Jan van Dam opent exclusieve machine-opslag in Rotterdamse havengebied

Jan van Dam Global Machine Logistics neemt per 1 december aanstaande 4400 vierkante meter opslagruimte aan de rand van de Maasvlakte in gebruik. Deze ruimte, die een zeer hoge vloerbelasting aan kan en optimaal is beveiligd, gaat functioneren als exclusieve opslag voor machines. De ambitie van Jan van Dam is om hier onder meer de Europese voorraden te gaan beheren van grote machinefabrikanten.

“Dit is een belangrijke schakel in de ketting”, zegt Jan van Dam, die spreekt van een uniek concept. “Nu we deze opslagruimte in gebruik nemen, kunnen we het vervoer van machines vanaf de fabriek tot en met de plaatsing bij de eindgebruiker volledig voor onze rekening nemen. Iedereen die in de machinemarkt actief is kan met één order naar één adres alles regelen.”

Machines steeds complexer
Van Dam is met zijn bedrijf Jan van Dam Machine Transport in Oudewater al meer dan 20 jaar actief in het vervoer van met name machines voor metaal- en kunststofbewerking. Steeds meer leveranciers maken van zijn diensten gebruik. Van Dam vervoert niet alleen machines naar eindgebruikers, maar is ook nauw betrokken bij het inrichten van Nederlandse vakbeurzen als METAVAK en Techni-Show en internationale vakbeurzen als EMO en Euroblech. Hij heeft de machines in de loop der jaren steeds complexer zien worden en zijn organisatie daar op aangepast door voortdurend te investeren in het materiaal waarmee de machines worden vervoerd, de huisvesting en vooral het kennisniveau van zijn medewerkers. “Hun kennis en vakmanschap is het allerbelangrijkste in onze organisatie”, aldus Van Dam, die zijn bedrijf begin 2010 uitbreidde door de overname van de transportactiviteiten van Ter Horst Handel & Transport uit Terborg.

Van Dam is daarnaast mondiaal actief geworden met Global Machine Logistics. Zijn uitgangspunt is om hiermee het machinevervoer minder complex te maken. Als een machine een fabriek verlaat, worden vervolgens veel verschillende partijen ingeschakeld; de machine moet op een wagen worden geladen en naar een haven worden vervoerd; daar moet hij worden ingescheept en in de aankomsthaven weer gelost. Vaak is er sprake van een tussenopslag, waarna de machine wordt vervoerd naar, gelost en geïnstalleerd op de eindbestemming. Bij al deze handelingen komt ook nog eens een hele documentenstroom op gang voor onder meer de verzekeringen, verschepingen, transporten en de douane-afhandeling. Al die aspecten neemt Global Machine Logistics voor haar rekening. Dit bedrijf treedt op als onafhankelijk expediteur en maakt daarbij veelal gebruik van de kennis en het materieel van Jan van Dam Transport en Ter Horst Machine Transport.

Beter en efficiënter
De nieuwe opslagruimte op de Maasvlakte, vlakbij de containerterminals, maakt het plaatje compleet. Van Dam wilde per se zo’n ruimte hebben omdat de behandeling van machines in diverse Europese aankomsthavens naar zijn mening veel beter en efficiënter kan. Hij zegt: “Er komen hier zeer nauwkeurige machines aan, die worden behandeld door mensen die daar totaal geen gevoel bij hebben. Voor hen maakt het niet uit wat er in zo’n container zit. Geen kwaad woord over die jongens, maar je kunt een machine met nauwkeurigheden in het µm bereik niet de laatste 15 centimeter van de vorken van een heftruck laten glijden en met een klap op de grond laten komen. Daar moet je zorgvuldig mee om gaan, anders is de kans op beschadigingen groot. Je kunt die dure machines ook niet tussen al die andere producten die worden gelost neerzetten, en al helemaal niet buiten op de kade. Daarom openen wij dit ‘dedicated’ warehouse.”

Certificering voor douanezaken
Van Dam gaat al deze zaken nu doen in de nieuwe, eigen opslagruimte, waar uitsluitend machines komen te staan. Het complex, goed beveiligd door hekken en camera’s, wordt bemand met eigen mensen, die exact weten hoe ze met machines om moeten gaan. “Het wordt een 24/7 operatie”, aldus Jan van Dam. “Machines kunnen ieder moment worden opgehaald of gebracht. We kunnen snel opereren, omdat de machines zo worden opgeslagen, dat we er te allen tijde goed bij kunnen en niet eerst tien andere goederen aan de kant hoeven te zetten. Belangrijk is ook dat Global Machine Logistics in het bezit is van de AEO-status. Dit is een certificering die betrekking heeft op douane- en veiligheidsprocessen, waarmee je door de Europese autoriteiten wordt erkend als vertrouwd handelspartner. De Europese AEO-variant wordt ook wereldwijd steeds meer erkend, zoals door Japan en de Verenigde Staten. Hierdoor creëert de internationale handel zogenaamde ‘secured trade lanes’ waardoor ladingstromen efficiënter worden afgehandeld.”
Van Dam wil, nu hij de opslagruimte in het Rotterdamse havengebied heeft gerealiseerd, zaken doen met grote machinefabrieken. Hij is in gesprek met Koreaanse, Japanse, Chinese en Taiwanese fabrikanten, waarbij hij veel enthousiasme ontmoet. “We doen hen een prachtig voorstel voor het beheer van hun Europese voorraden. Daarbij regelen we alles. We halen de machines op van de fabriek, zetten ze in onze opslag neer en brengen ze keurig naar hun eindbestemming, zodra ze zijn verkocht. Bovendien betreft het een bonded warehouse waarbij de heffing van invoerrechten en BTW wordt opgeschort. Ook dat is aantrekkelijk voor partijen die met ons in zee gaan.”
Voor de Nederlandse markt fungeert het warehouse op de Maasvlakte als ‘container freight station’ (CFS). Hierbij kunnen de containers worden gelost en de machine(s) direct met het juiste materieel worden afgeleverd bij de ontvanger.
Van Dam begint op de Maasvlakte met een opslag van 4400 vierkante meter. Hij heeft er alle vertrouwen in dat Global Machine Logistics een succes wordt. “Want het is een uniek concept, waarmee we beter, sneller en flexibeler kunnen opereren dan andere partijen. “

METAVAK Gorinchem, standnummer 211

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

METAVAK Gorinchem

Style CNC Machines verbreedt aanbod

28-10 Style CNC Machines produceert al vele jaren CNC draai- en freesmachines voor de productie…

METAVAK Gorinchem

Complete werkplaatsinrichting onder één dak bij Huvema

28-10 Goede prestaties beginnen met een professionele werkplaats. Onder dat motto heeft Huvema in Veghel…

METAVAK Gorinchem

Draaien en frezen met Haas

28-10 Haas Factory Outlet, de Nederlandse vertegenwoordiging van Haas Automation, presenteert de draaimachine ST-25Y met…

METAVAK Gorinchem

Eerste Doosan VCF850 multi-purpose machinecenter bij TMB De Jong

28-10 Technisch Metaal Bedrijf De Jong in het Friese Wommels heeft deze zomer het eerste…

METAVAK Gorinchem

Landré en Fanuc: slimme productie oplossingen

28-10 Landré  zal  samen met Fanuc onder meer het Robodrill bewerkingscentrum met vijfde  as, een…

METAVAK Gorinchem

Dormac’s meest verkochte allround draaimachine

28-10 Dormac CNC Solutions, dat de verkoop en service van diverse merken draai- en freesmachines…

METAVAK Gorinchem

Zetbank of kantpers? Jörg helpt bij keuze

24-10 Jörg Machines uit Dodewaard presenteert de Toskar Masterfab kantpers (3100 mm x 135 ton)…

METAVAK Gorinchem

Hevami showt compacte langbandschuurmachine

24-10 Hevami oppervlaktetechniek introduceert een compacte langbandschuurmachine van het fabricaat Kuhlmeyer. Deze Duitse machinebouwer brengt…

Metaalnieuws inBeeld

20/04/2022

Komt u ook naar de MIX Noordoost 2022

09/05/2022

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

X