The Wall wint MDG Architectuurprijs

0

De MDG Architectuurprijs 2010/2011 is gegaan naar The Wall langs de A2 bij Utrecht. “Een accelerator voor de Nederlandse Architectuur en de metalen gevelbouwbranche”, zo beschreef juryvoorzitter Paul Bontenbal het Ferrari rode bedrijfsverzamelgebouw van 800 meter lang en 60 meter breed.

Fons Verheijen (VVKH), architect van The Wall, is trots op de prijs. Hij ziet het als een erkenning van het lef dat hij samen met de metaalbouwer (Van Wijnen en VPT) en de investeerder (Lips Capital Group) heeft genomen om het gewaagde ontwerp uit te voeren.

Het gebouw is ontworpen vanuit de beweging van de langsrijdende auto. De metalen panelen fungeren als schubben en bij langsrijden is het een vloeiend geheel. De vorm is bedacht vanuit de auto op snelheid (100 km/u) via honderden animaties. Een kreukelzone in de gevel is over 800 m uitgerekt tot een speels lijnenspel dat om de 1,35 m veranderd. Van meet af is de huid bedacht in kleine aluminium ‘schubben’ voor een onverstoord, doorgaand beeld. De overlappingen liggen daarom mee met de rijrichting van Amsterdam naar Utrecht én van het maaiveld naar dak: het regenwater wordt bewust binnen gelaten en afgevoerd via een achterliggend ‘gotenstelsel’. Dak en gevel zijn puur waterscherm en verder geen onderdeel van het bouwfysisch systeem. De 4 mm dikke panelen – 9.000 variaties over 14.000 panelen voor 20.000 m2 – zijn volledig digitaal geproduceerd (file-to-factory). Een eerste proef met poedercoaten faalde op kleurverschillen. De uiteindelijke conservering, een drielaagse pvdf coating waarvan de toplaag is gemengd met metaaldeeltjes voor een metallic-look, is onderzocht op kleurbehoud en weersbestendigheid in Frankrijk, gemengd in de USA en aangebracht in de UK.

De montage van de gevel is gedaan door Vebru Nederland uit Schiedam, voor de staalconstructie was de Oskomera Group in Deurne verantwoordelijk.

De architectuurprijs van de MDG, vereniging toeleveranciers metalen dak- en gevelmaterialen, heeft als doel het bevorderen van de kwaliteit, zowel technisch als esthetisch, bij het realiseren van gebouwen waarbij dak en/of gevel voornamelijk uit metalen elementen bestaat.