Perry gaat tekort aan technisch personeel te lijf met AI
Het jonge Amsterdamse bedrijf Perry, opgericht door Laurens Feenstra en Arie Kuiper in maart van dit jaar, ontwikkelt AI-gedreven werkinstructies die technici helpen hun werk te verbeteren. De Nederlandse AI-start-up heeft hiervoor een investering van €1,6 miljoen opgehaald.
De financieringsronde werd geleid door het Berlijnse fonds Revent, aangevuld met angel investeerders werkzaam bij onder andere Google en OpenAI. “Door AI direct beschikbaar te maken aan technisch personeel, kunnen zij sneller problemen oplossen, veiliger en makkelijker werken. Het is een mooi voorbeeld van hoe technologie in de praktijk écht verschil kan maken”, aldus Arie Kuiper, mede-oprichter van Perry.
Technologie voor op de werkvloer
In plaats van ingewikkelde handleidingen en verouderde documenten biedt Perry duidelijke, visuele instructies die zich dankzij kunstmatige intelligentie automatisch aanpassen aan de werksituatie. De software leert bovendien continu van feedback uit de praktijk. Perry ontwikkelt de technologie in nauwe samenwerking met monteurs, met uitgebreid veldonderzoek en testen op locatie. Zo zorgen ze ervoor dat het niet alleen werkt in theorie, maar ook écht gebruikt wordt op de werkvloer – in tegenstelling tot veel andere tools die vooral voor en door management zijn ontworpen. De eerste klant, kabellegger Van Vulpen, zet de technologie al in voor het opleiden en ondersteunen van medewerkers in de energie-infrastructuur.
Werkinstructies automatisch vertaald
Dankzij AI worden werkinstructies automatisch vertaald en aangepast aan het taalniveau van de gebruiker, waardoor vakmensen uit verschillende Europese landen – van Polen tot Portugal – direct en effectief met elkaar kunnen samenwerken. “Voor veel technici is de ondersteuning vandaag beperkt. Vaak zijn ze aangewezen op lange handleidingen, en dit leidt tot faalkosten en veiligheidsrisico’s. Door gebrek aan alternatieven worden sommige experts tot wel honderd keer per dag gebeld om collega’s te helpen”, zegt Laurens Feenstra. “Onze oplossing maakt deze kennis van ervaren vakmensen beschikbaar voor iedereen en op het juiste moment. Ons uiteindelijke doel is dat zowel nieuwe als ervaren medewerkers met AI video chat live door het werk gepraat kunnen worden.”
Slimmer opleiden, beter begeleiden
Volgens Arie Kuiper is het tekort aan technisch personeel niet alleen een kwantitatief probleem, maar ook een kwalitatieve uitdaging. “Er is tegelijk sprake van personeelstekort én werkloosheid. Dat laat zien dat we mensen slimmer moeten opleiden en effectiever moeten begeleiden. Met Perry zetten we de nieuwste AI-technologie in om mensen sneller aan het werk te krijgen in sectoren die cruciaal zijn voor de toekomst van Europa.”
Impactvolle investering
De investering is een strategische stap om snel op te schalen. Het bedrijf heeft de eerste medewerkers aangenomen in AI engineering en gebruikersonderzoek. Met het groeikapitaal zal Perry het team verder uitbreiden, de software en AI modellen verder ontwikkelen en uitbreiden naar Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk.