Slimme productie versterkt auto-industrie

De Europese auto-industrie staat onder druk door hoge kosten, duurzaamheidsidealen en hevige concurrentie uit China. Met hoogwaardige productietechnieken kan de sector concurrerend blijven. Op EMO Hannover staan innovaties centraal die autofabrikanten en toeleveranciers helpen hun productie efficiënter, flexibeler en duurzamer te maken. Automatisering, digitalisering en kunstmatige intelligentie vormen daarbij de belangrijkste pijlers.

De auto-industrie staat al geruime tijd onder druk. Met moderne productietechnologie blijft Europa concurrerend op een wereldmarkt met felle concurrentie.

“Moderne werktuigmachines en innovatieve productiesystemen zijn onmisbaar voor de bouw van efficiënte, flexibele en veerkrachtige fabrieken,” zegt dr. Markus Heering, directeur van EMO-organisator VDW (Verein Deutscher Werkzeugmaschinenfabriken). De concurrentiedruk vanuit onder meer Chinese autofabrikanten legt de nadruk op ontwerp, functies, kwaliteit en kosten. Voor zowel OEM’s als middelgrote toeleveranciers betekent dit dat fabrieksmodernisering urgent is. De fabriek van de toekomst wordt gekenmerkt door end-to-end procesautomatisering, gestroomlijnde interfaces en geïntegreerde digitaliseringsoplossingen. Fabrikanten van werktuigmachines spelen hierop in door machines standaard uit te rusten met sensoren en monitoringsystemen, die de basis vormen voor dataverzameling en procesanalyse.

Volgens dr. Milan Nedeljković, productieverantwoordelijke bij BMW AG, is digitalisering geen doel op zich, maar een belangrijke enabler. Geïntegreerde machinesystemen maken het mogelijk om zowel kleine series aandrijfcomponenten voor elektrische voertuigen als massaproducten economisch en betrouwbaar te produceren. Tegelijkertijd vraagt de diversiteit aan uitvoeringen en uitrustingsvarianten van voertuigen om flexibele productiesystemen die snel kunnen worden aangepast.

Automatisering als modulair concept

EMO Hannover 2025 speelt in op deze trends met een breed scala aan automatiseringsoplossingen, die zowel afzonderlijk als in combinatie met bestaande machines inzetbaar zijn. Dit varieert van eenvoudige palletwisselaars en handlingsystemen tot robots en zelfrijdende transportsystemen in volledig autonome fabrieken. Ook nevenprocessen zoals reinigen, labelen en meten kunnen geïntegreerd worden. Op de gezamenlijke Cobot Area staat de toepassing van collaboratieve robots centraal. Om operators te ondersteunen worden bovendien nieuwe assistentiesystemen gepresenteerd, vaak met kunstmatige intelligentie als kern. AI-oplossingen maken voorspellend onderhoud mogelijk en zorgen voor adaptief procesmanagement. In de AI + Digitalization Area krijgen bezoekers praktijkvoorbeelden te zien die de mogelijkheden voor de auto-industrie tastbaar maken.

Innovatieve werktuigmachines, automatisering en digitalisering geven de auto-industrie de flexibiliteit en efficiëntie die hard nodig zijn.

Innovatieve werktuigmachines, automatisering en digitalisering geven de auto-industrie de flexibiliteit en efficiëntie die hard nodig zijn.

Duurzaamheid in de keten

Naast digitalisering staat duurzaamheid hoog op de agenda. Tijdens de recente VDA Mobility Innovation Summit in Berlijn bleek dat de auto-industrie intensief zoekt naar manieren om energie- en materiaalgebruik terug te dringen. Volgens VDW renderen investeringen in nieuwe machines al met een energiebesparing van gemiddeld 25 procent. Maar ook via andere optimalisaties kunnen productiesystemen efficiënter en minder CO2-intensief worden ingericht.

De Sustainability Area van EMO 2025 biedt een overzicht van moderne oplossingen voor duurzame productie. Materiaalefficiëntie speelt hierin een sleutelrol. Met nieuwe simulatiemethoden en innovatieve bewerkingsprocessen kunnen onderdelen duurzamer en slijtvaster worden ontworpen. Ook de recyclebaarheid van voertuigen krijgt meer aandacht. Momenteel is circa 85 procent van een voertuig recyclebaar en bestaat ongeveer een derde van een nieuw voertuig uit secundaire materialen. Om deze percentages verder te verhogen, moet de circulaire economie nog beter worden ingericht, met nauwere samenwerking tussen ontwikkelaars, producenten en materiaaltoeleveranciers.

Vooral bij elektromobiliteit is hergebruik van accu’s en terugwinning van lithium, nikkel en kobalt cruciaal. Het zijn voorbeelden die de noodzaak onderstrepen van ketensamenwerking en datadeling binnen de gehele industrie. EMO Hannover 2025 biedt hiervoor een platform waar technologie- en bedrijfsgrenzen overstegen worden en de toekomst van autoproductie wordt vormgegeven.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Duitse werktuigmachinebouw verwacht pas volgend jaar herstel

12-08 De orders die de Duitse werktuigmachinebouwers in het tweede kwartaal van 2025 ontvingen, bleven […]

Verspanen

Ondersteunende processen steeds vaker geïntegreerd in automatiseringsoplossingen

16-07 De zoektocht naar geschikte automatiseringsoplossingen staat momenteel bovenaan de prioriteitenlijst van veel bedrijven. Hoe […]

Bedrijf en Economie

Eerste sprankje hoop Duitse werktuigmachinebouw

21-05 De binnenlandse orders daalden met 30 procent, terwijl de orders uit het buitenland op […]

Bedrijf en Economie

Duitse werktuigmachinebouw vestigt hoop op nieuwe regering

05-03 De bestellingen uit zowel Duitsland als het buitenland daalden met vergelijkbare bedragen: respectievelijk 7 […]

Bedrijf en Economie

Malaise in Duitse werktuigmachinebouw houdt aan

08-11 De binnenlandse bestellingen daalden met 17 procent en de buitenlandse bestellingen met 15 procent. […]

Bedrijf en Economie

VDW: Vraag naar gereedschapsmachines blijft dalen

24-08 De orders die in de eerste helft van 2024 werden ontvangen, waren 26 procent […]

Bedrijf en Economie

Duitse machinebouwers spelen in op dalende vraag uit auto-industrie

09-08 “De auto-industrie blijft een van de belangrijkste klantsectoren voor de Duitse gereedschapsmachine-industrie”, zegt Franz-Xaver […]

Bedrijf en Economie

Duitsland blijft export-wereldkampioen werktuigmachinebouw

20-03 “We verdedigden daarmee onze wereldtitel tegen China en Japan”, zegt directeur Markus Heering van […]

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs