Gaat het weer een beetje meneer van den Hurk?

Bij ons in de omgeving zijn we gezegend met veel mooie natuur en fietsroutes. Een verrassend warme lentedag zorgde er onlangs voor dat mijn vrouw en ik deze aangename combi aangrepen om een hectische week van ons af te trappen. Met een leeg hoofd en dito maag streken wij neer op een bekend terras.

Een donkerrode ‘Snoek’ die het parkeerterrein opdraaide betekende echter onverwacht het einde van mijn rust. En dit kwam niet door zijn motorgeronk, nee, het was zijn kenteken: EN-10-90. Synchroon met de beweging van de DS, die bij stilstand langzaam door zijn hoeven zakte, gingen mijn gedachten onverhoopt terug naar mijn werk. De laatste hap van mijn verder heerlijke lunch bleef bijna steken in mijn keel.

Uit een recent onderzoek tijdens de Techni-Show is gebleken dat een meerderheid van de ondervraagden niet bekend is met de nieuwe verplichte normering EN-1090. Toen ik dit hoorde schrok ik er wel wat van. Ik kan me voorstellen dat veel ondernemers, net als ik, in deze tijd hun prioriteit wel ergens anders hebben liggen, bij hun omzet natuurlijk. Dit soort maatregelen leidt af van de business en is ook nog eens kostenverhogend. Daar staat echter tegenover dat je niet om de maatregel heen kunt.  Zeker als je een bedrijf bent dat o.a. lastdragende constructiedelen levert. Bovendien gaat de norm al in werking per juli van dit jaar!

Navraag bij mijn medewerkers leerde gelukkig dat wij als ‘De Cromvoirtse’ er precies op tijd klaar voor zijn. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit dan voornamelijk te danken is aan het feit dat wij met onze automatisering in het algemeen al ver zijn. Bewaking van kwaliteit is uiteraard voor de hele metaalbranche van belang. Maar het is te hopen dat er niet nog veel meer dergelijke maatregelen hoeven te volgen, om steeds de verschillen per land dicht te lassen. Zou iemand dit niet eens pijlsnel in kaart kunnen brengen? Scheelt een hoop onrust.

‘Was het lekker?’ Half in gedachten pers ik nog net een ‘ja hoor’ eruit richting de ober. Als we even later onze fietsen pakken, vraag ik mijn vrouw retorisch of we weer terug naar huis zullen gaan. Onze sturen knikken dezelfde kant op. Een paar honderd meter verderop worden we ingehaald door de oude Citroën, die vastberaden laat zien hoe zijn aerodynamische vormen gracieus de tijd langs hem heen  laten glijden.

Ronnie van den Hurk

De Cromvoirtse

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Automatisering

FMG Matrixgrijper is flexibel, efficiënt en betrouwbaar

13-05 Dankzij de modulaire constructie kan de FMG Matrixgrijper van Schmalz bijna elke vorm grijpen.…

Werkplaatstechniek

Duurzame concept van Mewa is moderner en relevanter dan ooit

13-05 Maar een simpele reden voor het succes van Mewa is ook dat steeds meer…

Plaatbewerking

Seine Metaal wil gewoon mooi werk maken

13-05 De wil om mooi werk te maken zit er zo in bij de medewerkers,…

Plaatbewerking

REW Machines opent Lissmac Demo Center

12-05 REW Gereedschappen is al meer dan 40 jaar een expert in verspanende en constructiegereedschappen,…

Plaatbewerking

NEXT 2025: écht aan de slag met de digitale fabriek

12-05 Het is de derde editie van dit evenement, dat voorheen de titel Tuwi NEXT…

Oppervlaktetechniek

Nieuw hoofdstuk Overveld Coating

12-05 Overveld Coating is gespecialiseerd in het conserveren van metalen objecten, met daarbij in het…

Toeleveren

MKB-maakindustrie krijgt eigen aanpak netcongestie

12-05 MKB-maakondernemers, branchevertegenwoordigers en betrokken overheden kwamen bijeen om te praten over de groeiende impact…

Materialen

Modern én functioneel vakwerk

12-05 De constructie bestaat uit 61 bovenstijlen en bijbehorende koppelprofielen. Elk onderdeel is thermisch verzinkt…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs