Kosten, risico’s en AI domineren inkoopagenda
Nederlandse inkoopprofessionals zetten in 2025 sterker dan ooit in op kosten- en risicobeheersing. Dat blijkt uit de nieuwe editie van het jaarlijkse inkooponderzoek van Nevi en Onventis.
De Nederlandse Barometer Inkopen 2025 geeft de huidige stand van zaken van inkopen door private ondernemingen in Nederland weer.
Waar in 2024 duurzaamheid nog hoog op de agenda stond, zorgen de aanhoudende inflatie, kwetsbare toeleveringsketens en geopolitieke spanningen nu voor een duidelijke herprioritering. Risicobeheersing is, na kostenreductie, de belangrijkste doelstelling geworden voor inkooporganisaties.
Sleutelrol digitalisering
Volgens het onderzoek hebben inkoopprofessionals in toenemende mate te maken met een complexe en onvoorspelbare wereld. De focus ligt daarom op wendbaarheid, ketentransparantie en samenwerking binnen de supply chain. Digitalisering speelt hierin een sleutelrol.
Opvallend is dat 92,3% van de respondenten kunstmatige intelligentie noemt als de technologie die in 2025 de meeste impact zal hebben op inkoop. Toch heeft slechts 22% van de organisaties een uitgewerkte digitale inkoopstrategie. “De resultaten laten zien dat inkoop in 2025 onder toenemende druk staat om strategisch bij te dragen aan de weerbaarheid van organisaties”, zegt Jan Roddeman, Portfolio & Kennismanager van Nevi. “De rol van de inkoper verandert fundamenteel: risicoanalyse, keteninzicht en strategische samenwerking zijn essentieel om toekomstbestendig te blijven.”
“Het feit dat AI als belangrijkste trend wordt genoemd, onderstreept de urgentie voor organisaties om sneller te digitaliseren”, vult Jerker Vulperhorst, Managing Director Benelux bij Onventis, aan. “Inkoopsoftware moet vandaag meer kunnen dan processen automatiseren. Het moet inzichten leveren die helpen sturen in onzekere tijden.”
Inkoopfunctie wordt strategischer
De inkoopfunctie wordt wel degelijk strategischer: 84% van de ondervraagden ziet een directe bijdrage van inkoop aan de bedrijfsdoelen, waarvan meer dan de helft deze bijdrage als groot tot zeer groot inschat. Tegelijkertijd blijft de uitvoering van inkoopstrategieën achter, vooral als het gaat om het integreren van deze strategie binnen de hele organisatie.