Gaat het weer een beetje meneer van den Hurk?

Je kent het wel, sta je in de supermarkt met een volle kar, hoopvol rondkijkend of je geholpen wordt, maar je hoort en ziet vooral zwijgende zelfscanners en protesterende exit-poortjes. Slechts één enkele medewerker voor veel te veel klanten, die het té druk heeft met drie taken tegelijk. Thuis op de bank puf ik nog wat na van deze ‘superervaring’, als spontaan ook nog mijn internet eruit klapt. Na wat rondzwervingen op mijn mobiel, langs FAQ’s en een te algemeen chattende chatbot, besluit ik om mijn provider te bellen. Vijf keuzemenu’s met een computerstem en vier irritante wachttunes verder, geef ik de moed maar op, ook dit is geen feest.

Column Ronnie van den Hurk.

Waar we onlangs wel slingers voor op konden hangen waren twee jubilarissen bij De Cromvoirtse. Collega’s die al 10 jaar met volle overtuiging hun hoofd, hart en handen inzetten. Terwijl we met elkaar proosten, denk ik aan onze ‘Cultuurplaat’, een poster die door ons hele bedrijf hangt. Hierop staat kleurrijk geïllustreerd wat wij als kernwaarden belangrijk vinden. Ik weet dat er mensen zijn die hier rode vlekken van krijgen, maar geloof mij, bij ons zijn dit allesbehalve holle frases en het zorgt ervoor dat wij ons continu bewust zijn van klant- én medewerkerstevredenheid. En dat die onlosmakelijk verbonden zijn.

Goede mensen werven is cruciaal en tegenwoordig een uitdaging. Bij ons begint dat dus met het beoordelen of iemand binnen onze cultuur past. Met diverse nationaliteiten is dat nog iets meer een legpuzzel die zorgvuldig gelegd moet worden. Ondertussen hebben we hier een feilloos gevoel voor. Mooi om te zien dat medewerkers het ‘Cromvoirtse-gevoel’ waarderen en we hebben al meegemaakt dat personeel hiervoor zelfs terug in dienst komt. Zodra we iemand collega kunnen noemen, doen we er alles aan om te zorgen dat die het naar zijn zin heeft. Een belangrijk element hierbij is een leven lang leren. We kijken naar wat iemand kan en wil. Aan een kanter van nu worden bijvoorbeeld hele andere eisen gesteld dan jaren geleden. Of wat te denken van iemand die vanuit de commerciële binnendienst, via een functie van assistent-bedrijfsleider doorgroeit naar bedrijfsleider?

Juist die middag tijdens het jubileumfeestje ervaar ik de menselijke maat. Als ik na afloop richting mijn auto loop blijf ik nog even stilstaan bij een ‘Cultuurplaat’ aan de muur. Ik besef dat wat we hebben opgeschreven alleen maar gaat over mensen, onze medewerkers. Daarmee maken we altijd écht het verschil.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Columns

Geen verkoop!

15-10 Bart had ook een dwang om iedere morgen als eerste op de zaak te […]

Columns

Versnippering

22-09 Bernd had vlak na zijn immigratie, zoals hij dat noemde, een machinebouwbedrijf van een […]

Columns

Gaat het weer een beetje meneer van den Hurk?

15-09 Voor Jos het weet, gaat hij ervoor. Geen tijd te verliezen, het wordt gewoon […]

Columns

Grote plannen, maar niet zonder verlengsnoer

20-08 Want wie nú zijn bedrijf wil verduurzamen, loopt tegen een netwerkbeheerder op die glimlachend […]

Columns

Veiling

26-05 Maar het kan ook anders. Vele jaren geleden leerde ik Gert kennen en werd […]

Columns

Vaders

28-04 Deze ondernemers zijn vaak 45 jaar of ouder. Ze staan aan het hoofd van […]

Columns

Sleur

31-03 Het bedrijf was de afgelopen jaren niet spectaculair gegroeid, maar maakte wel mooie winsten […]

Columns

Gaat het weer een beetje meneer van den Hurk?

18-03 Het is Bart van Gisbergen, onze hoofd verkoop, die volle bak alles aan het […]

Metaalnieuws inBeeld

13/10/2025

Slimme oplossingen voor efficiënte productie

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek