Nieuw schip toonbeeld Nederlandse innovatiekracht

Op 21 juni vond de doopplechtigheid van de Kaap Green Tanker Copenhagen plaats bij Maritima Green Technology in Meppel. Door innovaties op het gebied van bouw en aandrijving wordt 50% minder uitstoot, een brandstofbesparing tot 40% en een halvering van de onderhoudsinterval bereikt, terwijl het schip meer vermogen tot zijn beschikking heeft.

De MTS Copenhagen is volledig redundant uitgevoerd met vier generatorsets en vier voortstuwingsmotoren in de vorm van permanent magneten, die verwerkt zijn in de twee MGT POD thrusters onder het schip. Het schip heeft een lage kruiplijn en is geheel diesel-elektrisch uitgevoerd met een D & A Power Management Systeem. Voor de verdeling van de machinekamers is bewust gekozen om in de toekomst, als de infrastructuur ook de mogelijkheid biedt, per machinekamer relatief eenvoudig over te stappen op andere,

nog minder milieubelastende brandstoffen zoals Natural Liquified Gas. Alle brandstoftanks zijn los van de huid en vormen geen onderdeel van de scheepsconstructie.

Het schip ontving uit handen van Jan Fransen een Green Award certificaat, een maritiem keurmerk voor duurzaamheid dat er sinds afgelopen week ook voor binnenvaartschepen is. De MTS Copenhagen zal ingezet worden door Verenigde Tankrederij, een bedrijf dat voorop loopt in het toepassen van innovatieve logistieke producten en veilige, efficiënte, service gerichte operaties met aandacht voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid.

Thecla Bodewes, Zakenvrouw van het Jaar en eigenaar van Scheepswerf De Kaap, waar de MTS Copenhagen is gebouwd, ging in op de vele innovaties die zijn toegepast in dit schip. “Het schip is een volledig Nederlands product, waarbij vooral gekeken is naar innovaties waarmee de exploitatie van het schip extreem voordelig wordt en tevens extreem veilig voor bemanning en milieu. (…) De gerealiseerde brandstofbesparing kunnen we meteen terugzien in minder uitstoot van CO2 en fijnstof. Niet alleen door de optimale belasting van de generatorsets, maar ook gewoon door het lage brandstofverbruik wat met de stijgende olieprijzen een groot concurrentieverschil geeft ten opzichte van andere schepen.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Plaatbewerking

Klant kan zelf type aandrijving kiezen bij nieuwe Euromac XT ponsmachine

08-07 Voortdurende innovatie is altijd het handelsmerk geweest van Euromac, producent van ponsmachines, kantpersen en…

Toeleveren

Stand vol beweging

11-09 Groneman is specialist in aandrijven en besturen: beweging dus! Daarom is het Hengelose bedrijf…

Werkplaatstechniek

Bearings krijgen facelift

04-12 SKF Cooper gedeelde lagers hebben sinds 1 november een geheel nieuwe look met nieuwe…

Verbinden

Inspectie gaat laswerkzaamheden op tankschepen controleren

12-04 Op tankschepen worden onder risicovolle omstandigheden werkzaamheden uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld laswerkzaamheden in besloten ruimtes.…

Bedrijf en Economie

Onderzoek naar recycling slooprijpe boten

29-07 De branchegroep Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI) start samen met twee bedrijven deze zomer een…

Geen categorie

Compacte krachtbronnen met ingebouwde intelligentie

25-06 Gebaseerd op de ervaring van de eerste PowerCube generatie, die zowel in laboratorium en…

Bedrijf en Economie

Folie van Micanti wint verkiezing MKB Innovatie Top 100

12-06 De gifvrije, zelfklevende folie van Micanti uit Amsterdam, die wordt gebruikt om op scheepswanden…

Geen categorie

Voortman opent Experience Center

24-03 Voortman Steel Machinery heeft een nieuwe showroom en trainingsfaciliteit geopend In dit Experience Center…

Metaalnieuws inBeeld

20/04/2022

Komt u ook naar de MIX Noordoost 2022

09/05/2022

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

X