Ontdek de groeikansen van marketing in de maakindustrie

Marketing is nog te vaak een ad-hoc inspanning in de maakindustrie, vooral bedrijven in de plaatbewerking en de verspaning werken zonder een vast marketingbudget. Dit is een van de bevindingen uit de Benchmark ‘Marketing in de Maakindustrie’, die Marketingbureau Maaketing en uitgever 54U Media, de uitgever van MetaalNieuws, samen hebben uitgevoerd. Sten van Poppel, de oprichter van Maaketing, zal tijdens een sessie in het kennistheater op METAVAK de belangrijkste inzichten uit dit marketingonderzoek presenteren.

Sten van Poppel, oprichter van Maaketing, presenteert op METAVAK een groeimodel voor marketing in de industrie, dat is ontwikkeld op basis van de inzichten uit de Benchmark.

Een conclusie uit de Benchmark is dat veel maakbedrijven best willen investeren in marketing maar steeds tegen dezelfde muren op lopen: gebrek aan tijd, kennis, budget en meetbaarheid. Dat weerhoudt ze ervan om er structureel mee aan de slag te gaan. Sten noemt dat jammer. “Want zonder afspraken blijft marketing iets vrijblijvends”, zegt hij. Voor wie wil starten heeft de benchmark een praktische tip: “Start klein maar zorg dat er een lijn in zit: een vast jaarbudget of een percentage van de omzet werkt beter dan ad-hoc campagnes en zorgt ervoor dat je marketing doorzet.”

AI in marketing

Zo bevat de Benchmark nog meer handzame tips. Een van dingen die is onderzocht is toepassing van AI bij marketing. Het blijkt dat de helft van de bedrijven open staat voor AI of al gebruikt, met name voor creëren van teksten of afbeeldingen. Bovendien zegt nog eens 27 procent geïnteresseerd te zijn in gebruik van AI, maar niet goed te weten waar te beginnen. Daarom geeft de benchmark een aantal tips om met AI aan de slag te gaan. “AI hoeft niet ingewikkeld te zijn”, zegt Sten. “Veel maakbedrijven starten klein en merken al snel resultaat, als ze maar durven te experimenteren.”

Het Benchmarkonderzoek is uitgevoerd onder meer dan 100 maakbedrijven en geeft weer hoe ondernemers, sales- en marketingprofessionals kijken naar AI, beurzen, en digitale zichtbaarheid. Tal van aspecten komen aan bod: waar vinden maakbedrijven nieuwe medewerkers, welke kanalen gebruiken ze om hun content te verspreiden, hoe verdelen ze hun inspanningen tussen online en offline.

Vakbeurzen en vakmedia

Ook het belang van traditionele marketingkanalen als vakbeurzen en vakmedia komt aan bod. Beide zijn nog steeds relevant, als je het maar goed aanpakt. Vakbladen blijven een vertrouwd kanaal binnen industrie, mits ze actueel zijn en relevant binnen de doelgroep. Vakbeurzen en evenementen blijven ondanks digitalisering een vaste waarde in de maakindustrie. Ze brengen vakmensen bij elkaar, versterken klantrelaties en zorgen voor zichtbaarheid op nichemarkten.

Nog een paar opvallende inzichten uit de Benchmark:

  • 57% voert marketing intern uit, vaak zonder specialistische kennis
  • 39% van de maakbedrijven werkt (bijna) volledig offline; slechts 16% werkt hybride
  • 1 op de 3 bedrijven meet hun marketinginspanningen niet
  • Slechts 51% gebruikt een CRM
  • En 39% werkt met een CRM-module in het ERP (vaak onvoldoende)
  • Marketingbureaus zonder industrie-ervaring vallen door de mand

Korte zelfscan

Sten van Poppel zal in zijn presentatie op METAVAK een groeimodel voor de industrie presenteren, dat Maaketing ontwikkelde op basis van deze inzichten. Dit model helpt bedrijven, van OEM tot toeleverancier, om stap voor stap te bouwen aan een toekomstbestendige commerciële aanpak. Elk type maakbedrijf heeft daarin een eigen route. Tijdens de sessie krijg je toegang tot een korte zelfscan waarmee je direct ziet waar jouw bedrijf staat in het groeimodel, én wat je volgende stap kan zijn om zichtbaarder, aantrekkelijker en commercieel sterker te worden.

Het wordt een praktische en inspirerende sessie voor ondernemers en professionals die vooruit willen blijven kijken; juist nu de markt onrustig is en veel maakbedrijven merken dat klanten afwachtend zijn, aanvragen later binnenkomen en het commerciële ritme anders loopt dan voorheen. “Ik ga het met name hebben over de symptomen van stilstand en de oplossingen om je weer in beweging te krijgen, onderbouwd met het benchmark onderzoek”, aldus Sten.

De sessie van Sten van Poppel van Maaketing is op woensdag 8 oktober om 13.45 uur in het kennistheater op METAVAK.

Vraag hier uw gratis toegangskaart voor de METAVAK aan! Meer METAVAK nieuwtjes leest u hier

 

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

MetavakNieuws

METAVAK bevestigt rol als showcase van eigentijdse maaktechniek

27-10 Vooraf had de beursorganisatie aangekondigd dat het deze editie zou draaien om inspiratie, beleving […]

MetavakNieuws

Mathijs Klooster van Krepla winnaar Clash of the Grinders

22-10 De wedstrijd vond op elke beursdag twee keer plaats in een speurtocht naar de […]

Plaatbewerking

Tuwi en Pyrodura pakken vuile kammen aan

21-10 Het officiële dealerschap van Tuwi voor Pyrodura werd gepresenteerd tijdens METAVAK, waar beide bedrijven […]

Plaatbewerking

LVD introduceert Cobot-buigsysteem

08-10 Ricobb is compact en gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te verplaatsen, in te stellen en te […]

MetavakNieuws

Veel machines live in actie op METAVAK – mis het niet!

06-10 De afgelopen dagen is er hard gewerkt aan de opbouw van de stands, en […]

MetavakNieuws

CNC LiftArm live in actie op METAVAK

06-10 Slim, veilig en efficiënt tillen De CNC LiftArm combineert hydraulische precisie met een robuuste […]

MetavakNieuws

Besten presenteert nieuwe HACO kantbank

05-10 De OptiForm is beschikbaar in vaste configuraties, waardoor HACO deze machines continu produceert en […]

MetavakNieuws

Spektakel bij Clash of the Grinders

04-10 Clash of the Grinders is een live slijpwedstrijd voor vakmensen in de metaalbewerking. De […]

Metaalnieuws inBeeld

13/10/2025

Slimme oplossingen voor efficiënte productie

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek