheid van de kraan. Het laswerk is uitbesteed aan een gespecialiseerd constructiebedrijf en een conserveringsbedrijf zorgde voor het straal- en schilderwerk. Monteurs van Elmec hebben de bekabeling en besturing op de 2,7 meter hoge liggers gemonteerd, zodat ze gereed voor de montage op de vrachtwagen konden. De gehele engineering van het project heeft Elmec in eigen beheer gedaan. We hebben met dit project laten zien dat we een niet standaard bovenloopkraan van dit kaliber op specificatie van de klant kunnen ontwerpen en installeren en daarbij de projectverantwoordelijkheid kunnen dragen.”
Elmec
TIV Venray 2012, stand 305