Nederlandse industrie reageert vol ongenoegen op besluit Trump

0
766

Diverse Nederlandse bedrijven en verenigingen hebben vol ongenoegen gereageerd op het besluit van de VS om importtarieven te heffen op staalproducten uit Europa.

Voor het weekend kondigde president Trump aan dat de Verenigde Staten definitief Europa importheffingen gaat opleggen. FPT-VIMAG directeur Ramon Dooijewaard, vertegenwoordiger van de machinebouw en productietechnologiebedrijven in Nederland, noemt deze maatregelen onnodig en provocerend. Sekhar Lahiri, directeur VNMI vindt de maatregelen contraproductief en Tata Steel vraagt om tegenmaatregelen.

De Nederlandse machinebouw is jaarlijks goed voor ruim vier miljard euro directe omzet. De uitvoer van staal uit Nederland naar de Verenigde Staten was vorig jaar goed voor 570 miljoen euro. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) eind april. De leden van de FPT-VIMAG merken het dan ook als de prijs van staal stijgt. “Het houdt in dat staalverwerkende bedrijven investeringen langer uitstellen”, aldus Dooijewaard. “Trump zorgt op deze manier voor onzekerheid in de globale markt rond productietechnologie. We staan achter de directe reactie van Europa en Nederland om direct tegenmaatregelen te nemen. Deze maatregelen zijn uitzonderlijk agressief en protectionistisch. Dit past niet in de moderne globale economie. “Met dit roekeloze gedrag stuurt Amerika aan op een handelsoorlog. Daarin zullen alleen verliezers zijn.” De staalexport naar Duitsland blijft overigens voor Nederland veel belangrijker. Van de 9 miljard euro aan staal die Nederland in 2017 verscheepte naar het buitenland ging 30 procent naar Duitsland, wat neerkomt op een waarde van ongeveer 2,7 miljard euro. Na Duitsland zijn België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste ontvangers. De VS volgt daarna met 6 procent.

Industrie pleit voor definitieve afschaffing heffingen
De Vereniging Nederlandse Metallurgische Industrie (VNMI) ziet met de importheffingen de toegang tot de Amerikaanse groeimarkt voor staal- en aluminiumbedrijven in het geding komt. Daarnaast voorziet de vereniging dat schade voor de Nederlandse exportpositie op de EU-markt op de loer ligt. De EU is de grootste exportmarkt. Er zijn nu al voortekenen dat Aziatisch staal en aluminium dat niet op de Amerikaanse markt terecht kan, op de EU-markt wordt afgezet. “Onbegrijpelijk, de VS hebben juist onze stalen en aluminium producten nodig voor hun eigen industrie”, zegt Sekhar Lahiri, directeur VNMI. “De VS schieten zichzelf hiermee in de voet. De staal- en aluminiummarkt kampt wereldwijd met oneerlijke concurrentie, dumping en overcapaciteit. De Amerikaanse heffingen lossen dit echter niet op en zijn dus het verkeerde medicijn tegen een bekende kwaal. Het is nu zaak dat de EU als eenheid een krachtig signaal afgeeft aan de VS. Daarbij is haast geboden. Ten eerste, moeten de Amerikanen de heffingen voor de EU zo snel mogelijk definitief afschaffen. Ten tweede, dient de EU aan de Amerikanen duidelijk te maken dat juist door samenwerking de wereldwijde problematiek op de staal- en aluminiummarkt effectief aangepakt kan worden”.

Tata Steel
Tata Steel Nederland exporteert 10% van de staalproductie naar de VS, ter waarde van een half miljard euro.

Tegenmaatregelen
Ook Tata Staal reageert met een schriftelijke verklaringen op het invoeren van de importtarieven door de Verenigde Staten: “Wij dumpen geen staal, de nationale veiligheid van de VS is niet in het geding en Amerikaanse bedrijven zijn afhankelijk van ons staal. Een groot deel van de producten die Tata Steel Nederland aan de VS levert is uniek en kan niet in Amerika worden gemaakt. Onze klanten in de VS zijn afhankelijk van ons staal. Met onze producten versterken wij juist de Amerikaanse economie. Het is noodzaak dat de EU nu adequate tegenmaatregelen treft. Het is belangrijk om duidelijk te maken dat de EU deze importtarieven niet accepteert. Tevens is het belangrijk dat de EU maatregelen treft om te voorkomen dat staal in Europa wordt gedumpt door landen die nu niet meer naar de VS kunnen exporteren. Wat de importtarieven precies voor Tata Steel betekenen is op dit moment nog niet duidelijk. Wij gaan nu vol inzetten op het ondersteunen van onze klanten in de VS om in aanmerking te komen voor uitzonderingen voor de specifieke producten die wij leveren. De VS wil namelijk uitzonderingen maken voor producten die niet of in onvoldoende mate in de VS kunnen worden geproduceerd. Wij vragen de Nederlandse overheid en de Europese Commissie om in contact te blijven met de Amerikaanse overheid om dit proces te ondersteunen. Tata Steel Nederland exporteert 10% van de staalproductie naar de VS, ter waarde van een half miljard euro. Dat is zo’n 12,5% van onze omzet. Tata Steel levert klanten in de VS al meer dan een halve eeuw geavanceerde staalsoorten. Vanwege zijn kwaliteit is het staal uit IJmuiden in de VS bekend als ‘Dutch Steel”. Wij ondersteunen met onze producten in de VS belangrijke bedrijfstakken, waaronder de verpakkingsindustrie (Ardagh, Ball en Crown), batterijenproducenten en producenten van auto’s (Chrysler, Ford, BMW en VW) en graaf- en hijsmachines (Caterpillar, via Steel Warehouse). Een voorbeeld van een product dat wij aan klanten in de VS leveren is een zogeheten advanced high strength steel dat wordt toegepast in het chassis van de nieuwe generatie pick-up trucks. Dat staal is heel sterk, waardoor producten lichter kunnen worden geconstrueerd. Door dit staal toe te passen kan het chassis van pick-up trucks aan de allerhoogste veiligheidsstandaard voldoen en is het tegelijkertijd 17% lichter dan bij het gebruik van traditionele staalsoorten. Wij hopen overigens dat de VS, net als in 2002, tot de conclusie komen dat importtarieven op staal averechts werken en ze snel weer van tafel halen.”