Stalen ruggengraat voor Rotterdamse woontorens

Utiliteitsbouwer J.P. van Eesteren heeft de eerste drie van de zes A-frames van de woontorens Boston & Seattle op de Wilhelminapier in Rotterdam geplaatst. De frames functioneren als de ruggengraat van de beide woontorens, die in 2017 een hoogte bereiken van 23 verdiepingen.

De A-frames zijn geproduceerd in Budel en in de nachtelijke uren over de snelweg van zuidoost Brabant naar Rotterdam verplaatst. Door de grootte van de frames was het een grote logistieke operatie: het transport nam twee rijbanen van de snelweg in beslag. Ter plekke werden de drie A-frames met de ankers in de constructie gehesen door een torenkraan, die de frames met twee verstelbare kettingen horizontaal heeft uitgelijnd. In week 42 worden de overige drie A-frames geplaatst.
Een A-frame weegt 18.000 kilo. Het originele ontwerp bestaat uit drie delen in een driehoeksvorm. Deze drie delen werden door de fabrikant in Budel al aan elkaar gelast. Dat zorgde ervoor dat de A-frames in een keer in Rotterdam gemonteerd konden worden. Het resultaat zijn zes A-frames met een hoogte van 6 meter en breedte van 8,5 meter. Een enkel A-frame kan een contactdruk van 3,5 miljoen kilo weerstaan als het eenmaal in de betonconstructie opgenomen is.

BIM-model
Om het plaatsen van de A-frames zo nauwkeurig mogelijk te laten verlopen, zijn ze volledig ontworpen met behulp van een BIM-model. In de acht weken voorafgaand aan de levering van de frames, zijn de gaines waarin de A-frames worden geplaatst, in de betonconstructie ingestort. De stalen kolommen worden in de bedrijfskleuren gespoten om de samenwerking tussen J.P. van Eesteren en opdrachtgever Pier III (een samenwerkingsverband tussen BPD en Synchroon), uit te dragen. Later wordt de hele constructie voorzien van een brandwerende coating.

Boston & Seattle
Het complex Boston & Seattle, een ontwerp van Frits van Dongen en Patrick Koschuch, bestaat uit twee woontorens van 23 verdiepingen hoog. Naast 220 koop- en huurappartementen en 1.440m² voor winkels en horeca op de begane grond, biedt het gebouw ruimte aan privéparkeerplaatsen voor bewoners en een ondergrondse, tweelaagse openbare parkeergarage. De bouw van de woontorens is in 2014 gestart. Naar verwachting wordt het gebouw medio 2017 opgeleverd.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verbinden

Gave lashelmen

10-09 De nieuwe helmen zijn beschikbaar vanaf de start van de beurs. Alle drie de […]

Bedrijf en Economie

Betech investeert in 1 Megawatt-batterij

10-09 Dankzij deze investering stijgt het aandeel zelf opgewekte energie naar ruim 55%. Dit betekent […]

Personeel en Opleiding

Huisshow STODT met workshops, demo’s en proefles

10-09 Op het programma (van 9.00 tot 17.00 uur) staan praktijkgerichte workshops en live demonstraties […]

Plaatbewerking

Nieuwe Omax Maxiem watersnijmachine debuteert op Fabtech

10-09 Deze nieuwste evolutie in waterstraalsnijtechnologie snijdt complexe onderdelen uit vrijwel elk materiaal, waaronder metaal, […]

Personeel en Opleiding

Hoge verwachtingen Team Netherlands op EuroSkills

10-09 Jonge vakprofessionals uit 33 landen strijden voor de Europese titel in hun vakgebied. Nederland […]

Personeel en Opleiding

Personeelstekort techniek groeit gestaag door

10-09 Tekorten te wijten aan jong én oud Eén van de grootste oorzaken van deze […]

Bedrijf en Economie

Handelsoorlog dwingt technologische bedrijven tot investeringsstop en productieverlaging

10-09 Deze bedrijven verwachten in 2025 gemiddeld 14% omzet te verliezen. Daarnaast heeft 17% van […]

Bedrijf en Economie

Metaalunie blij met Arbeidsproductiviteitsagenda van kabinet

08-09 In de agenda staan plannen om Nederland productiever te maken. Maatregelen op vijf gebieden […]

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs