Social media: nieuwe kansen voor de metaalsector

0
320

Jaarlijks organiseert de Metaalunie tijdens TIV Gorinchem een lunchbijeenkomst voor haar leden. Dit jaar werd deze bijeenkomst gebruikt voor een lezing over de mogelijkheden van social media en online marketing voor de metaalsector. Ongeveer zestig metaalondernemers woonden de lezing bij.

Wie aan Twitter of Youtube denkt, denkt niet direct aan de metaalindustrie. Toch vond de Metaalunie het belangrijk om haar leden bij te praten over de mogelijkheden die deze social media op het gebied van marketing kunnen bieden. “We kregen veel vragen van onze leden over de manier waarop zij hun product het beste aan nieuwe, nog onbekende klanten kunnen verkopen”, legt Eelco Wildschut, regio-adviseur van de Metaalunie, uit. “Daarbij zagen wij zelf dat er op het gebied van online marketing nog veel te winnen is voor de metaalbranche.”

Om haar leden bij te praten over de mogelijkheden van social media en online marketing, had de Metaalunie twee sprekers van ClickQ Online Marketing uitgenodigd. Rik de Fluiter legde uit hoe Google werkt en hoe websites beter gevonden kunnen worden op deze zoekmachine, terwijl Frans Reitsma de zestig bezoekers toesprak over verschillende social media. “Er zijn ontzettend veel social media”, aldus de internetstrateeg. “Je moet als ondernemer daarom weten via welke social media je doelgroep het best te bereiken is. Je moet echter ook meten hoe efficiënt de toepassing van deze media is. Meten is weten en online marketing leent zich daar heel goed voor, omdat clicks en views traceerbaar zijn.”

Wildschut is tevreden over de interesse voor de lezing. “We zien dat er nog veel te winnen is, maar we zien ook dat er sinds een aantal jaar al veel verbeterd is. Steeds meer bedrijven in de metaalbranche realiseren zich wat internet voor hen kan betekenen.”