Constructieve ‘stalen’ hoogstandjes in KJ Den Haag
Alles bij elkaar is KJ Den Haag bouwkundig een complex werk, waarin met name een aantal constructieve hoogstandjes op het gebied van staal zijn toegepast.
Stalen vakwerken
Zo is er een flinke kolom- en funderingsvrije zone gemaakt om in de toekomst het doortrekken van de Randstadrail mogelijk te maken. Ter compensatie zijn tot en met de derde verdieping stalen vakwerken aangebracht, als overgangsconstructie.
‘Groen’ wapeningsstaal
Daarnaast is alles in het werk gesteld om het zo duurzaam mogelijk te maken. Zo is bijvoorbeeld beton met een zo laag mogelijke CO2-footprint toegepast. De penthouses in Toren West zijn zelfs helemaal opgetrokken uit CO2-neutraal beton. Ook is ‘groen’ wapeningsstaal gebruikt, dat 60 procent CO2-besparing per ton staal oplevert.
Nieuwe stadsentree
Sinds de start van de bouw in december 2023 werken meer dan honderd bedrijven, onder leiding van hoofdaannemer J.P. van Eesteren, met dagelijks gemiddeld zo’n 180 vaklieden aan KJ Den Haag. De twee torens, de tussenliggende ‘groene vallei’ en de commerciële plint vormen samen de nieuwe stadsentree van Den Haag. In totaal levert dit project 395 nieuwe woningen op voor de Hofstad, waarvan 122 koop-, 222 vrije sector huur- en 51 sociale huurwoningen. In de plint, bovenop de ondergrondse fietsenstalling aan het Koningin Julianaplein, verrijst de nieuwe stadshal. Deze grenst direct aan de stationshal van Den Haag Centraal en biedt zo’n 1.300 vierkante meter commerciële ruimten voor horeca, retail en dienstverlening. De oplevering staat eind 2026 gepland.