Gaat het weer een beetje meneer van den Hurk?

Bij ons in de omgeving zijn we gezegend met veel mooie natuur en fietsroutes. Een verrassend warme lentedag zorgde er onlangs voor dat mijn vrouw en ik deze aangename combi aangrepen om een hectische week van ons af te trappen. Met een leeg hoofd en dito maag streken wij neer op een bekend terras.

Een donkerrode ‘Snoek’ die het parkeerterrein opdraaide betekende echter onverwacht het einde van mijn rust. En dit kwam niet door zijn motorgeronk, nee, het was zijn kenteken: EN-10-90. Synchroon met de beweging van de DS, die bij stilstand langzaam door zijn hoeven zakte, gingen mijn gedachten onverhoopt terug naar mijn werk. De laatste hap van mijn verder heerlijke lunch bleef bijna steken in mijn keel.

Uit een recent onderzoek tijdens de Techni-Show is gebleken dat een meerderheid van de ondervraagden niet bekend is met de nieuwe verplichte normering EN-1090. Toen ik dit hoorde schrok ik er wel wat van. Ik kan me voorstellen dat veel ondernemers, net als ik, in deze tijd hun prioriteit wel ergens anders hebben liggen, bij hun omzet natuurlijk. Dit soort maatregelen leidt af van de business en is ook nog eens kostenverhogend. Daar staat echter tegenover dat je niet om de maatregel heen kunt.  Zeker als je een bedrijf bent dat o.a. lastdragende constructiedelen levert. Bovendien gaat de norm al in werking per juli van dit jaar!

Navraag bij mijn medewerkers leerde gelukkig dat wij als ‘De Cromvoirtse’ er precies op tijd klaar voor zijn. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit dan voornamelijk te danken is aan het feit dat wij met onze automatisering in het algemeen al ver zijn. Bewaking van kwaliteit is uiteraard voor de hele metaalbranche van belang. Maar het is te hopen dat er niet nog veel meer dergelijke maatregelen hoeven te volgen, om steeds de verschillen per land dicht te lassen. Zou iemand dit niet eens pijlsnel in kaart kunnen brengen? Scheelt een hoop onrust.

‘Was het lekker?’ Half in gedachten pers ik nog net een ‘ja hoor’ eruit richting de ober. Als we even later onze fietsen pakken, vraag ik mijn vrouw retorisch of we weer terug naar huis zullen gaan. Onze sturen knikken dezelfde kant op. Een paar honderd meter verderop worden we ingehaald door de oude Citroën, die vastberaden laat zien hoe zijn aerodynamische vormen gracieus de tijd langs hem heen  laten glijden.

Ronnie van den Hurk

De Cromvoirtse

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verbinden

Gave lashelmen

10-09 De nieuwe helmen zijn beschikbaar vanaf de start van de beurs. Alle drie de […]

Bedrijf en Economie

Betech investeert in 1 Megawatt-batterij

10-09 Dankzij deze investering stijgt het aandeel zelf opgewekte energie naar ruim 55%. Dit betekent […]

Personeel en Opleiding

Huisshow STODT met workshops, demo’s en proefles

10-09 Op het programma (van 9.00 tot 17.00 uur) staan praktijkgerichte workshops en live demonstraties […]

Plaatbewerking

Nieuwe Omax Maxiem watersnijmachine debuteert op Fabtech

10-09 Deze nieuwste evolutie in waterstraalsnijtechnologie snijdt complexe onderdelen uit vrijwel elk materiaal, waaronder metaal, […]

Personeel en Opleiding

Hoge verwachtingen Team Netherlands op EuroSkills

10-09 Jonge vakprofessionals uit 33 landen strijden voor de Europese titel in hun vakgebied. Nederland […]

Personeel en Opleiding

Personeelstekort techniek groeit gestaag door

10-09 Tekorten te wijten aan jong én oud Eén van de grootste oorzaken van deze […]

Bedrijf en Economie

Handelsoorlog dwingt technologische bedrijven tot investeringsstop en productieverlaging

10-09 Deze bedrijven verwachten in 2025 gemiddeld 14% omzet te verliezen. Daarnaast heeft 17% van […]

Bedrijf en Economie

Metaalunie blij met Arbeidsproductiviteitsagenda van kabinet

08-09 In de agenda staan plannen om Nederland productiever te maken. Maatregelen op vijf gebieden […]

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs