Goedkope mangaten in hoogspanningsmasten door SolidCAM

De gigantische hoogspanningsmasten die momenteel worden geplaatst in het oosten van het land, worden geproduceerd door de VDL groep en ook VDL Technics draagt hieraan bij. Met behulp van SolidCAM software maakt VDL Technics de mangaten in de masten.

De nieuwe hoogspanningsmasten in aanbouw zijn onderdeel van een 380 kilovolt verbinding, die loopt van Doetinchem naar Duitsland. Deze moet de Nederlandse stroomvoorziening goedkoper, betrouwbaarder én duurzamer gaan maken. De masten zullen een fikse hoeveelheid stroom vervoeren en zijn dan ook tussen de 55 en 75 meter hoog.

Elke mast wordt opgebouwd uit meerdere delen. VDL Technics is verantwoordelijk voor het bovenste stuk, dat soms wel 30 meter lang is. In het onderste deel van de mast bevindt zich een deur voor onderhoud en inspecties. Als een soort kozijn voor deze deur worden grote stalen ringen gebruikt, ook wel mangaten genoemd. Deze mangaten worden ook gemaakt door VDL Technics, met behulp van de SolidCAM software. Wim Hoezen, engineer bij VDL Technics, vertelt: “Van buiten lijken alle masten op elkaar, maar in werkelijkheid maken we meerdere soorten, afhankelijk van de locatie en functie. Hierdoor moeten er ook verschillende mangaten gemaakt worden, zodat ze altijd de vorm van de buis volgen.”

Extra CAM-module
De mangaten worden gegoten bij VDL Technics aangeleverd. Er zijn twee gietmodellen, waaruit met behulp van SolidCAM verschillende ringen worden gefreesd. “We hebben een template gemaakt van één ring. Door dit template te hergebruiken kan snel het programma voor een ander type mangat gemaakt worden,” aldus Hoezen.

Om dit project uit te kunnen voeren, breidde VDL haar CAM software uit met een extra module. Hoezen: “Om het conische vlak van de mangaten te kunnen frezen, hebben we de HSS module aangeschaft. Voor ons was dit een nieuwe manier van programmeren. Daarom heeft onze reseller CAD2M een dag training gegeven, op locatie en specifiek gericht op dit product.”

Lage productieprijs
Omdat de mangaten niet te zien zijn van de buitenkant, is de gladheid van het oppervlakte minder belangrijk. En alhoewel het mangat natuurlijk netjes op de buis moet aansluiten,  is er geen sprake van een hoge maatnauwkeurigheid. Dit bood de mogelijkheid om een zo laag mogelijke productieprijs na te streven. Hoezen licht toe: “Met behulp van SolidCAM kon ik het 3D model vergelijken met hoe het product gefreesd zou worden. Samen met de klant hebben we bekeken hoe het oppervlak eruit mocht komen te zien. We frezen met ronde wisselplaten en hoe dichter we de freesbanen bij elkaar leggen, hoe gladder het oppervlak wordt. Het gebruik van meer freesbanen zorgt echter ook voor een langere productietijd en hogere kosten. Doordat we met SolidCAM het eindresultaat konden laten zien zonder een product te frezen, hebben we de optimale balans tussen de prijs en het uiterlijk van het product kunnen realiseren.”

Op dit moment is het plaatsen van de masten in volle gang, naar verwachting wordt de bouw medio 2017 afgerond.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Toeleveren

Waterstoftruck VDL blikvanger op NL Paviljoen Hannover Messe

17-04 De Nederlandse hightech industrie presenteert zich weer met het NL Paviljoen in hal 8…

Bedrijf en Economie

VDL ETG bouwt fabriek in Vietnam

20-03 De bouw van de nieuwe VDL-fabriek in het noordoosten van Vietnam start binnenkort. De…

Bedrijf en Economie

VDL Castings bouwt gietwerkzaamheden af

08-01 In de afgelopen periode zijn weliswaar nieuwe markten en nieuwe afnemers voor gietstukken gevonden,…

Bedrijf en Economie

VDL versterkt positie in elektronica met overname Rena

04-12 VDLRena Electronica ontwikkelt en produceert elektronica voor onder andere LED-producten in verschillende markten. Synergievoordelen…

Bedrijf en Economie

Oud-topman van VDL Wim van der Leegte (76) overleden

20-11 In een reactie zegt de familie Van der Leegte diep bedroefd te zijn door…

Verspanen

Ceratizit en CAD2M bundelen krachten

23-10 Het doel van de samenwerking is het delen van kennis en expertise met betrekking…

Toeleveren

VDL gaat batterijmodules assembleren voor BMW Group

11-10 VDL gaat in ieder geval tot 2035 ongeveer 125.000 batterijmodules assembleren voor het aftersalesnetwerk…

Toeleveren

OrderOn heeft een grote toegevoegde waarde voor VDL

02-10 Dat laatste gebeurt mede dankzij de klanten. Zij zorgen uit eigen beweging, op vragen…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV