Prorail wil registratie voor metaalhandel
Prorail wil een registratieplicht voor mensen die spullen aanbieden bij metaalhandelaren. De spoorbeheerder denkt dat zo’n plicht het dieven lastiger maakt om gestolen koperleidingen van besturingssystemen voor treinen te helen.
Prorail is al in gesprek met het ministerie van Justitie over een registratieplicht. Het Nederlandse spoorwegnet wordt al tijden geplaagd door koperdiefstallen. Deze week leidden de diefstallen regelmatig tot flinke vertragingen voor de reizigers. Koper is momenteel zeer populair onder dieven omdat de waarde ervan de laatste tijd enorm is gestegen. Onlangs overschreed koper op de wereldmarkt zelfs tijdelijk de prijs van 10.000 dollar per ton.
Het NOS-journaal meldde woensdag dat de metaalhandel in principe niet afwijzend staat tegenover een registratieplicht. Deze zou zich dan echter wel moeten beperken tot aanbieders van grote partijen koper, omdat de administratieve lasten voor de metaalhandelaren enorm toenemen, als elk partijtje koper dat wordt aangeboden moet worden geregistreerd.
Koper is cruciaal voor het aansturen van seinen, wissels en overwegen omdat het materiaal goed elektriciteit geleidt en duurzaam is. Prorail onderzoekt mede op aandringen van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) of delen van de koperen leidingen langs het spoor kunnen worden vervangen door ander materiaal. Er worden al tests gedaan met het gebruik van aluminium op sommige trajecten. Dit materiaal geleidt even goed en is minder waardevol dan koper. Een nadeel is echter dat er meer aluminium nodig is om een kabel te maken die hetzelfde effect heeft als een kleine koperen kabel. Bovendien kan aluminium nooit het hele koperen leidingnetwerk langs het spoor vervangen.
Een ander alternatief is roestvrij staal, al is dat bijna niet te buigen, of een legering van staalkabel met daar omheen een laagje koperdraad. ProRail kan niet zeggen wanneer definitieve resultaten van deze tests kunnen worden verwacht.