Promotiecampagne ‘Staal gaat hèt maken’ van start
De promotiecampagne van de staalsector ‘Staal gaat het maken’ is van start gegaan. Dat gebeurde middels het live gaan van de website www.staalmakers.nl.
In 2010 hebben Staalfederatie Nederland (SFN, de branchevereniging van staalhandelaren) en staalproducent Tata Steel onderzoek laten uitvoeren naar het imago van staal. De onderzoeksresultaten hebben geleid tot het collectief Staalmakers. Andere partijen die dit initiatief ondersteunden, zoals bijvoorbeeld Bouwen met Staal, hebben zich hierbij aangesloten.
Doel van Staalmakers
Uit het onderzoek is gebleken dat veel partijen die betrokken zijn bij een bouwproject de voordelen van staal goed weten te benoemen. Daarentegen gaven zij ook aan dat staal, wat hen betreft, enkele nadelen heeft. Dit laatste is volgens Staalmakers niet terecht. Daarom heeft Staalmakers zich ten doel gesteld om het imago van staal te verbeteren. Dit gebeurt door het benadrukken van de voordelen van staal (duurzaam, flexibel, efficiënt en zelfs uniek) en door het wegnemen van mispercepties over staal (brandveiligheid en kosten).
Staalmakers laat aan de hand van projecten zien wat staal in de praktijk betekent. De kernwaarden die telkens gebruikt worden, zijn flexibel, duurzaam, efficiënt en uniek. In elk project waarbij staal een belangrijke rol heeft gespeeld, komen één of meerdere van deze kernwaarden terug. Hiermee wil men met name professionele opdrachtgevers in de bouw (zoals projectontwikkelaars, ontwikkelende bouwers, gemeenten en woningcorporaties) alsmede hun naaste adviseurs bij projecten (zoals gebouwmanagers, architecten, kostendeskundigen en constructeurs) informeren over staal, maar bovenal inspireren.
‘Staal gaat hèt maken’
‘Staal gaat hèt maken’ is de slogan van Staalmakers voor haar gehele imagocampagne. De website www.staalmakers.nl is één van de uitingen. Ook social media (zoals LinkedIn en Twitter), nieuwsbrieven, persberichten en evenementen worden ingezet om alle betrokkenen te informeren en inspireren over staal.