Heftruckopleider Blom innoveert met Aber veiligheidsdetectiesysteem

Blom opleidingen is in Schiedam gestart met een test van het veiligheidsdetectiesysteem van Aber Solutions. Deelnemers aan de heftruckopleiding ontvangen automatisch een waarschuwing met licht- en geluidssignalen als ze met hun heftruck te dicht in de buurt van de heftruckinstructeur komen. Indien nodig, kan het systeem zelfs ingrijpen op de besturing en de rijsnelheid verlagen.

Als twee heftrucks elkaar te dicht naderen, geven de beacons in de cabine van de heftruck een licht- en/of geluidssignaal en wordt de snelheid automatisch verlaagd. Het systeem is uit te

breiden met draagbare veiligheidstags voor voetgangers die op dezelfde manier werken.

Het veiligheidsdetectiesysteem van Aber bestaat uit ‘beacons’ (bakens in het Nederlands) die in de cabine van alle heftrucks kunnen worden bevestigd. Elke beacon stuurt continu een draadloos signaal uit dat 30 meter ver reikt. Daardoor kan het apparaat de positie van alle andere beacons – en dus van de heftrucks waaraan ze bevestigd zijn – in een straal van 30 meter detecteren. Als twee heftrucks elkaar te dicht naderen, geven de beacons een licht- en/of geluidssignaal en wordt de snelheid automatisch verlaagd.

Het systeem kan worden uitgebreid met draagbare veiligheidstags voor voetgangers die op dezelfde manier werken. Als een heftruck en voetganger elkaar te dicht naderen, ontvangt niet alleen de bestuurder maar ook de voetganger waarschuwingssignalen. Voor extra veiligheid levert Aber slimme camera’s die met hulp van artificiële intelligentie (AI) voetgangers herkennen die zich bijvoorbeeld in de dode hoek van de heftruck bevinden.

Praktijktest in Schiedam

Op dit moment heeft Blom opleidingen één Still-heftruck op de opleidingslocatie in Schiedam voorzien van een beacon en een AI-camera. “Het is onze missie als grootste heftruckopleider van Nederland om het aantal heftruckongevallen tot nul te reduceren. Nieuwe technologieën zoals dit veiligheidsdetectiesysteem kunnen daaraan een cruciale bijdrage leveren. Hier kunnen onze deelnemers zelf ervaren hoe het systeem werkt en wat het effect op de veiligheid is”, vertelt opleidingscoördinator Marcel Hupkens van Blom.

Zelf veiligheidsmarges instellen

Het veiligheidsdetectiesysteem stelt beheerders via een online dashboard zelf in de gelegenheid om de veiligheidsmarges in te stellen. Zo is het mogelijk om de bestuurder eerst een lichtsignaal te geven als een andere heftruck tot op 20 of 15 meter is genaderd. Bij 10 meter kan een geluidssignaal worden gegeven, terwijl de beacon bij 5 meter ingrijpt op de aandrijving en de snelheid reduceert tot bijvoorbeeld 3 of 4 kilometer per uur. “Dankzij het gebruik van ultra-wideband-technologie kan de positie van elke beacon met een nauwkeurigheid van 10 tot 15 centimeter worden bepaald”, zegt Matthijs Kram, operations manager bij Aber Solutions.

In principe is het mogelijk meerdere AI-camera’s op één heftruck te monteren. De Still-truck van Blom beschikt alleen over een camera aan de achterzijde. Die is gekoppeld aan de beacon, zodat de bestuurder wordt gewaarschuwd met licht- en geluidssignalen als een voetganger achterlangs loopt. “Alleen als de truck in zijn achteruit staat, wordt de snelheid verlaagd totdat de truck nog maar stapvoets rijdt”, stelt Kram. “De beperking van de camera is dat die alleen voetgangers detecteert die zich in het blikveld van de camera bevinden. De voetgangerstag wordt ook gedetecteerd als de voetganger schuilgaat achter stellingen of pallets.”

Eerste ervaringen zijn positief

Blom beschikt in Nederland over 25 opleidingslocaties. Daarvan is Schiedam één van de drukste. Hupkens: “We hebben dit veiligheidsdetectiesysteem hier nu enkele maanden in gebruik. Afhankelijk van de ervaringen besluiten we of we meer trucks en meer opleidingslocaties op deze manier willen beveiligen. De eerste geluiden zijn in ieder geval positief. Iedereen wil de technologie graag uitproberen.”

Blom benadrukt dat heftruckbestuurders zelf moeten blijven opletten. Daar worden ze nog steeds op beoordeeld, ook als ze op de heftruck met de beacon rijden. “Het veiligheidsdetectiesysteem is niet meer dan een extra hulpmiddel”, stelt Hupkens.

 

 

 

Bedrijvengids

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs