Meer zicht op grote lasten door hefbare cabine

Linde Material Handling biedt optioneel een hefbare cabine aan, ontworpen voor zware heftrucks in de serie met laadcapaciteit van 10 tot 18 ton. Met één druk op de knop kan deze cabine in minder dan 10 seconden omhoog worden gebracht tot een maximale hoog-te van 5,5 meter. Vanuit deze hoge positie heeft de chauffeur een vrij zicht en kan hij, zoals gebruikelijk, voorwaarts rijden.

De hefbare cabine is nuttig bij het stapelen van goederen, maar ook bij het wegzetten en ophalen van zware goederen, of wanneer een lading op een klein laaddok moet worden geplaatst, zoals bij de zijlaaddeuren van een vliegtuig.

Hoe groter en ruimer de lading die verplaatst moet worden, hoe hoger de eisen die aan heftruckchauffeurs worden gesteld. Als er geen zicht op de rijrichting is dan moet er ach-teruit gereden worden. Dit leidt tot een verkeerde lichaamshouding die niet gezond is en ook de productiviteit niet bevordert. Met de hefbare cabine biedt Linde Material Handling hiervoor nu een ergonomische oplossing.

Volgens de richtlijnen moet een heftruckchauffeur achteruit rijden indien een vorkhef-truck wordt gebruikt om, bij wijze van uitzondering, een grote lading op te pakken en te verplaatsen waarbij de lading het zicht op de rijrichting blokkeert. Aangezien de chauf-feur de lading niet in het oog kan houden wanneer hij achterwaarts rijdt, mag hij dit niet doen wanneer de lading aan de zijkanten uitsteekt. Veelvuldig achteruit rijden moet wor-den vermeden, omdat het gedraaid zitten de ruggengraat van de chauffeur overmatig belast – vooral in combinatie met trillingen. Met deze nieuwe hefbare cabine kunnen chauffeurs vermijden dat zij achterwaarts moeten rijden als het zicht op de rijrichting wordt geblokkeerd. Hierdoor worden zij er niet toe verleid om de vorken en lading boven oogniveau te tillen om er onderdoor te kunnen kijken en voorwaarts te rijden.
Dankzij de hefbare cabine kunnen chauffeurs meer ergonomisch en efficiënter werken, aangezien voorwaarts rijden veel veiliger en sneller is. Vooral over langere afstanden. Bovendien wordt het risico op schade door botsingen, veroorzaakt door ladingen die aan de zijkant van de heftruck uitsteken, geminimaliseerd.

Deze hefbare cabine kan worden bediend via een afzonderlijke joystick, of via vier vooraf geprogrammeerde knoppen. Deze kunnen individueel worden geprogrammeerd tot een specifieke hoogte.

Oplossingen voor optimaal zicht
Als alternatief voor de hefbare cabine zijn de zware trucks van Linde ook leverbaar met een roterende cabine. Hierbij kan de chauffeur de hele cabine 180 graden draaien, zodat de lading zich achter hem bevindt en hij dus een ongehinderd zicht heeft op de rijrichting. Ook kan hij diverse tussenposities kiezen en de omgeving bekijken. Deze roteerbare werkstations zijn ontwikkeld voor Lindes elektrische heftrucks met laadcapaciteit van 2,5 tot 5 ton en voor de trucks met verbrandingsmotor met laadcapaciteit van 2 tot 8 ton. Afhankelijk van het model en design kan de chauffeursstoel, inclusief stuurkolom en pedalen, 90 graden draaien naar de zijkant, zodat de chauffeur een zijdelingse positie inneemt ten opzichte van de rijrichting. Volgens onderzoeken van de Duitse Beroepsvereniging voor Handel en Logistiek, BGHW, verbetert dit de ergonomie voor de chauffeur met ongeveer 60%. Tegelijkertijd wordt het achterwaarts rijden veel veiliger en wordt de bescherming van de werknemers verhoogd, waardoor de operationele processen van het bedrijf uiteindelijk veel duurzamer worden.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Europese werktuigmachine-industrie is leidende rol aan het verliezen

08-12 “De Europese maakindustrie staat onder druk”, aldus Filip Geerts, directeur-generaal van Cecimo. “Als we […]

TechnishowNieuws

TechniShow presenteert vier themapleinen

08-12 Op het plein FPT Fabriek van de Toekomst ervaren de bezoekers hoe digitalisering, automatisering […]

Toeleveren

CO2-reductie; Despray en Aerosol Recycling Twente doen het gewoon

08-12 Bij Aerosol Recycling Twente worden jaarlijks 6 tot 10 miljoen spuitbussen gerecycled naar metaal ‘bricks’, […]

Toeleveren

Sanders Machinebouw in zee met Mech Mind

06-12 Volgens directeur Frans Onland van Sanders Machinebouw groeit de vraag naar geïntegreerde systemen snel. […]

MetaalNieuws Extra IM

Detectiepoortjes in de maakindustrie: veiliger werken met slimme toegangscontrole

05-12 Slimme detectiesystemen groeien daarbij uit tot een vaste waarde. Met name detectiepoortjes geven bedrijven […]

Toeleveren

VDL VDS versterkt productie truckonderdelen met servoperslijn van AP&T

05-12 De samenwerking begon toen de lokale agent, Pack International, AP&T introduceerde bij VDL VDS, […]

Bedrijf en Economie

Schouren Metaal onderdeel van Duitse Tillmann groep

05-12 De Tillmann groep is gespecialiseerd in klant specifieke koudgevormde profielen als ook laserbewerkte en lasergelaste […]

Toeleveren

CS Staal wint IPA Award voor inzet voor inclusieve arbeidsmarkt

03-12 CS Staal, producent van ondergrondse afvalcontainers, onderscheidt zich door de structurele en innovatieve manier […]

Metaalnieuws inBeeld

13/10/2025

Slimme oplossingen voor efficiënte productie

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek