Stalen ruggengraat voor Rotterdamse woontorens

Utiliteitsbouwer J.P. van Eesteren heeft de eerste drie van de zes A-frames van de woontorens Boston & Seattle op de Wilhelminapier in Rotterdam geplaatst. De frames functioneren als de ruggengraat van de beide woontorens, die in 2017 een hoogte bereiken van 23 verdiepingen.

De A-frames zijn geproduceerd in Budel en in de nachtelijke uren over de snelweg van zuidoost Brabant naar Rotterdam verplaatst. Door de grootte van de frames was het een grote logistieke operatie: het transport nam twee rijbanen van de snelweg in beslag. Ter plekke werden de drie A-frames met de ankers in de constructie gehesen door een torenkraan, die de frames met twee verstelbare kettingen horizontaal heeft uitgelijnd. In week 42 worden de overige drie A-frames geplaatst.
Een A-frame weegt 18.000 kilo. Het originele ontwerp bestaat uit drie delen in een driehoeksvorm. Deze drie delen werden door de fabrikant in Budel al aan elkaar gelast. Dat zorgde ervoor dat de A-frames in een keer in Rotterdam gemonteerd konden worden. Het resultaat zijn zes A-frames met een hoogte van 6 meter en breedte van 8,5 meter. Een enkel A-frame kan een contactdruk van 3,5 miljoen kilo weerstaan als het eenmaal in de betonconstructie opgenomen is.

BIM-model
Om het plaatsen van de A-frames zo nauwkeurig mogelijk te laten verlopen, zijn ze volledig ontworpen met behulp van een BIM-model. In de acht weken voorafgaand aan de levering van de frames, zijn de gaines waarin de A-frames worden geplaatst, in de betonconstructie ingestort. De stalen kolommen worden in de bedrijfskleuren gespoten om de samenwerking tussen J.P. van Eesteren en opdrachtgever Pier III (een samenwerkingsverband tussen BPD en Synchroon), uit te dragen. Later wordt de hele constructie voorzien van een brandwerende coating.

Boston & Seattle
Het complex Boston & Seattle, een ontwerp van Frits van Dongen en Patrick Koschuch, bestaat uit twee woontorens van 23 verdiepingen hoog. Naast 220 koop- en huurappartementen en 1.440m² voor winkels en horeca op de begane grond, biedt het gebouw ruimte aan privéparkeerplaatsen voor bewoners en een ondergrondse, tweelaagse openbare parkeergarage. De bouw van de woontorens is in 2014 gestart. Naar verwachting wordt het gebouw medio 2017 opgeleverd.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Materialen

Constructieve ‘stalen’ hoogstandjes in KJ Den Haag

09-07 Alles bij elkaar is KJ Den Haag bouwkundig een complex werk, waarin met name…

Personeel en Opleiding

Boessenkoolprijs voor Bram, Conner, Lucka en Sam

09-07 Machinefabriek Boessenkool kent deze prijs al sinds 1969 elk jaar toe aan jong technisch…

Bedrijf en Economie

Metaalunie verstuurt verkiezingsmanifesten aan politiek

09-07 Hierin staan de randvoorwaarden die nodig zijn om de kracht van de MKB-maakindustrie volledig…

Bedrijf en Economie

Wilvo opent nieuwe ASML-locatie

09-07 Dagelijks worden hier verpakkingsunits van ASML-machines gereinigd, technisch gecheckt en klaargemaakt voor een volgende…

Verspanen

Verloopbus met uittrekbeveiliging

09-07 BIG Daishowa, een wereldwijd actieve leverancier van precisiegereedschapsystemen en -oplossingen voor de metaalverwerkende industrie,…

Oppervlaktetechniek

Future Surfaces zet in op kansen voor hele keten

09-07 “We zullen groener moeten produceren met ons allen”, zegt Veerle Fincken. Ze is general…

Automatisering

Dassault Systèmes versnelt digitale transformatie met AI en virtuele tweelingen

09-07 Al in 2012 bundelde Dassault Systèmes al zijn softwareoplossingen in het 3DExperience-platform. Nu, ruim…

Verbinden

Lassers ervaren relatief vaak hittestress

09-07 Zij werken vaak in warme omgevingen, dragen beschermende kleding of doen zwaar werk. Daardoor…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs