Ontdek de groeikansen van marketing in de maakindustrie

Marketing is nog te vaak een ad-hoc inspanning in de maakindustrie, vooral bedrijven in de plaatbewerking en de verspaning werken zonder een vast marketingbudget. Dit is een van de bevindingen uit de Benchmark ‘Marketing in de Maakindustrie’, die Marketingbureau Maaketing en uitgever 54U Media, de uitgever van MetaalNieuws, samen hebben uitgevoerd. Sten van Poppel, de oprichter van Maaketing, zal tijdens een sessie in het kennistheater op METAVAK de belangrijkste inzichten uit dit marketingonderzoek presenteren.

Sten van Poppel, oprichter van Maaketing, presenteert op METAVAK een groeimodel voor marketing in de industrie, dat is ontwikkeld op basis van de inzichten uit de Benchmark.

Een conclusie uit de Benchmark is dat veel maakbedrijven best willen investeren in marketing maar steeds tegen dezelfde muren op lopen: gebrek aan tijd, kennis, budget en meetbaarheid. Dat weerhoudt ze ervan om er structureel mee aan de slag te gaan. Sten noemt dat jammer. “Want zonder afspraken blijft marketing iets vrijblijvends”, zegt hij. Voor wie wil starten heeft de benchmark een praktische tip: “Start klein maar zorg dat er een lijn in zit: een vast jaarbudget of een percentage van de omzet werkt beter dan ad-hoc campagnes en zorgt ervoor dat je marketing doorzet.”

AI in marketing

Zo bevat de Benchmark nog meer handzame tips. Een van dingen die is onderzocht is toepassing van AI bij marketing. Het blijkt dat de helft van de bedrijven open staat voor AI of al gebruikt, met name voor creëren van teksten of afbeeldingen. Bovendien zegt nog eens 27 procent geïnteresseerd te zijn in gebruik van AI, maar niet goed te weten waar te beginnen. Daarom geeft de benchmark een aantal tips om met AI aan de slag te gaan. “AI hoeft niet ingewikkeld te zijn”, zegt Sten. “Veel maakbedrijven starten klein en merken al snel resultaat, als ze maar durven te experimenteren.”

Het Benchmarkonderzoek is uitgevoerd onder meer dan 100 maakbedrijven en geeft weer hoe ondernemers, sales- en marketingprofessionals kijken naar AI, beurzen, en digitale zichtbaarheid. Tal van aspecten komen aan bod: waar vinden maakbedrijven nieuwe medewerkers, welke kanalen gebruiken ze om hun content te verspreiden, hoe verdelen ze hun inspanningen tussen online en offline.

Vakbeurzen en vakmedia

Ook het belang van traditionele marketingkanalen als vakbeurzen en vakmedia komt aan bod. Beide zijn nog steeds relevant, als je het maar goed aanpakt. Vakbladen blijven een vertrouwd kanaal binnen industrie, mits ze actueel zijn en relevant binnen de doelgroep. Vakbeurzen en evenementen blijven ondanks digitalisering een vaste waarde in de maakindustrie. Ze brengen vakmensen bij elkaar, versterken klantrelaties en zorgen voor zichtbaarheid op nichemarkten.

Nog een paar opvallende inzichten uit de Benchmark:

  • 57% voert marketing intern uit, vaak zonder specialistische kennis
  • 39% van de maakbedrijven werkt (bijna) volledig offline; slechts 16% werkt hybride
  • 1 op de 3 bedrijven meet hun marketinginspanningen niet
  • Slechts 51% gebruikt een CRM
  • En 39% werkt met een CRM-module in het ERP (vaak onvoldoende)
  • Marketingbureaus zonder industrie-ervaring vallen door de mand

Korte zelfscan

Sten van Poppel zal in zijn presentatie op METAVAK een groeimodel voor de industrie presenteren, dat Maaketing ontwikkelde op basis van deze inzichten. Dit model helpt bedrijven, van OEM tot toeleverancier, om stap voor stap te bouwen aan een toekomstbestendige commerciële aanpak. Elk type maakbedrijf heeft daarin een eigen route. Tijdens de sessie krijg je toegang tot een korte zelfscan waarmee je direct ziet waar jouw bedrijf staat in het groeimodel, én wat je volgende stap kan zijn om zichtbaarder, aantrekkelijker en commercieel sterker te worden.

Het wordt een praktische en inspirerende sessie voor ondernemers en professionals die vooruit willen blijven kijken; juist nu de markt onrustig is en veel maakbedrijven merken dat klanten afwachtend zijn, aanvragen later binnenkomen en het commerciële ritme anders loopt dan voorheen. “Ik ga het met name hebben over de symptomen van stilstand en de oplossingen om je weer in beweging te krijgen, onderbouwd met het benchmark onderzoek”, aldus Sten.

De sessie van Sten van Poppel van Maaketing is op woensdag 8 oktober om 13.45 uur in het kennistheater op METAVAK.

Vraag hier uw gratis toegangskaart voor de METAVAK aan! Meer METAVAK nieuwtjes leest u hier

 

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

MetavakNieuws

Efficiënt automatiseren met vacuüm

04-10 Voor toepassingen zoals de koppeling van een persstraat met portalen en robots levert Schmalz […]

MetaalNieuws nog OnLine

Wouters Cutting & Welding presenteert compacte fiberlaser Esprit Photon Lite

03-10 De Photon Lite is volledig in het Verenigd Koninkrijk ontworpen en gebouwd, met uitsluitend […]

MetavakNieuws

Slimme vingerbescherming

03-10 Exosustain levert exoskeletten die fysieke belasting verminderen, blessures helpen voorkomen en de inzetbaarheid van […]

MetavakNieuws

Augmented reality in de praktijk: STODT geeft live XR-demo

03-10 Hoe dat werkt, is te zien in het kennistheater op METAVAK, waar STODT op […]

Plaatbewerking

Geweldige stap vooruit

02-10 Een van die kopers is Machinefabriek en Constructiebedrijf Jan Heij in Wekerom. Dit bedrijf […]

MetavakNieuws

Make-it breidt leveringsprogramma verder uit

02-10 Van Baykal wordt de APHS PRO 31200 kantbank met Delem 69S besturing getoond. “Dit […]

MetavakNieuws

Slimme bescherming voor lasersnijtafel

01-10 Pyrodura uit Weert biedt een oplossing: een innovatieve, duurzame coating en gebruiksvriendelijke applicator die […]

MetavakNieuws

ATS EdgeIT denkt mee met jonge ondernemer Herwin Joosten

01-10 Herwin Joosten staat aan het roer bij Joosten Metaal in Ede. Hij trok al […]

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs