Stalen ruggengraat voor Rotterdamse woontorens

Utiliteitsbouwer J.P. van Eesteren heeft de eerste drie van de zes A-frames van de woontorens Boston & Seattle op de Wilhelminapier in Rotterdam geplaatst. De frames functioneren als de ruggengraat van de beide woontorens, die in 2017 een hoogte bereiken van 23 verdiepingen.

De A-frames zijn geproduceerd in Budel en in de nachtelijke uren over de snelweg van zuidoost Brabant naar Rotterdam verplaatst. Door de grootte van de frames was het een grote logistieke operatie: het transport nam twee rijbanen van de snelweg in beslag. Ter plekke werden de drie A-frames met de ankers in de constructie gehesen door een torenkraan, die de frames met twee verstelbare kettingen horizontaal heeft uitgelijnd. In week 42 worden de overige drie A-frames geplaatst.
Een A-frame weegt 18.000 kilo. Het originele ontwerp bestaat uit drie delen in een driehoeksvorm. Deze drie delen werden door de fabrikant in Budel al aan elkaar gelast. Dat zorgde ervoor dat de A-frames in een keer in Rotterdam gemonteerd konden worden. Het resultaat zijn zes A-frames met een hoogte van 6 meter en breedte van 8,5 meter. Een enkel A-frame kan een contactdruk van 3,5 miljoen kilo weerstaan als het eenmaal in de betonconstructie opgenomen is.

BIM-model
Om het plaatsen van de A-frames zo nauwkeurig mogelijk te laten verlopen, zijn ze volledig ontworpen met behulp van een BIM-model. In de acht weken voorafgaand aan de levering van de frames, zijn de gaines waarin de A-frames worden geplaatst, in de betonconstructie ingestort. De stalen kolommen worden in de bedrijfskleuren gespoten om de samenwerking tussen J.P. van Eesteren en opdrachtgever Pier III (een samenwerkingsverband tussen BPD en Synchroon), uit te dragen. Later wordt de hele constructie voorzien van een brandwerende coating.

Boston & Seattle
Het complex Boston & Seattle, een ontwerp van Frits van Dongen en Patrick Koschuch, bestaat uit twee woontorens van 23 verdiepingen hoog. Naast 220 koop- en huurappartementen en 1.440m² voor winkels en horeca op de begane grond, biedt het gebouw ruimte aan privéparkeerplaatsen voor bewoners en een ondergrondse, tweelaagse openbare parkeergarage. De bouw van de woontorens is in 2014 gestart. Naar verwachting wordt het gebouw medio 2017 opgeleverd.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

VDL versterkt positie in foodtech met overname Crux Agribotics

04-07 Door middel van data en AI classificeert, sorteert en verpakt de ‘slimme robot’ van…

Bedrijf en Economie

Andra Tech Group neemt Duitse RJ Lastertechnik over

04-07 RJ Lasertechnik is meer dan 30 jaar geleden opgericht als de eerste spin-off van…

Automatisering

Samenwerking tussen Olmia en Festo versnelt robotisering in de praktijk

02-07 De inzet van een robotarm is doorgaans gericht op het automatiseren van een specifieke…

Toeleveren

Bibus introduceert Ringfeder as-naafverbindingen

02-07 Spansets zijn as-naafverbindingen met genormaliseerde maatvoeringen, die dienen om machine-elementen (denk aan tandwielen, kettingwielen,…

MetaalNieuws Extra IM

247TailorSteel breidt aanbod uit met profielen

02-07 “Het is al enige tijd mogelijk om profielen als HEA, IPE en UNP te…

Verspanen

Nikon brengt compacte VOXLS X‑ray CT‑scanner uit

02-07 De nieuwe VOXLS 20 C 225 is gebaseerd op de bewezen technologie van de VOXLS 30- en 40‑series,…

Bedrijf en Economie

Montair neemt Elbo Solutions over

02-07 De engineeringkracht van Montair wordt versterkt en 3D-laserscantechnologie hoort nu tot het dienstenpakket. Daarnaast…

Bedrijf en Economie

Afzetprijzen industrie 0,5 procent lager in mei

02-07 Iets kleinere daling olieprijzen jaar op jaar De prijsontwikkeling van ruwe aardolie heeft in…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs