Triple A

Een overnameproces verloopt over het algemeen soepel en, ondanks tegengestelde belangen, weten koper en verkoper elkaar wel te vinden. Heel soms ziet een mogelijke verkoop er zeer veelbelovend uit, maar strandt het proces toch vlak voor het spreekwoordelijke schip de haven in vaart.

Han van Rijn Specialist in overnames en financieringen voor technische ondernemingen.

Ik herinner mij het verhaal van Wim, inmiddels al vele jaren geleden. Wim had een traditioneel maar mooi bedrijf in het zuiden van het land. Het maakte speciale gereedschappen voor de me-taalindustrie met klanten in het hele land. Mooie winsten en een goed georganiseerd bedrijf wa-ren echter voor Wim niet voldoende om nog jaren door te gaan. Hij wilde eens wat anders gaan doen. We vonden vrij snel een koper en over prijs en voorwaarden waren partijen het opvallend snel eens. Koper en verkoper hadden een klik en dat zorgde voor een prettige onderhandeling. Over alle mogelijke discussiepunten in de nabije toekomst werd reeds in het beginstadium gesp-roken zodat een vlotte afhandeling bijna vanzelfsprekend was.

De accountant van de koper startte het Due Diligence en zoals verwacht werd alle gevraagde informatie snel en compleet opgeleverd. Op hier en daar wat kleine puntjes na zag alles er goed uit. De contracten konden worden opgesteld en we zouden op korte termijn bij de notaris kun-nen overdragen, dachten we….

De advocaat van de koper stelde de contracten op en stuurde deze via mij naar Wim. Omdat Wim eigenlijk nooit problemen had gehad waarvoor juridische bijstand wenselijk was, had hij in deze wereld ook geen contacten of relaties. Via een vriend van een vriend vond hij iemand die de contracten zou doornemen en voorzien van commentaar. Ondanks enige druk van Wim kregen we pas weken later een reactie. En wat voor één. Het contract was volledig herschreven. Nagenoeg niets van het eerste concept was blijven staan. De lijn was grotendeels hetzelfde ge-bleven, maar desondanks dat waren de ego’s van beide advocaten aardig gekrenkt. De verwij-tende e-mails tussen de advocaten werden van kwaad tot erger.

Tot overmaat van ramp begon-nen de accountants van beide partijen zich er ook weer mee te bemoeien en helaas wisten Wim en de koper elkaar niet meer te vinden. Ze konden niet anders dan het advies van hun adviseurs volgen en deze stonden als een stel kibbelende kleuters tegenover elkaar. Uiteindelijk ging de transactie niet door. Als aandenken ontvingen Wim en de koper hoge rekeningen van hun advi-seurs. Maanden later hebben ze elkaar nog gesproken en de lucht werd geklaard. De basis van vertrouwen was er niet meer en de transactie kon geen doorgang vinden. Mijn advies aan zowel kopers als verkopers: houd de Triple A (accountants, advocaten en andere adviseurs) strak en bij de les. Het is niet hun transactie en toekomst, maar de jouwe.

Han van Rijn
Specialist in overnames en financieringen
voor technische ondernemingen
han@kromhout.net

Bedrijvengids

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs