Geen verkoop!
Soms loopt het in het leven net iets anders dan een ondernemer had gepland. Bart zag een verkoop van zijn bedrijf als de laatste mogelijkheid en misschien wel de enige stap om uit de misère te komen. Ooit had hij het verspanende bedrijf overgenomen, maar hij had er nooit echt de gang in gekregen. Richtte hij zich op de productie omdat daar te veel verkeerd ging, dan bleef de verkoop achter. Focuste hij op de verkoop dan ging er in de productie weer veel fout.
Bart had ook een dwang om iedere morgen als eerste op de zaak te zijn en het werk van anderen te controleren. Aan het eind van een werkdag, als iedereen naar huis was, deed hij dat opnieuw. Voerde hij die controle niet uit, dan gaf hem dit het nare gevoel dat hij er niet alles aan deed om zijn bedrijf tot een succes te maken. Gevolg van dit alles was dat Bart eigenlijk een bedrijf had met 35 assistenten, die ieder probleem(pje) op zijn bord legden.
We spraken een paar keer en het duurde even voordat het tot hem doordrong dat een verkoop geen oplossing zou zijn. Ten eerste zou een koper vinden niet gemakkelijk zijn en het belangrijkste was dat het bedrijf niet voldoende zou opbrengen om zijn toekomst enigszins zeker te stellen. Er ontstond tussen ons een soort van samenwerking waarbij we elkaar om de paar weken zagen. In deze gesprekken liepen we telkens een paar punten door waar hij tegenaan liep en we bedachten samen een oplossing. Vervolgens voerde hij deze dan uit en in ons volgende gesprek evalueerden we het resultaat.
De stappen die hij doorvoerde, waren zeer klein en heel eenvoudig uit te voeren. Maximaal 4 per keer en zeker niet meer. Een proces waarbij de verandering bij hemzelf erin resulteerde dat de verantwoordelijkheden bij de juiste medewerkers kwamen te liggen. Het maakte zijn hoofd en agenda vrij voor de belangrijke zaken van zijn bedrijf. Niet meer bezig zijn met verlofdagen, zieken, onenigheden op de werkvloer, miscommunicatie en dergelijke.
Natuurlijk gebeuren er nog steeds dingen die beter hadden gekund en er worden nog steeds fouten gemaakt. Maar het wordt opgelost door de medewerkers die eigenlijk altijd gesnakt hebben naar verantwoordelijkheid. Overal waar mensen samenwerken, worden fouten gemaakt. Herken en erken dit en je zult er beter mee omgaan. Inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder. De financiële resultaten zijn nog niet op een dusdanig niveau dat een verkoop interessant is. Daar gaan we volgend jaar over nadenken. Bart heeft wel weer plezier in zijn werk gekregen. Onlangs heb ik hem aangemoedigd om de vrijdag voortaan vrij te nemen. Maak er maar een lang weekend van. Ondanks dat dit nog nooit in hem opgekomen was, gaat hij het toch doen. Op naar een succesvolle verkoop over een paar jaar.
Han van Rijn
Specialist in overnames en financieringen
voor technische ondernemingen
han@kromhout.net