Mapal boort droog in koolstofvezel-aluminium vliegtuigdelen

Mapal heeft een boor ontwikkeld die zonder smering boringen kan verrichten in  verschillende onderdelen van vliegtuigen die zijn vervaardigd uit koolstofvezel-aluminium stacks.

De romp, vleugel, flaps en de horizontale en verticale staart van de nieuwste generatie vliegtuigen zijn vervaardigd uit koolstofvezel-aluminium stacks. Voor de montage van vliegtuigen worden talloze boringen verricht in deze componenten voor de klinknagelverbindingen. De dimensionale nauwkeurigheid van de boringen is cruciaal. De boor moet in beide materialen precies dezelfde diameter hebben.  Hiervoor heeft Mapal de nieuwe boor ontwikkeld.

Voorheen werd een minimale hoeveelheid smering toegepast voor het boren in koolstofvezel-aluminium stacks. Na het bewerken moesten de onderdelen gedemonteerd, gereinigd en hersteld worden. Bovendien werd bewerking vaak uitgevoerd in verscheidene opeenvolgende bewerkingsstappen. Verschillende gereedschappen werden gebruikt voor het boren, ruimen naar de einddiameter en de verzinking. Het volledige proces was dus tijdrovend, kostbaar en de vereiste afmetingen waren vaak niet betrouwbaar. De nieuwe boor van Mapal optimaliseert het proces. De boor kan namelijk ook verzinken en de speciale geometrie zorgt ervoor dat er geen smering nodig is. De geometrie voorkomt dat warmte die ontstaat tijdens het bewerken naar het component wordt overgebracht.

Voor aluminium en koolstofvezel
De hardmetalen boor is voorzien van twee snijkanten en combineert de eigenschappen van een boor voor het bewerken van aluminium met die van een boor voor koolstofvezel-bewerking. De dubbele punthoek zorgt voor een goede centrering van de boor en een minimale spaanvorming bij de booruitlaat. De verwijdering van de spanen wordt verzekerd door de ontworpen spaanruimtes. Omdat koolstofvezel een extreem schurend materiaal is, is de boor van een diamantcoating voorzien. Deze coating zorgt ervoor dat de standtijd acht keer langer is in vergelijking met een niet-gecoate boor. Het boor-verzinkgereedschap voor het droog bewerken van koolstofvezel-aluminium stacks wordt inmiddels succesvol gebruikt door producenten in de luchtvaartindustrie. De boor is verkrijgbaar in een diameter van 4,1 mm en 11,11 mm.

In Nederland heeft Laagland uit Capelle a/d IJssel de vertegenwoordiging van Mapal.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

MetavakNieuws

Modern gereedschapsbeheer met Zoller

29-09 METAVAK wordt na de Nederlandse Metaaldagen de tweede vakbeurs waar Laagland dit najaar exposeert.…

Bedrijf en Economie

Mapal rekent op geleidelijk herstel na zware jaren

23-07 Mapal heeft sterke banden met de automobielindustrie. De ontwikkelingen in die branche zijn dan…

Bedrijf en Economie

Nederlandse Metaaldagen in de startblokken

12-07 Als de voortekenen niet bedriegen zal er direct na de zomervakantie voor het eerst…

Verspanen

Sneak preview Zoller: geautomatiseerd gereedschap voorinstellen

30-06 Uit het webinar bleek dat Zoller met de robotcel de gereedschapvoorinstelling volledig kan automatiseren.…

Verspanen

“Je weet niet wat je ziet op de machineteller”

28-06 VCN mass turning is specialist in het verspanen van complexe draaidelen van onder andere…

Verspanen

In één stap bevestigingsgaten boren en verzinken

09-06 “De meeste gereedschappen voor bevestigingsgaten die tegenwoordig worden gebruikt, zijn complexe op bestelling gemaakte…

Verspanen

Ontwikkeling klemtechnologie Mapal gedreven door marktsegmenten

19-05 Mapal werkt intensief samen met klanten uit specifieke markten om de individuele behoeften in…

Verspanen

Makino past nieuwe aluminiumlegering toe in mysterieuze e・Machine

05-05 Eind december onthulde Makino in Japan de komst van de e・Machine. Op dit moment…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X