Praktisch seminar social media voor industrie

0
400

Bedrijfspromotie, in de vorm van productinfo, een nieuw dealerschap of een geplande investering. Daarvoor gebruiken nog steeds veel bedrijven in de industrie en techniek social media. Daarmee zitten ze op het verkeerde spoor, is de eensgezinde mening van de praktijksprekers tijdens het seminar ‘Social media voor de industrie’ dat IndustrialSocialMedia op 29 juni organiseert in Soesterberg.

Social media puur en alleen voor zelfverheerlijking gebruiken heeft het tegenovergestelde effect. “Volgers haken dan af”, vinden zowel industrial marketeer Jos Fleischeuer als Edward Breedveld van technisch dienstverlener Onexis die allebei tijdens het seminar spreken. “Twitter, LinkedIn en Facebook als promotiekanaal inzetten heeft een beperkte houdbaarheid. Het zou juist moeten gaan om berichten met inhoud, die anderen desnoods weer kunnen delen.” Die gezamenlijke interesse is een reden om te volgen’, vindt ook een van de andere inleiders, Jan-Willem Kaaijk van het gelijknamige metaalbedrijf. “Als die belangstelling verflauwt, bijvoorbeeld vanwege een te specifieke bedrijfsfocus, dreigen volgers af te haken.”

Industrie en techniek

Het seminar ‘Social media voor de industrie’ dat IndustrialSocialMedia op 29 juni organiseert, biedt een praktijkgericht programma met voorbeelden uit de techniek en industrie. Behalve dat bedrijven daardoor de stap kunnen zetten naar een effectief social media-beleid, helpt het ze ook meer uit social media te halen.

Het seminar focust daarom specifiek op de inzet van social media in het commerciële en marketingproces van technische producten en diensten. Behalve dat deelnemers wegwijs worden gemaakt in de wereld van Twitter, LinkedIn, YouTube en Facebook krijgen ze ook handreikingen om met social media aan de slag te gaan. “Concrete voorbeelden maken het er voor bedrijven die technische diensten en producten leveren makkelijker op om social media gaan de slag te gaan”, zegt Jos Fleischeuer van Comprehensio.

Op basis van praktijkvoorbeelden zal hij tijdens het seminar aangeven wat bedrijven kunnen verwachten als ze de stap naar social media willen zetten. “Waar lopen ze tegen aan, welke hobbels kunnen ze op hun weg verwachten en welke mogelijkheden zijn er om die te overwinnen? Daar zal ik in mijn verhaal op focussen”, zegt hij.

Het organiserende IndustrialSocialMedia, een platform voor social media in de industrie, koos bewust voor een praktische benadering en nodigde om die reden alleen maar praktijksprekers uit, waaronder Jan-Willem Kaaijk van het gelijknamige metaalbedrijf. De toeleverancier, die actief is op LinkedIn en Twitter, stelt dat social media bedrijven in staat stellen zich te onderscheiden. “Het geeft ze een gezicht naar buiten”, stelt Kaaijk. ‘Social media dragen eraan bij dat je in een goed daglicht staat. Klanten gaan positiever naar je kijken en het maakt het makkelijker om contacten te onderhouden. Juist als een klein bedrijf moet je het daarvan hebben.”

Omzet vergroten

Behalve bedrijfs- en productpromotie wil het gros van de bedrijven uit de industrie en techniek met social media de omzet vergroten. En dat laatste kan ook, blijkt uit onderzoek van het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (EIM). Van de ondervraagde ondernemers realiseert 60 procent een omzetgroei van 12 procent. “Maar om meer geld met social media te kunnen verdienen, is het belangrijk vooraf een duidelijk strategie voor social media uit te stippelen”, zegt Fleischeuer.

“En om een goede strategie te ontwikkelen is het belangrijk dat bedrijven scherp inzicht hebben in hoe hun (potentiële) klanten social media inzetten in hun inkoopprocessen”, zegt John Weinstock van de NEVI, ook een spreker tijdens het seminar. “Het inkooplandschap gaat door de komst van social media drastisch veranderen”, stelt hij. “Leveranciers moeten daarom begrijpen wat die veranderingen zijn om vervolgens waarde te kunnen toevoegen aan het inkoopproces van hun klanten.”

Bedrijven in de industrie en techniek beginnen vaak vanuit het niets met social media, weet marketeer Fleischeuer. “Begrijpelijk, maar een visie, beleidslijn, die de route uitstippelt waar een bedrijf met social media naar toe wil, is essentieel om tot gerichte resultaten te komen. Alleen als social media onderdeel zijn van het marketingbeleid kunnen ze bijdragen aan het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen”, stelt de marketeer.

Het verhaal van Fleischeuer tijdens het seminar maakt daarom ook duidelijk welke strategische rol social media kunnen spelen. “En hoe Twitter, Facebook, LinkedIn en YouTube kunnen worden ingezet om het bedrijfsbeleid te effectueren, Behalve dat bedrijven daardoor het maximale uit social media halen vergroten ze ook hun onderscheidend vermogen waardoor de concurrentie op achterstand wordt gezet.”