Stalen ruggengraat voor Rotterdamse woontorens

Utiliteitsbouwer J.P. van Eesteren heeft de eerste drie van de zes A-frames van de woontorens Boston & Seattle op de Wilhelminapier in Rotterdam geplaatst. De frames functioneren als de ruggengraat van de beide woontorens, die in 2017 een hoogte bereiken van 23 verdiepingen.

De A-frames zijn geproduceerd in Budel en in de nachtelijke uren over de snelweg van zuidoost Brabant naar Rotterdam verplaatst. Door de grootte van de frames was het een grote logistieke operatie: het transport nam twee rijbanen van de snelweg in beslag. Ter plekke werden de drie A-frames met de ankers in de constructie gehesen door een torenkraan, die de frames met twee verstelbare kettingen horizontaal heeft uitgelijnd. In week 42 worden de overige drie A-frames geplaatst.
Een A-frame weegt 18.000 kilo. Het originele ontwerp bestaat uit drie delen in een driehoeksvorm. Deze drie delen werden door de fabrikant in Budel al aan elkaar gelast. Dat zorgde ervoor dat de A-frames in een keer in Rotterdam gemonteerd konden worden. Het resultaat zijn zes A-frames met een hoogte van 6 meter en breedte van 8,5 meter. Een enkel A-frame kan een contactdruk van 3,5 miljoen kilo weerstaan als het eenmaal in de betonconstructie opgenomen is.

BIM-model
Om het plaatsen van de A-frames zo nauwkeurig mogelijk te laten verlopen, zijn ze volledig ontworpen met behulp van een BIM-model. In de acht weken voorafgaand aan de levering van de frames, zijn de gaines waarin de A-frames worden geplaatst, in de betonconstructie ingestort. De stalen kolommen worden in de bedrijfskleuren gespoten om de samenwerking tussen J.P. van Eesteren en opdrachtgever Pier III (een samenwerkingsverband tussen BPD en Synchroon), uit te dragen. Later wordt de hele constructie voorzien van een brandwerende coating.

Boston & Seattle
Het complex Boston & Seattle, een ontwerp van Frits van Dongen en Patrick Koschuch, bestaat uit twee woontorens van 23 verdiepingen hoog. Naast 220 koop- en huurappartementen en 1.440m² voor winkels en horeca op de begane grond, biedt het gebouw ruimte aan privéparkeerplaatsen voor bewoners en een ondergrondse, tweelaagse openbare parkeergarage. De bouw van de woontorens is in 2014 gestart. Naar verwachting wordt het gebouw medio 2017 opgeleverd.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

TechnishowNieuws

TechniShow 2026 komt eraan

18-12 Sinds de eerste editie in 1951 is TechniShow uitgegroeid tot hét platform waar professionals […]

MetaalNieuws Extra IM

Robuuste technologie verandert veldwerk in de metaalsector

17-12 In de metaalsector zijn de werkomstandigheden vaak uitdagend en veeleisend. Dit vraagt om technologie […]

Bedrijf en Economie

Optimol Lubrication gaat verder onder de naam Telko

17-12 Deze naamsverandering en rebranding weerspiegelen de succesvolle integratie na Telko’s overname van de Optimol […]

Bedrijf en Economie

Het jaar 2025 in MetaalNieuws: dit zijn de 10 meest gelezen artikelen

17-12 Opvallend is dat een aantal artikelen die pas recent zijn gepubliceerd, nu al tot […]

MetaalNieuws Extra IM

De rol van glasvezelbekabeling binnen moderne productieprocessen

17-12 Glasvezelbekabeling neemt hierin een steeds prominentere positie in door de specifieke eigenschappen die aansluiten […]

Personeel en Opleiding

Nieuwe cao Metalektro: werknemers gaan er ruim 3% op vooruit

16-12 “Met dit resultaat kiezen we voor stabiliteit en vooruitgang”, zegt Albert Kuiper, bestuurder van […]

Materialen

Staalmarkt sluit jaar af in afwachtende houding

16-12 Onderliggende vraag blijft zwak De staalprijzen zijn licht opgelopen en de orderboeken bij staalfabrieken […]

Verspanen

Hoffmann Group koopt vijf partnerbedrijven

15-12 Uitdagende marktomstandigheden Hoffmann SE werkt binnen de Hoffmann Group al sinds 1993 samen met […]

Metaalnieuws inBeeld

13/10/2025

Slimme oplossingen voor efficiënte productie

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek