Prorail wil registratie voor metaalhandel

Prorail wil een registratieplicht voor mensen die spullen aanbieden bij metaalhandelaren. De spoorbeheerder denkt dat zo’n plicht het dieven lastiger maakt om gestolen koperleidingen van besturingssystemen voor treinen te helen.

Prorail is al in gesprek met het ministerie van Justitie over een registratieplicht. Het Nederlandse spoorwegnet wordt al tijden geplaagd door koperdiefstallen. Deze week leidden de diefstallen regelmatig tot flinke vertragingen voor de reizigers. Koper is momenteel zeer populair onder dieven omdat de waarde ervan de laatste tijd enorm is gestegen. Onlangs overschreed koper op de wereldmarkt zelfs tijdelijk de prijs van 10.000 dollar per ton.

Het NOS-journaal meldde woensdag dat de metaalhandel in principe niet afwijzend staat tegenover een registratieplicht. Deze zou zich dan echter wel moeten beperken tot aanbieders van grote partijen koper, omdat de administratieve lasten voor de metaalhandelaren enorm toenemen, als elk partijtje koper dat wordt aangeboden moet worden geregistreerd.

Koper is cruciaal voor het aansturen van seinen, wissels en overwegen omdat het materiaal goed elektriciteit geleidt en duurzaam is. Prorail onderzoekt mede op aandringen van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) of delen van de koperen leidingen langs het spoor kunnen worden vervangen door ander materiaal. Er worden al tests gedaan met het gebruik van aluminium op sommige trajecten. Dit materiaal geleidt even goed en is minder waardevol dan koper. Een nadeel is echter dat er meer aluminium nodig is om een kabel te maken die hetzelfde effect heeft als een kleine koperen kabel. Bovendien kan aluminium nooit het hele koperen leidingnetwerk langs het spoor vervangen.

Een ander alternatief is roestvrij staal, al is dat bijna niet te buigen, of een legering van staalkabel met daar omheen een laagje koperdraad. ProRail kan niet zeggen wanneer definitieve resultaten van deze tests kunnen worden verwacht.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

MetaalNieuws Extra IM

Verschillende soorten metaal op een rijtje

17-01 Daarnaast bestaan alle metaalsoorten vrijwel altijd uit een mengsel van verschillende metalen, ook wel…

Materialen

Autofabrikanten kiezen voor slimme materiaalmix van staal en aluminium

12-01 De zelfdragende carrosserieconstructie van staal is wereldwijd het meest gebruikte type carrosseriebouw, maar staat…

Plaatbewerking

Paul Meijering investeert in nieuwe BLM LT8.20 Fiber buislaser

14-12 Paul Meijering levert buizen, flenzen en fittingen in roestvast staal en special alloys. Het…

Materialen

Mega aluminiumklus voor Aldowa

23-11 Deze tunnel is een onderdeel van de 11 kilometer lange verbindingsweg tussen de A16…

TechnishowNieuws

Prodec live in actie op ESEF

24-08 Tijdens ESEF Maakindustrie zijn de superieur verspanende eigenschappen van Prodec live te zien op…

Plaatbewerking

Romonta snijdt in eigen huis, met eigen stikstof

18-08 Romonta – opgericht in 1978 – is hoofdzakelijk actief in de voedingsmiddelenindustrie. Het bedrijf…

MetaalNieuws Extra IM

Koper en oude metalen inleveren bij Schenk Recycling in Almere

29-06 Inmiddels heeft het bedrijf zijn 30-jarige bestaan in Almere mogen vieren en blijven zij…

Materialen

FDP houdt webinar over verwerken RVS

27-06 In navolging van de serie over het verwerken van staalproducten (Normen en Waarden, Scheiden…

Metaalnieuws inBeeld

20/04/2022

Komt u ook naar de MIX Noordoost 2022

09/05/2022

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen