EMO Hannover stimuleert AI en automatisering
EMO Hannover, de internationale vakbeurs voor productietechnologie, heeft vorige week meer dan 80.000 vakbezoekers van over de hele wereld getrokken. De focus lag vooral op de thema’s automatisering en kunstmatige intelligentie, die opnieuw hun weg hebben gevonden naar industriële processen als drijvende krachten achter productie-efficiëntie.
Technologie, informatie, uitwisseling, internationale netwerken en samenwerking – dat is waar EMO al 50 jaar voor staat. Meer dan 1600 exposanten uit 45 landen en een divers randprogramma presenteerden een scala aan oplossingen voor de modernisering en upgrading van de productie.
Slimme technische oplossingen
“Er is een overvloed aan slimme en indrukwekkende technische oplossingen. Deze EMO heeft dat overtuigend aangetoond”, aldus Carl Martin Welcker, algemeen commissaris van EMO 2025. “Om effectief te zijn, moet de aanjager van investeringen nu echt op gang komen. Na drie jaar van investeringsbeperking staan er veel projecten op stapel, maar de politieke onzekerheid blijft investeringen afremmen”, vervolgt Welcker.
Vertrouwen neemt al toe
Het vertrouwen in het buitenland, met name buiten Europa, neemt al toe. In het bezoekersonderzoek geeft twee derde van de bezoekers aan van plan te zijn te investeren. In Duitsland is dat minder dan de helft. Dit blijkt uit de huidige trend in buitenlandse orders bij de Duitse machinebouwindustrie, die in de eerste zeven maanden van 2025 met 6 procent is gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De vraag vanuit Duitsland daalde in dezelfde periode met 22 procent. Desondanks melden EMO-exposanten verkopen. Norbert Teeuwen, Managing Director van Okuma Europe, zegt: “Onze deelname aan de beurs was een groot succes – naast de vele verkopen hebben we zelfs drie beursmachines direct vanaf de stand aan onze klanten verkocht.”
Nederlandse CNC-fabriek van de toekomst
Het grote thema in de branche is automatisering. Dit wordt gedreven door kosten en een tekort aan geschoolde arbeidskrachten. 50 procent van de ondervraagde bezoekers is geïnteresseerd in hoe ze automatisering kunnen gebruiken om hun productiviteit te verhogen. Op het gebied van automatisering kende de EMO dit keer een bijzondere Nederlandse inbreng. Elf bedrijven presenteerden samen met branchevereniging FPT live een werkende CNC-fabriek van de toekomst. Ires Veerman, branchemanager FPT, kijkt zeer tevreden terug op deze presentatie: “De EMO heeft duidelijk laten zien dat automatisering en digitalisering niet langer optioneel zijn; ze zijn essentieel om op een voorspelbare manier te kunnen produceren en concurrerend te blijven. De kwaliteit van de bezoekers was zeer hoog, waarbij bedrijven op zoek waren naar concrete antwoorden op de uitdagingen van deze tijd. Onze leden toonden grote interesse in de ‘fabriek van de toekomst, die nu al bestaat’, die een slimmere, snellere en kostenefficiëntere productie mogelijk maakt zonder in te leveren op winstmarges. We hebben veel waardevolle gesprekken gevoerd, die vaak begonnen met de vraag: “Waar en wanneer beginnen we?” Zowel de kwantiteit als de kwaliteit van de standbezoeken overtroffen onze verwachtingen en maakten van de EMO een echt succes voor onze bedrijven.”
Belang robots groeit
Het belang van de inzet van robots groeit, zoals zo’n 140 robotfabrikanten op indrukwekkende wijze hebben aangetoond op de EMO. Ralf Winkelmann, CEO van Fanuc Europe, zegt: “We zien ook dat robots steeds belangrijker worden in de machinebouw. Industriële robots zullen naast menselijke operators bestaan. In de toekomst zullen ze de meest efficiënte oplossingen bieden.”
Interfaces voor digitalisering en duurzaamheid
Meer dan een derde van de vakbezoekers wil graag meer leren over nieuwe aspecten van digitalisering en AI. “We zien een toename in volume in processen waarbij alle mogelijkheden voor het verwerken van data van sensoren worden benut. AI is hiervoor nuttig en verbetert de kwaliteit in de fabriek”, aldus Jan Otoupakik, CEO van de Tsjechische startup 4dot Mechatronics. Dit was ook te zien aan de populariteit van de POP Talks, die dagelijks op het centrale innovatiepodium werden gehouden en tal van aspecten van AI in de productie belichtten.
Topplatform voor internationale managers
EMO heeft zich wederom bewezen als een topplatform voor managers en inkopers. In de bezoekersenquête gaf meer dan de helft van de respondenten aan dat ze top- of middenmanagers waren. Ze hebben ook de bevoegdheid om inkoopbeslissingen te nemen. In totaal vond 94 procent van de bezoekers dat hun doelen voor het bezoek waren bereikt. 98 procent beoordeelde EMO als voldoende tot zeer goed. Dit is ook terug te zien in het oordeel van de exposanten. Irene Bader, bestuurslid van DMG Mori, vat het samen: “Wat we op EMO hebben gepresenteerd, is een blik op de toekomst van de productie. Het enthousiasme van onze klanten en hun waardevolle feedback hebben ons opnieuw laten zien hoe belangrijk persoonlijke uitwisseling is voor echte innovatie. Vijf dagen lang was EMO een wereldwijde ontmoetingsplaats voor ideeën, partnerschappen en nieuwe perspectieven.”
EMO 2027 vindt plaats van 4 tot en met 8 oktober in Milaan.