K&M draait zijn grootste casco ooit

De Stienplaat 7 in Makkum, vrijdagmorgen 20 mei, 08:30 uur. Twee grote mobiele kranen arriveren voor het draaien van het casco van de 88 voet lange ‘Tulip’. De cascobouwers van K&M Yachtbuilders zijn al een volle dag bezig met de voorbereidingen.

De steunen zijn weggeslepen, en het casco is met de bovenloopkranen opgetild en staat op de botenwagen klaar. Haar neus steekt de hal al uit. Om 09:00 uur staan de mobiele kranen klaar en wordt het jacht naar buiten gereden. Door haar lengte van ruim 26 meter blijft een klein deel van het achterschip in de cascohal en steekt het voorschip over de weg heen, de rietkraag in. De kranen pakken haar over van de botenwagen en zo zweeft het casco van 13 ton aan vier singels boven de grond.

De kranen doen hun werk en langzaam komt er beweging in het schip. Ze draait rustig in de singels. ‘Wat spectaculair om te zien. Prachtig!’ roept de trotse eigenaar. Ook voorbijgangers blijven staan en maken foto’s. Het duurt slechts 20 minuten en het casco is geheel gedraaid en ‘staat’ nu rechtop. De mobiele kranen zetten haar weer op de botenkar. Eén van de kranen pakt nog even de kielkast voor de hydraulische liftkiel op, en die wordt van boven in het midden van het schip neergelaten. Als ook dat klaar is, wordt ze weer naar binnen gereden. De prachtige lijnen van het schip zijn nu goed te zien; een modern onderwaterschip, met een rechte boeg en overhangend achterschip.

De ‘Tulip’ is een ontwerp van German Frers Naval Architects uit Argentinië. Voor K&M Yachtbuilders is dit het grootste jacht dat zij mogen bouwen tot op heden. Eeuwe Kooi, eigenaar K&M; “De ‘Tulip’ is voor ons een geweldig project om te doen! Niet alleen omdat ze het grootste jacht tot nu toe is, maar ook omdat we samen met German Frers en de eigenaar van het jacht intensief samenwerken. Persoonlijk én open contact met alle partijen is belangrijk, want zo kom je tot het beste eindresultaat. In de zomer van 2012 zal hier een prachtig jacht in het water van Makkum liggen, waar iedereen trots op kan zijn.”

Nu het casco gedraaid is, zullen de laatste voorbereidingen getroffen worden, voordat ze naar de afbouwhal verplaatst wordt. Daar wordt begonnen met de technische installatie, het isoleren van de romp, inbouwen van het interieur, spuiten van de romp en dergelijke.

]]>

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Flexibele maatwerkconfiguratie hét handelsmerk van Damen (90)

15-05 Damen viert dit jaar haar 90ste verjaardag als scheepsbouwonderneming. Van een klein bedrijf in…

Verbinden

Inspectie gaat laswerkzaamheden op tankschepen controleren

12-04 Op tankschepen worden onder risicovolle omstandigheden werkzaamheden uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld laswerkzaamheden in besloten ruimtes.…

Bedrijf en Economie

Onderzoek naar recycling slooprijpe boten

29-07 De branchegroep Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI) start samen met twee bedrijven deze zomer een…

Bedrijf en Economie

Folie van Micanti wint verkiezing MKB Innovatie Top 100

12-06 De gifvrije, zelfklevende folie van Micanti uit Amsterdam, die wordt gebruikt om op scheepswanden…

Geen categorie

Voortman opent Experience Center

24-03 Voortman Steel Machinery heeft een nieuwe showroom en trainingsfaciliteit geopend In dit Experience Center…

Geen categorie

Maritieme sector toont veerkracht

02-04 Sinds het begin van de economische crisis (najaar 2008) is de maritieme sector in…

Geen categorie

Kemppi SuperSnakes lassen zich een baan door dek vliegdekschip

07-02 Cammell Laird Shiprepairers and Shipbuilders is opgericht in 1824 en heeft een lange en…

Bedrijf en Economie

K&M Yachtbuilders levert twee schepen af

18-06 Een drukke week op de werf van K&M Yachtbuilders in Makkum. Deze week worden…

Metaalnieuws inBeeld

20/04/2022

Komt u ook naar de MIX Noordoost 2022

09/05/2022

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen