Stalen ruggengraat voor Rotterdamse woontorens

Utiliteitsbouwer J.P. van Eesteren heeft de eerste drie van de zes A-frames van de woontorens Boston & Seattle op de Wilhelminapier in Rotterdam geplaatst. De frames functioneren als de ruggengraat van de beide woontorens, die in 2017 een hoogte bereiken van 23 verdiepingen.

De A-frames zijn geproduceerd in Budel en in de nachtelijke uren over de snelweg van zuidoost Brabant naar Rotterdam verplaatst. Door de grootte van de frames was het een grote logistieke operatie: het transport nam twee rijbanen van de snelweg in beslag. Ter plekke werden de drie A-frames met de ankers in de constructie gehesen door een torenkraan, die de frames met twee verstelbare kettingen horizontaal heeft uitgelijnd. In week 42 worden de overige drie A-frames geplaatst.
Een A-frame weegt 18.000 kilo. Het originele ontwerp bestaat uit drie delen in een driehoeksvorm. Deze drie delen werden door de fabrikant in Budel al aan elkaar gelast. Dat zorgde ervoor dat de A-frames in een keer in Rotterdam gemonteerd konden worden. Het resultaat zijn zes A-frames met een hoogte van 6 meter en breedte van 8,5 meter. Een enkel A-frame kan een contactdruk van 3,5 miljoen kilo weerstaan als het eenmaal in de betonconstructie opgenomen is.

BIM-model
Om het plaatsen van de A-frames zo nauwkeurig mogelijk te laten verlopen, zijn ze volledig ontworpen met behulp van een BIM-model. In de acht weken voorafgaand aan de levering van de frames, zijn de gaines waarin de A-frames worden geplaatst, in de betonconstructie ingestort. De stalen kolommen worden in de bedrijfskleuren gespoten om de samenwerking tussen J.P. van Eesteren en opdrachtgever Pier III (een samenwerkingsverband tussen BPD en Synchroon), uit te dragen. Later wordt de hele constructie voorzien van een brandwerende coating.

Boston & Seattle
Het complex Boston & Seattle, een ontwerp van Frits van Dongen en Patrick Koschuch, bestaat uit twee woontorens van 23 verdiepingen hoog. Naast 220 koop- en huurappartementen en 1.440m² voor winkels en horeca op de begane grond, biedt het gebouw ruimte aan privéparkeerplaatsen voor bewoners en een ondergrondse, tweelaagse openbare parkeergarage. De bouw van de woontorens is in 2014 gestart. Naar verwachting wordt het gebouw medio 2017 opgeleverd.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

MetaalNieuws Extra IM

Werknemers beschermen: de essentiële PBM’s op het werk

01-05 Een veilige werkvloer begint bij goede bescherming. Maar welke persoonlijke beschermingsmiddelen zijn écht nodig…

Materialen

Zo voorkom je corrosie bij RVS

30-04 Vormen van corrosie bij RVS Hoewel RVS veel beter bestand is tegen roest dan…

Bedrijf en Economie

Gloednieuw beursconcept in België: Machineering NextGen Experience

30-04 Slimme productiesystemen Machineering NextGen Experience speelt in op de snel evoluerende behoeften van de…

Toeleveren

Kroon-Oil ondersteunt Richard Verschoor in Formule 2 en Formule 1 ambities

30-04 De relatie tussen Verschoor en Kroon-Oil ontwikkelde zich via eerdere samenwerking binnen het MP…

Bedrijf en Economie

Handelsoorlog remt investeringen technologiebedrijven

30-04 Uit een enquête van brancheorganisatie FME blijkt dat liefst 60% van de bijna 250…

Verbinden

AI verhoogt productiviteit en kwaliteit laserlassen

30-04 “Gebruikers kunnen hun productiekosten verlagen omdat de AI-oplossing andere, tijdrovende kwaliteitsinspecties kan vervangen”, zegt…

Bedrijf en Economie

Exporteurs van gespecialiseerde machines hardst geraakt door VS-heffingen

30-04 De Verenigde Staten is de vijfde exportbestemming voor Nederlandse goederen. In maart stelde de…

Oppervlaktetechniek

Gedurfde investering in volautomatische poedercoatlijn

30-04 Aldert is drie jaar geleden met MetaCoatings begonnen. Daarvoor maakte hij als eenpitter stalen…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs