K&M draait zijn grootste casco ooit
De Stienplaat 7 in Makkum, vrijdagmorgen 20 mei, 08:30 uur. Twee grote mobiele kranen arriveren voor het draaien van het casco van de 88 voet lange ‘Tulip’. De cascobouwers van K&M Yachtbuilders zijn al een volle dag bezig met de voorbereidingen.
De steunen zijn weggeslepen, en het casco is met de bovenloopkranen opgetild en staat op de botenwagen klaar. Haar neus steekt de hal al uit. Om 09:00 uur staan de mobiele kranen klaar en wordt het jacht naar buiten gereden. Door haar lengte van ruim 26 meter blijft een klein deel van het achterschip in de cascohal en steekt het voorschip over de weg heen, de rietkraag in. De kranen pakken haar over van de botenwagen en zo zweeft het casco van 13 ton aan vier singels boven de grond.
De kranen doen hun werk en langzaam komt er beweging in het schip. Ze draait rustig in de singels. ‘Wat spectaculair om te zien. Prachtig!’ roept de trotse eigenaar. Ook voorbijgangers blijven staan en maken foto’s. Het duurt slechts 20 minuten en het casco is geheel gedraaid en ‘staat’ nu rechtop. De mobiele kranen zetten haar weer op de botenkar. Eén van de kranen pakt nog even de kielkast voor de hydraulische liftkiel op, en die wordt van boven in het midden van het schip neergelaten. Als ook dat klaar is, wordt ze weer naar binnen gereden. De prachtige lijnen van het schip zijn nu goed te zien; een modern onderwaterschip, met een rechte boeg en overhangend achterschip.
De ‘Tulip’ is een ontwerp van German Frers Naval Architects uit Argentinië. Voor K&M Yachtbuilders is dit het grootste jacht dat zij mogen bouwen tot op heden. Eeuwe Kooi, eigenaar K&M; “De ‘Tulip’ is voor ons een geweldig project om te doen! Niet alleen omdat ze het grootste jacht tot nu toe is, maar ook omdat we samen met German Frers en de eigenaar van het jacht intensief samenwerken. Persoonlijk én open contact met alle partijen is belangrijk, want zo kom je tot het beste eindresultaat. In de zomer van 2012 zal hier een prachtig jacht in het water van Makkum liggen, waar iedereen trots op kan zijn.”
Nu het casco gedraaid is, zullen de laatste voorbereidingen getroffen worden, voordat ze naar de afbouwhal verplaatst wordt. Daar wordt begonnen met de technische installatie, het isoleren van de romp, inbouwen van het interieur, spuiten van de romp en dergelijke.
]]>