Lichtgewicht Flex Locs van ACE voor snelle raceauto

Dat het in de autosport aankomt op de kleinste, gewichtsbesparende details, laten de ‘Speeding Scientists’ uit het Duitse Siegen zien. Het raceteam van de Universiteit Siegen, dat met zijn bolide Molly deelneemt aan de universitaire Formula Student races, maakt gebruik van snelbevestigingselementen van ACE Stoßdämpfer om ervoor te zorgen dat de elektronica niet wordt verstoord door de trillende carrosserie van de elektrisch aangedreven raceauto.

In 2019 kiest het 30-koppige team voor het eerst voor een aluminium monocoque constructie. En dat niet alleen om financiële redenen, maar ook vanwege de betere torsiestijfheid in vergelijking met conventionele buisframes. Een groot aantal onderdelen bestaat uit carbon of werd met een 3D-printer geproduceerd, en onderworpen aan CFD-simulaties. Zij zorgen er mede voor dat Molly in minder dan 3 seconden accelereert van 0 tot 100 km/h en bij de maximumsnelheid van 130 km/h goed is voor een neerwaartse kracht van maximaal 2.700 Newton. Zelf ontwikkelde e-motoren van 29 kW en 46 Nm zorgen voor de aandrijving, en de voor de raceauto aangepaste omvormers zijn plaats- en gewichtsbesparend gemaakt.

Verzonken Flex Locs
Ten behoeve van de trillingsdemping van de elektronica en ter bescherming van alle hoogvoltcomponenten, namen de studenten contact op met ACE. Hier hoorde het team dat de Flex Locs, geschikt voor een belasting van 0,4 tot 28 kg, twee onderdelen effectief van elkaar kunnen isoleren. In dit geval werden vier verzonken Flex Locs als isolerend verbindingselement tussen de omvormer en de carrosserie gemonteerd. Met behulp daarvan kan het chassis in de test- en racemodus tot het uiterste worden gepusht. De daarbij veroorzaakte vibraties en schokken hadden daarbij tot op heden geen vat op de elektronica. Tom Kellmann, in 2019 lid van het chassis-team en tot 2018 teamleider, is tevreden: “De snelbevestigingselementen van ACE zijn van goede kwaliteit, eenvoudig in gebruik én heel licht, wat juist in de autosport zo belangrijk is!” De Flex Locs worden bevestigd met standaardschroeven in de maten M3 tot M8, en worden als isolerend verbindingselement aangebracht. Bovendien kunnen de elastische verbindingselementen door de schroefverbinding in blinde gaten worden bevestigd. Ze isoleren daarbij trillingen tot wel 150 Hz. De isolatiegraad van storende trillingen bedraagt maximaal 80 procent. Naast hun gebruik in de autosport zijn ze vooral te vinden in aggregaten en machines, beplatingen, plaatmateriaal en flenzen, maar ook bij voorzetelementen voor gebouwen, bestelbusjes en bouwmachines.

De snelbevestigingselementen van ACE Stoßdämpfer zorgen ervoor dat de elektronica niet wordt verstoord door de trillende carrosserie van de elektrisch aangedreven raceauto Molly.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Toeleveren

Maatwerk met Magnum demper van ACE

30-11 Door vooraf berekende specificaties, zoals het verkorten van de slaglengte en optimalisatie van de…

Toeleveren

ACE met TUBUS en kabelveer dempers op Precisiebeurs

01-11 De kabelveer dempers zijn op hun beurt bijzonder goed bestand tegen hitte, kou, zuren,…

Toeleveren

ACE structuurdempers voorkomen botsingen in automotive industrie

11-10 De structuur- en veiligheidsdempers van ACE van het type Tubus zijn verkrijgbaar in maar…

Toeleveren

Crashdempers voor noodstops

18-08 Deze dempers voor eenmalig gebruik zijn gemaakt van aluminium of stalen buizen, die bij…

Personeel en Opleiding

Studentenaward van ACE staat in teken van duurzaamheid

10-05 Nadat Innovace 2020 door de coronapandemie kwam te vervallen, staat de wedstrijd in 2021…

Toeleveren

Breed inzetbare kabelveer dempers

13-01 Dempingsspecialist ACE Stoßdämpfer introduceert een nieuwe productserie op het gebied van vibratietechniek. Dit productspectrum…

Toeleveren

Kleine hulpmiddelen met groot effect

23-11 Wie massakrachten in de automatisering van industriële productieprocessen efficiënt wil verminderen, kan voor veel…

Toeleveren

ACE gasveren vereenvoudigen Covid-19 diagnose

24-08 Vooral tijdens de coronapandemie hebben intensivisten snel röntgenfoto’s van de longen van geïnfecteerde patiënten…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X