Nieuw schip toonbeeld Nederlandse innovatiekracht
Op 21 juni vond de doopplechtigheid van de Kaap Green Tanker Copenhagen plaats bij Maritima Green Technology in Meppel. Door innovaties op het gebied van bouw en aandrijving wordt 50% minder uitstoot, een brandstofbesparing tot 40% en een halvering van de onderhoudsinterval bereikt, terwijl het schip meer vermogen tot zijn beschikking heeft.
De MTS Copenhagen is volledig redundant uitgevoerd met vier generatorsets en vier voortstuwingsmotoren in de vorm van permanent magneten, die verwerkt zijn in de twee MGT POD thrusters onder het schip. Het schip heeft een lage kruiplijn en is geheel diesel-elektrisch uitgevoerd met een D & A Power Management Systeem. Voor de verdeling van de machinekamers is bewust gekozen om in de toekomst, als de infrastructuur ook de mogelijkheid biedt, per machinekamer relatief eenvoudig over te stappen op andere,
nog minder milieubelastende brandstoffen zoals Natural Liquified Gas. Alle brandstoftanks zijn los van de huid en vormen geen onderdeel van de scheepsconstructie.
Het schip ontving uit handen van Jan Fransen een Green Award certificaat, een maritiem keurmerk voor duurzaamheid dat er sinds afgelopen week ook voor binnenvaartschepen is. De MTS Copenhagen zal ingezet worden door Verenigde Tankrederij, een bedrijf dat voorop loopt in het toepassen van innovatieve logistieke producten en veilige, efficiënte, service gerichte operaties met aandacht voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid.
Thecla Bodewes, Zakenvrouw van het Jaar en eigenaar van Scheepswerf De Kaap, waar de MTS Copenhagen is gebouwd, ging in op de vele innovaties die zijn toegepast in dit schip. “Het schip is een volledig Nederlands product, waarbij vooral gekeken is naar innovaties waarmee de exploitatie van het schip extreem voordelig wordt en tevens extreem veilig voor bemanning en milieu. (…) De gerealiseerde brandstofbesparing kunnen we meteen terugzien in minder uitstoot van CO2 en fijnstof. Niet alleen door de optimale belasting van de generatorsets, maar ook gewoon door het lage brandstofverbruik wat met de stijgende olieprijzen een groot concurrentieverschil geeft ten opzichte van andere schepen.”