Industrie past strategie aan door geopolitieke onrust en marktverstoringen
Bijna één op de vijf bedrijven in de industrie heeft haar bedrijfsstrategie aangepast of is dat van plan, als reactie op internationale spanningen, verstoringen in de toeleveringsketen of gewijzigde handelsregels.
Bijna de helft van de industriële bedrijven die hun strategie herzien, richt zich op nieuwe internationale afzetgebieden of leveranciers.
Dat blijkt uit cijfers van het CBS op basis van de Conjunctuurenquête van maart 2025.
Strategische heroriëntatie in industrie en logistiek
Vooral bedrijven in de industrie (33%) en in de sector vervoer en opslag (30%) nemen maatregelen. In de metaalindustrie ligt dat percentage met 36% eveneens aan de hoge kant. Bedrijven in de transportmiddelenindustrie (46%) en de elektrotechnische en machine-industrie (45%) nemen het vaakst strategische stappen.
Metaalbedrijven kiezen andere exportmarkten
De aanpassingen betreffen voornamelijk het kiezen van andere import- of exportmarkten. Bijna de helft van de industriële bedrijven die hun strategie herzien, richt zich op nieuwe internationale afzetgebieden of leveranciers.
Voorraadbeheer als reactie op marktonzekerheid
Ook voorraadbeheer speelt een belangrijke rol: 20% van de bedrijven vergroot strategisch de voorraden, vooral in de logistieke sector, dienstverlening en ICT.
Productie verplaatsen: friendshoring en reshoring in beeld
Productieverplaatsing komt minder vaak voor, maar is wel in opkomst. In totaal verplaatst 10% van de bedrijven (een deel van) de productie; 8% naar bevriende landen (friendshoring), 2% haalt productie terug naar Nederland (reshoring). In de detailhandel is deze trend het sterkst zichtbaar: daar is 21% bezig met friendshoring, 6% met reshoring.
Breder scala aan strategische aanpassingen
Uit de enquête blijkt ook dat 54% van de bedrijven andere maatregelen neemt dan de standaardopties. Meerdere antwoorden waren mogelijk, vooral in de industrie en detailhandel is dat veelvuldig gedaan.
Verwachte kostenstijging door strategiewijzigingen
Het aanpassen van de strategie blijft niet zonder gevolgen. Van de bedrijven die hun koers bijsturen, verwacht 36% hogere bedrijfskosten. In de detailhandel is dit zelfs 58%. Slechts 24% voorziet kostenverlaging. De overige 40% verwacht geen significante impact op de kosten.
Een derde van de bedrijven verwacht prijsverhoging
Een derde van de bedrijven verwacht als gevolg van de strategiewijzigingen hun prijzen te moeten verhogen. In de horeca en detailhandel ligt dit percentage met 56% het hoogst, al is het aandeel bedrijven dat daar daadwerkelijk de strategie aanpast relatief klein. In de zakelijke dienstverlening en de autohandel is de verwachting van prijsstijgingen het minst sterk aanwezig.
Geopolitiek blijft factor van betekenis voor metaalindustrie
Hoewel de huidige spanningen niet alle bedrijven direct raken – bijna een derde van de ondernemingen heeft uitsluitend binnenlandse activiteiten – is het duidelijk dat geopolitieke onzekerheid een blijvende factor is in strategisch ondernemerschap. De metaalindustrie vormt daarop geen uitzondering.