Tata Steel ontwikkelt sterk vervormbaar staal voor lichtere auto-onderdelen
Tata Steel Nederland heeft een nieuw staaltype ontwikkeld: HyperFlange. Dit helpt autofabrikanten bij het ontwikkelen van lichtere onderdelen.
Voor het ontwikkelen van de nieuwe staalsoort HyperFlange heeft Tata Steel specifieke testmethodieken ontworpen waarmee het risico op scheurvorming kan worden beoordeeld en de robuustheid van staalsoorten kan worden geëvalueerd.
Dat is belangrijk voor de auto-industrie, omdat fabrikanten voortdurend op zoek zijn naar lichtgewicht oplossingen om de brandstofefficiƫntie te verbeteren en de prestaties te optimaliseren. Het nieuwe staal is vooral geschikt voor chassisonderdelen en ophangingssystemen. Een autochassis biedt structurele ondersteuning aan het voertuig, het vormt de basis waarop de carrosserie, ophanging en andere componenten worden bevestigd, en moet bestand zijn tegen de krachten en spanningen die tijdens het rijden ontstaan.
Scheurvorming
Met dit nieuwe staal is een volgende stap gezet in robuustheid van staalkwaliteiten voor de auto-onderdelenindustrie.Ā Arjan Rijkenberg, Principal Scientist en gespecialiseerd in hogesterktestaal bij Tata Steel Nederland, licht toe: āIn veel chassisonderdelen worden tijdens het productieproces gaten geponst voor assemblage, doorvoer van leidingen en het realiseren van gewichtsbesparingen. Voor extra stevigheid hebben die gaten vaak een opstaande rand, maar juist deze rand is gevoelig voor scheurvorming tijdens het persen van het onderdeel in de fabriek. Daarnaast kunnen deze randen ook gevoelig zijn voor scheurvorming bij dynamische belastingen van het chassisonderdeel tijdens het rijden. Voor het ontwikkelen van deze nieuwe geavanceerde staalsoort HyperFlange hebben we specifieke testmethodieken ontworpen waarmee we het risico op scheurvorming kunnen beoordelen en de robuustheid van staalsoorten kunnen evalueren. Met de hieruit verkregen kennis en inzichten hebben we deze nieuwe staalsoort ontwikkeld, die zowel robuust, sterk als goed vervormbaar is.ā
Minder materiaalverlies
Scheurvorming, met name randbreuk, is een van de meest voorkomende problemen voor persafdelingen van autofabrikanten bij het vormen van chassisonderdelen. Met deze nieuwe staalsoort kan juist deze uitdaging het hoofd worden geboden. Moe Ziaran, Marketing Manager Automotive Chassis & Components bij Tata Steel, stelt daarover: “Dankzij de optimalisatie van vervormbaar staal met onze HyperFlange-producten ontstaan er minder randfouten, minder materiaalverlies en minder productieonderbrekingen. Dit draagt bij aan verhoogde productiviteit en efficiĆ«ntie van de persafdelingen bij onze klanten in de auto-industrie.ā
Daarnaast kunnen auto-ontwerpers met HyperFlange dunner materiaal gebruiken om hogere randen te vormen zonder verhoogd risico op scheurvorming. Hierdoor worden auto-onderdelen lichter, wat de auto uiteindelijk efficiënter maakt en bijdraagt aan minder brandstof- en energieverbruik.