Samenwerking VDL met Airbus

VDL Groep gaat samenwerken met Airbus op het gebied van de ontwikkeling en  productie van lasercommunicatieterminals voor vliegtuigen, UltraAir genaamd.

Als oplossing voor dataverkeer in het kwantumtijdperk, is lasercommunicatietechnologie de volgende revolutie in satellietcommunicatie.

Gestart wordt met de ontwikkeling en productie van een prototype. VDL ETG Almelo zal de productie voor rekening nemen en eveneens kritische systemen toeleveren. Daarbij wordt voortgeborduurd op de ontwikkeling die Airbus en TNO in gang hebben gezet.

Nauwkeurig opto-mechatronisch systeem

De UltraAir-apparatuur maakt het mogelijk om grote hoeveelheden data uit te wisselen met behulp van laserverbindingen, in een netwerk van grondstations en satellieten. Met geavanceerde technologie, waaronder een stabiel en nauwkeurig opto-mechatronisch systeem, kunnen dankzij lasercommunicatieterminals overdrachtssnelheden van gigabits per seconde worden behaald, terwijl verstoring wordt tegengegaan en de kans op intercepties klein is.

Op deze manier zorgt UltraAir ervoor dat militaire vliegtuigen en onbemande luchtvaartuigen verbinding kunnen maken, daarbij gebruikmakend van op laser gebaseerde satellietconstellaties, zoals het zogeheten SpaceDataHighway-netwerk van Airbus. Op langere termijn zou UltraAir ook in commerciële vliegtuigen kunnen worden toegepast om passagiers in staat te stellen snelle dataverbindingen tot stand te brengen.

Volgende revolutie in satellietcommunicatie

Als oplossing voor dataverkeer in het kwantumtijdperk, is lasercommunicatietechnologie de volgende revolutie in satellietcommunicatie. Door de groeiende vraag naar satellietdiensten worden de grenzen van de capaciteit van traditionele radiofrequenties voor satellietcommunicatie bereikt. Lasersatellietcommunicatie maakt het echter mogelijk om duizend keer zo veel data, een factor 10 sneller te verwerken dan via het huidige netwerk. Laserverbindingen bieden daarnaast het voordeel dat ze weinig last hebben van storingen en eventuele detectie. In tegenstelling tot de reeds overvolle radiofrequenties is lasercommunicatie moeilijk te onderscheppen, omdat de bundel smaller is. Lasersatellietterminals zijn daardoor compacter en lichter, verbruiken minder energie en zijn veiliger dan radioverbindingen.

Demonstratiemodel

De samenwerking tussen Airbus en VDL omvat de ontwikkeling van een demonstratiemodel en prototype van UltraAir, alsook de benodigde vervolgstappen om UltraAir in volume te  produceren. VDL ETG Almelo zal de productie voor rekening nemen en kritische systemen toeleveren. Airbus zal UltraAir vervolgens op de markt brengen. “Als hightech-toeleverancier en partner voor bedrijven in met name de halfgeleiderindustrie zien we veel toegevoegde waarde om de uitdagingen van dit project op te pakken”, stelt directeur Sander Verschoor van VDL ETG Almelo. “Om deze complexe terminals, die onder meer worden uitgerust met spiegels en motoren en worden voorzien van mechatronica en optica, in volume te produceren, zullen wij vanaf het begin nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling van de technologie. Hier passen we bijvoorbeeld onze systeemarchitectuur en -ontwerpcompetenties toe. We werken daarbij intensief samen met partners als Demcon en TNO.”

Investeringen

Airbus en VDL zullen in 2024 vervolgstappen zetten voor de industrialisatie van het prototype om de lasercommunicatieterminal gereed te maken voor de integratie met een vliegtuig. Een testvlucht van het geïndustrialiseerde prototype op een vliegtuig is voorzien in 2025. De ontwikkeling van UltraAir is mogelijk door investeringen van Airbus en VDL Groep en wordt ondersteund door het programma ESA ScyLight (Secure and Laser Communication Technology) en door het toegekende Groeifonds-voorstel NxtGen Hightech.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

VDL ETG bouwt fabriek in Vietnam

20-03 De bouw van de nieuwe VDL-fabriek in het noordoosten van Vietnam start binnenkort. De…

Bedrijf en Economie

VDL Castings bouwt gietwerkzaamheden af

08-01 In de afgelopen periode zijn weliswaar nieuwe markten en nieuwe afnemers voor gietstukken gevonden,…

Bedrijf en Economie

VDL versterkt positie in elektronica met overname Rena

04-12 VDLRena Electronica ontwikkelt en produceert elektronica voor onder andere LED-producten in verschillende markten. Synergievoordelen…

Bedrijf en Economie

Oud-topman van VDL Wim van der Leegte (76) overleden

20-11 In een reactie zegt de familie Van der Leegte diep bedroefd te zijn door…

Toeleveren

VDL gaat batterijmodules assembleren voor BMW Group

11-10 VDL gaat in ieder geval tot 2035 ongeveer 125.000 batterijmodules assembleren voor het aftersalesnetwerk…

Toeleveren

OrderOn heeft een grote toegevoegde waarde voor VDL

02-10 Dat laatste gebeurt mede dankzij de klanten. Zij zorgen uit eigen beweging, op vragen…

Toeleveren

VDL werkt met Schaeffler aan zelfrijdende shuttles

01-09 De twee familiebedrijven demonstreren het voertuig voor het eerst op de IAA Mobility (5-10…

Bedrijf en Economie

VDL Nedcar kondigt massaontslag aan

02-06 De formele instemmingsaanvraag om over te gaan op een dagdienst en de adviesaanvraag voor…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV