Vynckier wil sterk groeien in Nederland

0
481

Vynckier, leverancier van een compleet assortiment producten voor de inrichting van werkplaatsen, wil tussen nu en 2015 haar omzet verdubbelen. Het grootste deel van deze ambitie denkt het bedrijf in Nederland te realiseren. “We zullen hier voortaan meer aanwezig zijn en ons meer aanpassen aan de Nederlandse markt”, aldus Vynckier-directeur Johan van Rensbergen.

De primeur hiervan beleefde de Nederlandse markt op vrijdag 11 maart in de vorm van een open dag in beurshal Intres in Hoevelaken, waar het Vynckier concept werd voorgesteld. Het evenement trok ongeveer tweehonderd bezoekers, voornamelijk de klanten van Vynckier. Dit zijn de technische groothandels en vakhandels, die de producten in Nederland verkopen. De medewerkers van Vynckier hadden een grote hoeveelheid handgereedschappen, metaalbewerkingsmachines, persoonlijke beschermingsmiddelen en benodigdheden voor de inrichting van een werkplaats vanuit de hoofdvestiging in Moeskroen meegenomen, om in Hoevelaken te demonstreren. Alle merken (onder andere Tengtools, Limit, Luna, Telwin en Metalworks en het machineaanbod van Optimum en Metallkraft) waren ruimschoots vertegenwoordigd.

De doelgroepen voor al deze producten zijn de industrie (goed voor 40 procent van de omzet), de automotive en ijzerwaren (allebei 30 procent). Vorig jaar wist Vynckier in deze markten een totale omzet van 11,4 miljoen euro te behalen. Sinds de start van het bedrijf in 1992 door Bart Vynckier (nog steeds eigenaar) is de omzet ieder jaar gegroeid, zeker nadat in 1998 met de overname van Delftools de activiteiten in Nederland van start gingen. In de afgelopen crisisjaren is het omzetniveau gestabiliseerd. Vorig jaar is echter resoluut gekozen voor groei. “We willen groeien omdat het de enige mogelijkheid is om te overleven”, aldus Van Rensbergen.

De groei denkt Vynckier voor een belangrijk deel in Nederland te kunnen realiseren. Momenteel wordt 60 procent van de omzet in het thuisland België behaald, de overige 40 procent in ons land. Maar gezien de veel grotere omvang van de Nederlandse markt gaat Van Rensbergen er vanuit dat het Nederlandse aandeel in de omzet de komende jaren zal groeien naar 50 procent. Hij denkt met de Vynckier aanpak een interessant aanbod voor de Nederlandse markt te hebben. Allereerst is dat het complete assortiment van producten die de industrie en de automotive in hun werkplaatsen nodig hebben; in totaal 8000 actieve producten. Vynckier beschikt in Moeskroen over een stockvoorraad met een waarde van 3 miljoen euro. Van Rensbergen: ” Ons doel is de stock van onze klanten bij ons zelf neer te leggen en ervoor te zorgen dat we binnen 24 uur kunnen leveren. Dat lukt in 95 procent van alle gevallen.”

Om de groei te kunnen realiseren zal die stock, maar eigenlijk de complete logistieke capaciteit fors worden uitgebreid. Later dit jaar start de bouw van een nieuw distributiecentrum in Moeskroen, waarvan de eerste 5000 vierkante meter nog in 2011 in gebruik wordt genomen. Eind 2012 zal het hele gebouw van meer dan 30.000 vierkante meter klaar zijn, waarmee Vynckier drie keer zo veel capaciteit zal hebben als nu.

Van Rensbergen denkt ook te gaan groeien in personeel. Vynckier telt nu 45 medewerkers, dat gaat naar ruim zestig. Vorig jaar is reeds de organisatie heringericht om de groeidoelstellingen te kunnen halen. Centraal staan nu drie profitcenters: tools, machines en workshop artikelen. Deze zijn alle drie verantwoordelijk voor hun eigen in- en verkoop en hun omzet.

Bij dit alles wordt versterkt ingezet op het gebruik van alle digitale mogelijkheden. Enkele jaren geleden is reeds V-business gelanceerd, dat de klanten online alle informatie biedt die ze nodig hebben. “Dertig procent maakt hier al gebruik van, maar dat moet veel meer worden”, zegt Van Rensbergen. We krijgen momenteel nog 4 a 500 telefoontjes per dag, waarvan er driekwart dezelfde inhoud hebben: heeft u dit product op stock, wat is de prijs en wanneer kunt u het leveren. De antwoorden op al deze vragen zijn bij ons allemaal online te vinden.” De Vynckier-directeur gelooft sterk in de verdere ontwikkeling van de digitale mogelijkheden. “Maar op dit moment zijn we nog niet zo ver dat we catalogi, productgidsen, brochures et cetera op papier al weg kunnen doen. Daar is onze markt nog niet aan toe. Maar we willen wel klaar staan op het moment dat de digitale generatie de arbeidsmarkt betreedt.”