Ligt aan mijn machine, of aan mij, of aan de methode waarop (of alles)?

0
274

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een degelijk MIG lasapparaat (Electra Beckum, 120 A max + flinke menggas cilinder) waarmee ik voornamelijk plaatstaal van auto’s wil lassen voor hobby objecten. Momenteel bezig met Audi A3 schade, is dus met zink laagje erop. Ik ben nu al redelijk vaak in de weer geweest en dikkere metalen gaan me op zich goed af. Maar ik kan mijn draai maar niet vinden met het dunne plaatmetaal. Wil graag plaat naast plaat lassen, met een goede hechting. Heb al flink wat (youtube) filmpjes gekeken voor tips en de basis. Maar of het ligt aan mijn machine, of aan mij, of aan de methode waarop (of alles), maar ik krijg of geen goede hechting of brand erdoorheen. Zou jullie tips zeer op prijs stellen!

Geen beschrijving

Antwoord 1
Met het lassen van plaatmateriaal heb ik niet veel ervaring maar ik zou aan die A3 met zink toch uitkijken. Kan je toch goed ziek van worden. Lees hier verder!!!
En volgens mij als je twee platen aan elkaar wilt lassen, kun je dan niet beter een soort fels maken van de dikte van het materiaal dan vast lassen? Of met de zelfde fels maar dan met gaatjes in de bovenste plaat en die vast lassen aan de onderste?

Antwoord 2
Plaat tegen elkaar lassen is wel de manier om het beste te restaureren, overlappende naden geven onbereikbare plaatsen voor nabewerking. Wel is het erg moeilijk, het moet goed passen en de afstelling van je apparaat moet perfect zijn. Dan heb je nog de handigheid, het heeft mij jaren gekost om het goed onder de knie te krijgen.
Het enige wat ik kan zeggen is dat je in ieder geval niet te bang moet zijn voor een hoog amperage, er door branden in plaat is vaak niet een kwestie van een te hoog amperage maar een kwestie van te langzaam lopen.
Ik weet niet wat de stappen op je Beckum zijn maar probeer wat te lassen in het midden van een plaat en kijk wanneer je er doorheen gaat na 1 cm of 2 á 3 met een normale snelheid. Dat is ongeveer de juiste stand en dan moet je je voortloop snelheid gaan verhogen, oefenen, oefenen, oefenen….
Op een gegeven moment moet je in die stand toch zeker een cm of 5 kunnen lassen zonder er door te gaan, verder moet je ook niet achter elkaar gaan omdat je dan spanningen in je plaat krijgt door de warmte…

Ook een praktische vraag over lassen?
Ga dan naar het lasforum