Staalprijzen langzaam in de lift

In de meeste Europese landen is het nog volop vakantie en draait de economie dus wat langzamer. Toch zijn er wel positieve ontwikkelingen, die volgens Het Staaljournaal van Noviostaal in de komende maanden zullen resulteren in hogere staalprijzen.

Zo herstelt de autoproductie in Duitsland, Frankrijk en Italië zich beter dan eerder verwacht werd. Uit Scandinavië komen berichten dat de economie na de vakantietijd in juli zelfs weer aangetrokken is tot bijna hetzelfde niveau van vóór de coronacrisis.

In Aziƫ trekt vooral China de aandacht. De economie is door de centrale overheid middels subsidies enorm gestimuleerd, waardoor grotere projecten eerder gestart zijn dan gepland en bestaande, door het virus vertraagde, bouwactiviteiten weer sneller opgepakt konden worden. Gevolg is dat het staalverbruik in korte tijd gigantisch toegenomen is en China van netto-staalexporteur een netto-importeur werd. Ook India laat een fors hoger staalverbruik zien sinds de coronamaatregelen versoepeld werden.

Dagprijzen ijzererts en schroot

Door die gestegen vraag hebben de Chinese en Indiase staalfabrieken veel meer ijzererts en schroot opgekocht, waardoor de dagprijzen voor deze grondstoffen fors gestegen zijn. Zo bereikte ijzererts een prijs van ruim $ 120 per ton, daar waar het niveau enkele maanden geleden nog ruim onder de $ 100 lag. Daarmee werd dus het fabriceren van staal fors duurder en als gevolg daarvan stegen vooral in Aziƫ staalprijzen aanzienlijk. Vanwege de hogere prijzen werd de Aziatische markt een interessante exportmarkt voor veel staalfabrieken, zoals Turkse en zelfs Europese producenten.

In Europa zelf nam de importdruk van staal behoorlijk af, overigens mede ook door de invoerbeperkende maatregelen, die de Europese Commissie aan het begin van dit kwartaal versterkt ingevoerd heeft. De augustus-editie van het Staaljournaal wijst nog op een ander aspect dat wellicht een bijkomend voordeel voor de EU-fabrieken is: de snel veranderde wisselkoers tussen de Amerikaanse dollar en de euro. De dollar werd in verhouding tot de euro in een relatief korte tijd veel zwakker. Veel grondstoffen worden nog steeds verhandeld in dollars, dus een verslechterende wisselkoers heeft onmiddellijk effect op de kostprijs van staal.Ā  Omgerekend naar euro’s betekent dat hogere productiekosten.

Prijsverhogingen aangekondigd

De EU-fabrieken worstelen al met enorm slechte financiĆ«le resultaten en zullen dus alles in het werk stellen om hogere prijzen te implementeren. Geholpen door de lage druk van importmateriaal hebben enkele fabrieken al verhogingen van € 40 – € 60 per ton aangekondigd. Was de basisdagprijs voor warmgewalste rollen in het 2e kwartaal nog circa € 410 – € 430, deze ligt op dit moment al € 20 – € 30 hoger en de producenten streven naar € 450 – € 460. ā€œEen fabriek kondigde onlangs nog aan voor levering in het 4e kwartaal een basisprijs te willen hebben, die begint met een 5ā€, zo weet het Staaljournaal. ā€œOf het ervan gaat komen blijft speculeren. Feit is dat de Europese prijzen nog steeds de laagste in de wereld zijn. Feit is ook, dat op basis van de huidige niveaus fabrieken in de rode cijfers blijven of zelfs nog meer komen vanwege hogere grondstofprijzen.ā€

Orderboeken fabrieken gevuld

Daarnaast melden diverse fabrieken hun orderboeken al tot eind oktober gevuld te hebben. Levertijden worden daardoor langer en dus is het niet onlogisch dat men de gelegenheid aangrijpt om hoe dan ook hogere prijsniveaus te bereiken. Het Staaljournaal denkt dat ze daarbij ook nog geholpen kunnen worden door een tweetal andere aspecten. ā€œTen eerste namelijk kan ook in de Zuid-Europese landen het economisch herstel voorspoediger gaan dan men voorspeld heeft, waardoor de materiaalbehoefte groter zal worden. Ten tweede loopt er een onderzoek van de Europese Commissie naar een mogelijke fraudezaak bij de import van verzinkt materiaal uit China. Wellicht is er sinds 2017 bij de inklaring van dit product gemarchandeerd met artikelcode nummers, o.a. via aangepaste materiaalanalyses, waardoor het nagenoeg zonder importheffing de Europese markt binnengebracht kon worden. Dit onderzoek zou ook traders en andere importerende ondernemingen kunnen afschrikken, waardoor men wellicht meer binnen de EU zelf gaat bestellen.ā€

ā€œSamengevat kan worden gezegd, dat voor een prijsstijging alle signalen op groen staan en gaan wij ervan uit, dat we in de komende maanden met hogere staalprijzen te maken zullen krijgenā€, besluit het Staaljournaal.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Materialen

Staalprijzen: Lichte stijging staalprijzen lijkt waarschijnlijk

17-10 De maandelijkse uitgave van het StaalJournaal stelt vast dat niet vraag en aanbod, maar […]

Materialen

EU neemt maatregelen voor bescherming staalindustrie; Metaalunie waakt voor neveneffecten

08-10 Voor bedrijven die staal bewerken is dit voorstel van direct belang – zowel vanwege […]

Materialen

Staalmarkt blijft zoekende

16-09 Beleidsmatig zet Brussel volgens het StaalJournaal de toon met plannen voor een opvolger van […]

Materialen

Ommekeer aanstaande op staalmarkt?

12-08 De huidige zomer kenmerkt zich volgens de augustus-editie van het StaalJournaal door politieke akkoorden […]

Materialen

Staalprijzen op een keerpunt?

17-07 Bodemfase echt dichtbij ā€œDe Europese staalprijzen staan nog steeds onder het niveau van vorige […]

Materialen

Onzekerheid op staalmarkt neemt toe

23-06 ā€œMaar de globale economische c.q. politieke ontwikkelingen volgen elkaar snel op en zouden dan […]

Bedrijf en Economie

Metaalunie: wees extra alert op verdubbelde invoerheffingen VS

06-06 De verdubbeling van 25 naar 50 procent geldt voor vrijwel alle landen. Alleen het […]

Materialen

Staalmarkt blijft kwetsbaar

19-05 Het Staaljournaal signaleert dat de Europese staalmarkt onder druk staat door internationale prijsverschuivingen en […]

Metaalnieuws inBeeld

13/10/2025

Slimme oplossingen voor efficiƫnte productie

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek