Eerste sprankje hoop Duitse werktuigmachinebouw
In het eerste kwartaal van 2025 zijn de orderontvangsten voor de Duitse werktuigmachinebouwindustrie met 10 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De orderintake voor de Duitse werktuigmachinebouw daalde in Q1 van 2025 met 10 procent, maar maart liet een stijging van 2 procent zien.
De binnenlandse orders daalden met 30 procent, terwijl de orders uit het buitenland op het niveau van het voorgaande jaar bleven.
Eerste sprankje hoop
“Na een al met al zwakke start van het jaar, gloorde er in maart een eerste sprankje hoop”, legt Markus Heering, algemeen directeur van de VDW (Vereniging van Duitse Werktuigmachinebouwers), uit. “De orders stegen met 2 procent – een eerste positief signaal, dat vooral te danken is aan impulsen uit het buitenland, met name uit de eurozone. De binnenlandse markt van Duitsland blijft echter aanzienlijk achter bij de verwachtingen.”
Europa
Europa bleef in het eerste kwartaal de belangrijkste afzetmarkt. In veel belangrijke landen nam de vraag merkbaar toe. Al met al groeide de regio met bijna een derde, al was dat nog steeds een laag niveau.
Azië
Ook Azië meldde een einde aan de neerwaartse trend in het eerste kwartaal: met een groei van 6 procent was er voor het eerst sprake van een positieve ontwikkeling. Wat vooral bemoedigend is, is dat China na een lange periode weer een lichte groei laat zien. Daarmee verving China de Verenigde Staten als belangrijkste markt.
Amerika
Op het Amerikaanse continent zorgden vooral projecten in Mexico voor een positieve impuls. De bestellingen uit de VS daalden daarentegen met een tiende. “Toch blijft het een feit: de Amerikaanse industrie kan niet worden gemoderniseerd zonder Duitse productietechnologie – daarvoor zijn er geen relevante binnenlandse leveranciers”, benadrukt Heering.
Auto-industrie blijft zorgenkind
Van de belangrijkste afnemerssectoren presteren de medische technologie- en luchtvaartindustrie het best, zo blijkt uit een recent economisch onderzoek onder fabrikanten van werktuigmachines en componenten in het eerste kwartaal van 2025. Ook in de gehele machinebouwsector zijn er tekenen van herstel, met een bemoedigende groei in het eerste kwartaal van dit jaar. De automobielindustrie is nog steeds een zorgenkind.
“We kunnen niet spreken van een omkering van de trend, vooral omdat de onzekerheid in de internationale omgeving is toegenomen vanwege het grillige douanebeleid van de Amerikaanse regering”, concludeert Heering. De sector ziet dit, samen met de hoge kosten en exportcontroles, als het grootste obstakel voor een ommekeer.